Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 8. august 2010 #1 Skrevet 8. august 2010 Vi leier et hus på landet. Har stor hage og det er egentlig vårt ansvar å klippe plen osv. Men så har vi en VELDIG styrete huseier som er her så og si hver eneste dag - enten pusser opp ting, ordner i hagen eller klipper gresset. Virker som han har huset som en slags hobby og at han tror han driver borettslag... Jeg er gravid i 3.trimester og har veldige søvnproblemer og sover derfor når jeg kan (stort sett 3-4 timer mellom 6 og 14). Og når jeg våkner går jeg opp i trusa for å tisse fordi jeg må veldig og ikke rekker å kle på meg - vi har soverom i kjellern og do oppe, og veldig store vinduer i stua ut mot terrasse. Vel, poenget er at i dag tok det kaka for meg. Jeg sov fra 6-12, gikk på do i trusa og gikk og slappet av litt til. Våkna da brått av huseier som er rett på utsiden av vinduet og prater høyt i telefonen før han setter igang el.hekk-klipper og setter igang på hekken (har mange rundt huset). Hva om det hadde vært litt tidligere - det hadde klikka for meg om han så meg i bare trusa. Uansett ble jeg fly sinna, for jeg HATER å ha huseier rekende rundt husveggene dag ut og dag inn! Jeg vil at han skal i det minste si ifra før han kommer! For framover nå og når mini er født, så KAN han ikke holde på sånn - pga søvnen til babyen og at jeg vil sitte i stua og amme uten at han plutselig dukker opp på utsiden av glasset. Han må jo få klippe hekken...men feks gresset klarer vi fint å klippe selv, og det virker ikke som har har noensomhelst antenner på at det er meget upassende å tråkke på privatlivet vårt på denne måten. Hilsen ei som ikke vet helt hvor hun skal gjøre av seg når huseier nesten står i verandadøra og "ordner".
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 8. august 2010 #2 Skrevet 8. august 2010 Uff, skjønner VELDIG godt at du reagerer. Vet ikke hva for slags rettigheter dere har, men jeg tror seriøst at dere må ta en prat med ham. Dere får vinkle det slik at dere syns det er supert å bo der og at han er så flink til å følge opp vedlikehold av huset, men at dere ikke er komfortable med at han dukker opp i tide og utide. Det hadde vært fint om dere kunne bli enige om en fast dag han skulle komme slik at dere bedre følte at dere kunne verne om privatlivet deres som faktisk han ikke er en del av. Hvis han stiller seg helt uforstående til at dere ikke anser ham som en del av familien så får dere nevne at dere må lete etter et annet sted å leie med mer forutsigbarhet. Spesielt bekymret er du jo når barnet kommer og hvor vanskelig det blir for deg å planlegge søvn både på deg og babyen hvis han drar i gang motorsaga kl 12 på en søndag. Det må dere nesten kreve at han ikke gjør. Der tror jeg også at han bryter et par lover hvis ikke jeg tar helt feil. Uansett så ønsker jeg deg lykke til med dette:o) Håper han ikke tar seg nær av det, men er av den typen som får en a-ha opplevelse a la "Ååååh, det tenkte jeg ikke på. Det er greit det. Skal vi si hver tirsdag fremover da eller?"
Anja Annonym Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 Først det juridiske: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#5-6 § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. -------------- Ja, huseier har lov til å foreta nødvendige (og til dels unødvendige) arbeider på sin egen eiendom. Ja, han kan seg til rette, vel og merke hvis det virkelig haster. Ja, han kan la være og varsle, men da skal det være mer enn prekært. Ala type, naboen under klager fordi vannet rinner. Eller politiet krever tilgang til leieforholdet. Nei, han kan ikke fremstå som kikker. Du skal nemlig ha varsel på forhånd hvis utleier kun vil være nysjerrig og sjekke forholdene. Ellers så ser det her ut til at utleier kanskje dekker sin nysjerrighet bak 5.3. Eller har misforstått samm 5.3 § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Hadde jeg vært Hi, ville jeg henvist til 5-3, og skrevet at dere selv ønsker å overta pliktene gratis vdr. plenklipping og hekklipping. Dermed har IKKE utleier nødvendig rett til annet enn varslet ankomst, unntatt i krisesituasjoner.
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 8. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. august 2010 Snakka nettopp med ham, ba ham pent om å gi beskjed før han kommer og skal gjøre ting her, fordi jeg ikke sover om natta og fordi vi snart har baby i hus som skal sove og jeg som skal amme osv, og at vi derfor vil verne om privatlivet vårt. Han virka dritsur og grinete for det. "Ja, syns dere jeg er mye i veien for dere eller??", "Jeg vil egentlig ikke være der oppe i det hele tatt, men ting må bli gjort", "Jeg kommer ikke opp for å snoke altså, for det har jeg iiiiingen interesse av altså" og "Jeg regner jo med at folk har stått opp kl 13 på dagen jeg da". Eh hallo, unntakstilstand?? Det var jo derfor jeg spurte ham pent om en tjeneste om å si ifra, for han har jo rett til å komme og fikse, men det passer så dårlig for oss! Og ting (han tenker på gresset) får vi sjelden gjort, fordi han kommer oss i forkjøpet hver gang. Sa det til ham også... Også handler det jo ikke i første omgang om at han er "i veien"! Men hekksaks utenfor soverommet når man snart er høygravid og trenger litt søvn er plagsomt... Er så rart at han ikke ser at han for lengst har tråkket over en slags usynlig grense for å trenge seg innpå, overdrive "fiksing" på hus og hage og IKKE MINST at han ikke klarer å være forståelsesfull og ta hensyn til en småbarnsfamilie med gravid mor og 5-åring. Forrige uke var faren hans her med kantklipper halv TI på kvelden, og vi har gitt beskjed til huseier om at leggetid er 8 (og at da må det være stille). Åhrg, jeg blir så oppgitt. Men ok, han gikk med på å gi beskjed. Så jeg får bare bite i meg den sure og halv-spydige tonen. Grmf.
Mammaen til Isak Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 Har dere ikke naboer? Sitter dere helt stille om kvelden etter kl 20?? Sorry- jeg måtte bare Jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg håper dere kommer til enighet og at han tok til seg det du sa til han. MEN- du er sikkert litt hormonell også nå, og da føles ting verre enn det egentlig er! ;o) Det går seg nok til!
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 8. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2010 Vi bor i enebolig ja, så ingen naboer. Poenget er jo kantklipper og motorsag osv etter 8 da... Er ikke så fryktelig hormonell heller, mannen min reagerte mer enn meg på dette - men ja, det går seg nok til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå