Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ltt forvirra i bilsetejungelen.. For det første har verken jeg eller barnefar/samboer førerkort. Han har tenkt å få fullført dette før jul men det er vel tvilsomt at det blir før fødsel, termin 23 sept.

Så hvordan gjør jeg det med bilsete for barnet? Hører jo at han helst skal ha det på vei hjem fra sykehuset...

Syns også nye barneseter er dyyyre.. har vurdert å kjøpe et brukt, har jo titta litt på BeSafe og Maxicosi sine.. men er litt forvirra i forhold til det base-greiene- Isofix.. må man ha det?Ser ikke alltid ut som de som selger på finn.no, selger det inkludert.. Ser jo at kjøper man sånn nytt blir det snakk om 4000 kr, og vi har jo ikke bil enda en gang..

Vil jo selvfølgelig det beste for ham, men pengene skal jo strekke til.. noen som har noe gode råd og tips på dette?

Har jo bare litt over 6 uker igjen til termin, og hadde vært greit å vite hva man skal prioritere økonomisk til den tid..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte sete for noen uker siden, helt nytt Akta Graco Logico S Hp til 1999,- på BarnasHus :)

Den er med base, men setet kan også brukes uten base.

Om dere sliter litt med pengene, så kan dere jo spør om de kommende besteforeldrene vil sponse dere litt, si at dere betaler 1000 så betaler de resten eller noe sånt? :)

Jeg vil uansett anbefale å kjøpe nytt, mye bedre det enn å kjøpe brukt, spesielt når det er bilsete det er snakk om.

Vi har heller ikke bil selv enda, så valgte derfor å kjøpe uten isofix, siden det ikke er sikkert bilen vi kjøper har isofix. Derimot så tror jeg de fleste baser som kan festes med isofix også kan festes med belter, men jeg er ikke helt sikker.

Skrevet

Vi kjøpte helt nytt bilsete med base for 1499kr på babycomfort.

Skrevet

Hvordan skal dere komme der hjem fra sykehuset?

Hvis dere blir hentet av noen bekjente må enten dere, eller de som henter ha sete. Dere har ikke lov å ha barnet med i bilen uten.

Hvis dere skal ta taxi kan dere folange at det er med sete når dere ringer og bestiller.

Skrevet

babyen MÅ sitte i babysete. ikke lovlig å kjøre uten i norge.

hva base osv angår, så er ikke det noe must. og isofix kan man kun bruke i biler med isofix fester (nyere biler, fra 2006 og framover tror jeg det ble standard) Kjøp et babysete som ikke er for gammelt, gjerne brukt, men ikke gammelt, for selve innmaten (det som er innenfor stoffet, det som ligner på isopor) blir sprøtt og har nesten ingen funksjon lenger når det blir for gammelt.

det du trenger er rett og slett et babysete som kan festes uten base, med bilens trepunkts sele. (de fleste seter, selv de med base, kan nok fint brukes med trepunktssele, uten base)

BRIO har et billig og godt sete. husker ikke hva det heter, men det koster under tusenlappen, selv for et nytt et.

Reis på barnas hus eller babyshop og snakk med dem. de skal kunne dette godt... (evnt ring dem)

Det går også an å leie seter av f.eks. IF (forsikringsselskap).

Skrevet

Takk for alle svar :) Ble litt klokere..var litt for opphengt i BeSafe og MaxiCosi ser det ut til.. Skal gå over budsjettet når samboeren kommer hjem i kveld, og se hva vi går for.. har tittet inn på flere nettbutikker og funnet billigere enn de nevnte:)

Vet ikke enda hvordan hjemkjøring blir, enten blir det taxi eller så blir det svoger (som bor i samme blokk som oss, men ingen barn)

Skrevet

Ville ikke kjøpt brukt, da du ikke vet om det har vært med i bilulykke. Da er setet ødelagt. Hvis du da ikke kjøper fra kjente?

Har hørt at brannvesen/forsikringsselskaper leier ut bilseter :)

Skrevet

enig med deg der barbamamma, kjøp kun brukt sete om du kjenner de du kjøper av... har det vært i krasj så fungerer det ikke lenger som det skal. Det er VIKTIG.

Skrevet

Joda, skjønner det kan være skummelt med brukt..har sett meg ut en Teutonia, En brio og en Akta Gruco, alle tre leveres med bare for trepunkt vanlig bilsete.. og alle koster under 2000 :) vurdere faktisk den dyreste, Teutonia, da vi har tenkt å handle på den lilleprinsen.no uansett, så da blir det ikke så prisforskjell i forhold til de to andre som var på babyplaneten, når man tenker på frakt :) Må bare la samboer se på de først også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...