Gå til innhold

Hva kan deres halvanneåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ting som kle seg selv, tegne, klippe,pusle, blåse såpebobler selv, putte riktig i putteboksen o.l

Jenta mi kan ingenting av dette. Føler alle andre mestrer dette og mer til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt, født i jan 09

Klippe- vet ikke.. muligens at de gjør dette i barnehagen.

Tenge- ja masse fine krusseduller

Pusle... tja.. kun hvis vi er med og oppmuntrer og guider han.

blåse såpebobler.. nei.. han kan blåse på ting men tviler på at han hadde fått til å blåse bobler..

Putteboks.. tja.. han klarer det til en viss grad.. men dersom det blir for mye oll så lukker han bare opp lokket og putter dem direkte inni.. ;)

Kle på seg... nei.. kle av seg.. ;)

Han kan spise med gaffel og skje (har tenknikken for kniv, men den får han ikke bruke.)

Han kan nesten alle tingene i pekeboka (ikke si dem, men han peker riktig på det vi spør om)

Skrevet

Gutten min er også januargutt 09 :)

Han kan kle av seg, halveis ivertfall :)

Å teine er kjempe gøy, masse fine streker og krysseduller

Klippe å pusle gjør vi ikke så mye av hjemme

Tviler på at det hadde blitt så mange såpebobler av blåsinga hans:p

han putter noe ting riktig, mens andre er litt vanskelige igjen :)

Han kan si mange ord, små ord.

eks:

mamma, pappa, vovve, pus, fisk, møe, bob bob (ole brumm), ball, hei, hade osv..

Og forstår myye, og dyr er bare såå spennende!! ;)

Viss vi sitter i stua og eg spør "hvor er": gangen, kjøkkene, gulvet, tigergutt, hinkelpinkel, stovsugeren og sofan så peker han rett :)

Skrevet

Gutten min (født des 08) kan ikke kle på seg selv, men han kan kle av seg og ta av skoene når jeg ber om det. Han rabler litt på papir, men er ikke så interessert. Klippe har han aldri fått lov til, så det vet jeg ikke om han kan. Han kan pusle puslespill (jeg er faktisk imponert, for han ser med en gang hvor brikkene skal). og blåde såpebobler og putte riktig i puttebokser.

Ellers kan han spise med skje og gaffel, snakker mye (tipper han kan rundt 150 ord og snakker i tre- og fireordssetninger), synge enkelte sanger, elsker å bli lest for å fortelle hva bildene i bøkene er av, og sikkert mye mer jeg ikke tenker over.

Skrevet

Min lille frøken født i desember 08 kan telle til ti! Hun kan ikke kle på seg, men vil gjerne prøve selv. Hun elsker å tegne, og lager fine krusseduller og streker - hun elsker å tegne det vi ber henne om, og hun forteller gjerne hva hun har tegnet hvis vi spør. Hun kan alle tingene i pekebøkene sine, og hun elsker å sitte på fanget og lese bøker, og sitter konsentrert gjennom en hel bok (type Albert Åberg, Lillesøster og Ingrid - som er favorittene). Hun pusler lett sånne puslespill med brikker som passer i et bestemt hull, og begynner å bli dreven på et annet lite med 10 brikker. Hun putter riktig i puttebokser, og stabler tårn med både duplo og treklosser. Såpebobler klarer hun ikke å blåse, men elsker at vi gjør det! Hun spiser med skje og gaffel, og skravler som en foss. Hun kan maaange ord, og det kommer nye hver eneste dag. Snakker i tre- og fire ordssetninger hun også - og tar etter alt vi sier og gjør. Hun synger og traller, og kan flere strofer i alle sangene vi pleier å synge - og elsker sanger med bevegelse.

Hun løper, danser og klatrer og er en virvelvind hele dagen - og sover som en engel om natten. Hun mater og steller og duller og triller med dukka si, vugger henne i dukkevogna. Og i forrige uke bæsja hun på potta for første gang!

En herlig alder! :)

Skrevet

Min er også desemberbarn, men når han var 1 1/2 kunne han blåse såpebobler og putte alt det runde i riktig hull på putteboksen. Nå kan han mye mer, men er langt ifra noe geni :-)

Det skjer så mye fremskritt nå på alle områder (oj hvordan skriver man det?) hver dag, så 18 og 20 mnd er ikke det samme... i tillegg er jo alle barn veldig forskjellige :-)

Skrevet

Signerer yrild - det er S T O R, nesten enorm, forskjell på 18 og 20 mnd. Det er helt utrolig hvor mye som skjer akkurat nå! Utrolig moro!

Jeg har akkurat vært borte fra vesla i 4 dager, og jeg merker stor forskjell, spesielt på språket hennes! ;)

Og jenta mi er heller ikke noe geni, men har fått tilbakemelding fra både helsestasjon og barnehage at hun ligger litt foran gjennomsnittet på det meste. Men, dette går vel i rykk og napp hos alle barn.

Det er iallefall en herlig alder, synes jeg!

Skrevet

Har en Januarjente jeg og :)

- Pusle enkle puslespill. ( Beregnet hennes aldersgruppe)

- Synge Postmann Pat ( Eller hun synger tat tat tat, hehe) også nynner hun med når vi synger lille petter edderkopp.

- Sitte stille mens vi leser bøker.

- Kle på seg litt selv, støvlene feks. Og lua. Kle av seg genseren selv kan hun også.

- Klippe? Har aldri i livet tenkt å gi henne en saks enda!

- Bygge duplo

- Også racer hun rundt på gåbilen i plast :P Var ikke flink til det før! Nå kan hun svinge og alt ;)

- Hoppe, klatre på kjøkkenstoler, i senga, stupe kråke og flere ting jeg sikkert ikke kommer på =)

Er ikke å stresse! Det kommer nok..

Skrevet

Ja, også kan hun drikke av glass, spise med skje og gaffel og peke på nesa og øynene. Språket har kommet seg veldig også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...