Gå til innhold

Hei=) kan alle alenemødre se en titt hit? trenger noen råd og litt veiledning.:)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei=) er ei jente på 18 år blir 19 snart. Hvordan har deere som unge mødre opplevd det? har dere noen erfaringer dere kan dele med meg? bynner å få litt kalde føtter, blir alene med ungen og besteforeldre altså foreldrene mine vil ikke stille opp:( å er det noen som vet noen rettigheter iforhold til barnefar? har han rett å hvor mye skal til får at han kan få full omsorg av barnet? takk på forhånd:)

Fortsetter under...

• 4 uker senere...

Et annet tips: Selv om besteforeldrene ikke vil hjelpe til, kan dette endre seg når gullet er født. Og hvis ikke finnes det andre kjekke mennesker der ute sonm faktisk stiller opp! Det handler bare om å ta imot hjelpen når den tilbys:-) Og det er ikke et tegn på at man er en dårlig mor om lar noen andre ta barnet en natt i ny og ne slik at man får sovet litt eller sett venner. Det er en ansvarlig ting å gjøre!

Jeg har også venner som er avlastninghjem en helg i måneden til barnet til en alenemor i området. Hun har heller ingen familie som stiller opp, og fikk denne løsningen ordnet gjennom NAV for at hun skulle få litt tid til seg selv. Besøkshjemmet er blitt som reservebesteforeldre for barnet og mor har noen hun kan be om hjelp selv utenom de oppsatte helgene:-)

Jeg vet også at det i enkelte byer, gjennom røde kors eller frvilligsentralen, kan formidles reservebesteforeldre. Det finnes mange der ute uten egen familie og som gjerne stiller opp. Sjekk mulighetene der du bor!

Fra aleneforeldreforeningen sine sider ang. fars rettigheter:

"Hvis foreldrene ikke har vært gift, og annet ikke er avtalt, har moren foreldreretten/foreldreansvaret alene. Foreldre kan avtale felles foreldreansvar, eller at far skal ha foreldreansvar alene. Far har ikke foreldreansvar (alene eller felles) uten at dette er avtalt skriftlig (dette er ikke det samme som å akseptere farskapet) OG meldt til Folkeregisteret. Samboende og ugifte fedre stiller i dag likt - og har altså ikke juridisk foreldreansvar - uten at dette er avtalt og registrert på rett måte. Det er for øvrig flere ganger foreslått at de samme reglene skal gjelde for samboende foreldre som for gifte foreldre. Foreldre som aldri har bodd sammen vil da sannsynligvis følge dagens ordning, med at moren har foreldreretten og den daglige omsorgen når ikke annet er avtalt eller fastsatt."

Organisasjonen "Amathea" kan absolutt anbefales!!

Masse lykke til med lille i magen!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...