Gå til innhold

Noen som kan spille piano? Vær så snill å gi noen gode råd til ei som ønsker å begynne :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kjempedrøm om å lære meg å spille piano!

Så lurer jeg da hva det er lurt å starte med? Vanlig piano, el.piano eller enkelt og greit keyboard? Er det samme lyd og samme greie? (Har ikke peiling på hva forskjellen er....)

Er høvelig musikalsk, spiller tverrfløyte og gitar fra før, så regner med en høvelig grei fremgang ganske raskt. (Vil det hemme meg da å evt. velge et keyboard?)

På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

Skrevet

Hei.

Hvis du har tilgang på et piano så er det definitivt det beste. Eventuelt finnes det gode elektriske piano som høres helt ut som vanlige, ev. et som er halv-elektrisk (vet ikke helt hvordan de funker men da skal det fungere som et vanlig piano i den ene innstillingen også endre til et elektrisk (slik at du f.eks kan kjøre lyden kun i headset) i en annen innstilling). Disse er nå blitt så gode at mange høres ut som fullgode piano.

Keyboard er nokså annerledes å spille på, så det kommer an på hva du skal spille om det kommer til å funke. Om du bare skal kompe deg selv når du synger, eller har planer om å spille i band (der du trenger ulike lydeffekter) er et keyboard ok. Det er ofte sånn at til pop/sang/band vil keyboard funke bra, mens for klassisk klavermusikk er et piano uten sidestykke best.

Jeg får ikke den samme opplevelsen av å spille på et keyboard, så for min del er det bare piano som gjelder. Men har forstått at det kan være en smakssak og at andre synes keyboard fungerer helt greit.

Også får du kjøpe deg noen nybegynnerbøker for voksne. Siden du allerede er inne i musikken går det helt sikkert radig fremover :-) (Lykke til med f-nøkkelen, det kan bli en omstilling for hodet når du er vant med g-nøkkelen fra fløyta).

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg hører at det er uaktuelt for min del med keyboard, så da er det bare å spare til piano, og bruke tiden frem til pengene har vokst nok til å sette seg inn i hvilket piano jeg skal kjøpe.

Har du noen tips til hvilke nybegynnerbøker som er bra? Hadde vært morsomt å kjøpt noen bøker, og fått sett litt på det iallefall nå i sparetiden :)

Også så spennende med f-nøkkel da :)

Skrevet

absolutt et "ekte" piano som er det rette på sikt, men greit nok med noe enklere i starten. Det er bare å gå i en musikkforetning for å få tak i nybegynnerbok. Du må basere deg på å spille en del barnesanger i starten.....

Jeg tror jeg hadde valgt å ta kontakt med en pedagog for å få hjelp i starten for min del. Fra tidligere tror jeg at jeg har sett at det finnes en slags brevkurs på et vis i dette, men er ikke sikker.

Skrevet

Takk for svar!! :)

Skrevet

Mens du venter på at pengene skal rulle inn, kan du jo ta en titt på Finn:

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/resultat?keyword=piano

Disse er sikkert ikke de aller beste, men det vil du neppe trenge i starten. Men det er lurt å avtale å prøvespille før du tar noe som helst. Kan jo være lurt å ikke invistere enorme summer før du føler du trenger det...

Det er ganske lett å lære å spille besifring, det går nok greit siden du kan både noter trolig akkorder siden du kan gitar. Da trenger du strengt tatt bare en sangbok...

Annonse

Skrevet

Hei!

Ang. anskaffelse av piano, litt avhengig av hvor du bor, kan det være en løsning å leie piano fra en forretning. Som regel får du trekk for innbetalt leie om du kjøper piano etter en viss periode.

Kjøpe brukt piano kan være lurt, men da er det best å kunne litt om pianoer. De fleste pianoer kan la seg fikse (skal mye til for å ødelegge et instrument fullstendig), men det er ikke lett å se hvor mye et piano er verdt eller evt. hvor mye reparasjon det trenger for å bli bra. Jeg har ikke den typen innsikt, til tross for at jeg har spilt siden jeg var 3 år gammel, og siden jeg ikke kjente til noen som kunne gi meg en verdivurdering, kjøpte jeg heller nytt. Men om du kan få tak i en slags "takstperson", er det sikker mye penger å spare.

Piano er vanskeligere enn tverrfløyte (har også spilt det), jeg anbefaler sterkt at du finner noen som kan gi deg timer, i hvert fall i begynnelsen.

Lykke til, dette her er en kjempe fin hobby, og et piano er en møbel man har for livet, og som lett kan gå i arv.

Skrevet

Hei, et ordentlig piano er selvsagt det beste og mest inspirerende ;), og du kan ha flaks på å få tak i et brukt til en bra pris. Men hvis du ikke finner et du har råd til, er Clavinova (fra Yamaha) bra. De har en god lydsampling som gjør at det blir ganske ekte lyd, og det er tyngde i tangentene som gir mulighet for å spille sterkt og svakt. (En fordel er at du kan spille med headset så ingen hører deg) =) Tror du får et Clavinova nytt til ca 20 000,-

• 2 uker senere...
Skrevet

Dere er fantastiske alle sammen!

Takk for gode råd, tar med meg alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...