Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare skrive ett innlegg, for jeg føler meg så lykkelig som jeg ikke har vært på leeeenge!

Hadde egentlig tenkt på å dra til Danmark for å insemineres, men sånn helt tilfeldig havnet jeg innom en side, type dating side, men for damer og menn som ønsker donor/eller å donere. Etter at jeg satte opp en enkel profil der, uten at jeg trodde det skulle lede til noe mer da de fleste donorer der hadde base i UK, så fikk jeg jammen meg brev fra 2 herrer. (Og flere etter dette også som jeg har måttet "avvise")

Nå skal jeg om halvannen uke igang med inseminasjoner med han ene som kontaktet meg, og jeg er overlykkelig!

Har hele tiden prøvd å tenke at jeg må innstille meg på at det kan ta tid, men er samtidig såååå innstilt på at det skal klaffe.

Jeg tygger på folat, drikker på Solvipect, spiser nøtter, frukt, fløteis da jeg har hørt at dette skal være bra, og i mangel på å få tak i grapefruktjuice, så sitter jeg her med en flaske Bonaqua med tranebær og grapefrukt smak (mon tro om det hjelper?? :P ) Har også planer om å dra innom helsekosten å se om de har bidronninggele. Nå er det alt eller ingenting som gjelder ;)

Og ikke nok med det, så klarte jeg jammen å stumpe røyken på dagen for en liten uke siden, og klarer å holde meg unna selv om jeg har aldri så lyst *stolt*

Ja, jeg føler meg helt over skyene tullete, grådig nervøs for hva jeg begir meg ut på, og utrolig lykkelig. Det at jeg har lest at flere av dere her har testet positivt denne måneden har også sendt meg rett ut i en lykkerus, som om det var meg selv som satt der med positiv test. Lykke til jenter dette er vel forunt! Å må jeg selv følge etter om noen uker *krysse fingre*

:-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende da!! Masse lykke til! Kan du ikke skrive adressen tid den siden da så kan flere av oss få nytte av den??

Skrevet

Husk bare at disse "donorene" har rett på samvær med barnet om de skulle ønske det.

Og at dere mister den midisinske sikkerheten dere får ved klinikk.

Og at dere må fortelle barnet hvordan det ble til på et tidspunkt, og da etterhvert kan bli konfrontert med mulige konsekvenser av dette. (smitte etc)

Skrevet

Klart jeg kan det :)

http://www.co-parentmatch.com

Det vil koste penger (mnd. avgift) om du vil lese og sende privat meldinger. Jeg betalte kun når jeg først hadde fått noen meldinger, og kansellerte videre betalinger etter at jeg hadde overført kontakten til mail.

Jeg er meget fornøyd! :)

Lykke til da!

Skrevet

Det er noe jeg har tenkt over, både før og etter jeg falt på de valg som jeg gjorde.

Denne siden har litt av begge deler, de som ønsker å ha en forelder å dele barnet med, og de som kun ønsker donor/å donere.

Du kan kreve å få helseattester, og det vil stå på profilen deres om de er villige til å ta slike tester. Er han ikke det så styrer man bare unna.

Den donor som jeg har valgt er lege, han har forelagt helseattester på alt, inkludert spermprøver, og jeg føler meg nokså trygg. Han har et par mødre som han har donert til tidligere som også er hans referanser.

Han ønsket også informasjon av meg før jeg ble "godkjent" av ham.

For meg så kunne det ikke bli mer seriøst enn det :)

Jeg vil aldri lyve til barnet mitt, men det vil alltid være klart at han er ingen far, kun donor. Det samme som om jeg hadde gått for åpen donor i Danmark.

Det går nok bra skal vi se :)

Skrevet

Jeg har aldri turde å ha barn med en jeg har møtt via internett, møtt vedkommende knapt og godkjent ham på grunnlag av helseattester og referanser. Man vet jo aldri om de vil kreve omsorgsrett, komme i konflikt ift barneoppdragelse, e.l. Jeg har ei datter med anonym donor og føler meg så trygg med tanken på at hun er hos meg hele tiden :-)

Men, jeg ønsker deg lykke til og synes du er tøff som tar det valget :-)

Skrevet

Takk for det anonym :)

Jeg må innrømme at jeg føler meg litt "tøff" også, hehe.

Men det er nå engang sånn at jeg kjenner på magefølelsen at det er dette som er det riktige for meg. Når jeg tenkte på Danmark så var det en eneste stor stressfaktor med hvordan jeg skulle få det til med reise, penger, hva jeg skulle si til folk rundt meg osv, og nå tar jeg det med knusende ro. Alle brikkene har falt på plass kan du si :)

Jeg er absolutt ikke bekymret for at han som skal donere til meg kommer til å kreve omsorg eller blande seg inn i oppdragelse, selv om man såklart ikke har noen garantier.

Skrevet

Hei Jakter på storken,

når jeg leste dette innlegget trodde jeg først det var et tulleinnlegg. Så ble jeg sjokkert. Du skriver at han har helseattester å vise til, men vet du hvordan sexlivet hans har vært etter at han fikk attestene? Vet du hvor mange ganger han kan ha hatt usikker sex siden testene ble tatt? Hvis det ikek går på første forsøk, hvordan skal du sikre deg at han har sikker sex mens dere venter på neste forsøk?

Poenget mitt er at sæd fra klinikker er gjennomtestet og du er er veldig godt beskyttet mot en del sykdommer, pluss du er 100 prosent beskyttet mot krav om samvær osv i fremtiden.

Tenk hvor jævlig forholdet mellom to som elsker hverandre kan bli når de begynner å krangle om barna. Hvordan kan ikke da forholdet mellom deg og en fremmed mann bli.

Og bor han i utlandet bør du sette deg inn i jusen om barnefordeling i hans hjemland før du kaster deg ut i dette.

Skrevet

Jeg hører hva du sier, jeg er klar over risikoen, men vil du tro meg hvis jeg sier at jeg føler meg helt trygg på dette valget?

En annen som kontaktet meg samtidig med han her har jeg valgt bort, til tross for at han geografisk ville vært mye lettere å bruke, men fordi jeg ikke følte meg trygg på informasjonen han ga meg.

Jeg takker for omtanken da :)

Skrevet

Ja, jeg tror deg på at du føler deg trygg. Problemet er at du ikke ER trygg.

Og jeg ser ikke én eneste god grunn til å velge bort den trygge veien, ikke for din del, men aller, aller mest for et eventuelt barns del.

Vi har hatt en type her inne også som driver å tilbyr sine tjenester med jevne mellomrom. Mannen er ikke klok på en flekk, har blitt far til flere etter å ha levert sæd til godtroende kvinner og laget et helvete for dem og barna etterpå.

Let litt i listene her på donor egg/sæd, så finner du info om han og hans bakgrunn.

Skrevet

Tja, jeg ville ha vært veldig veldig skeptisk til å benytte meg av en donor som jeg hadde fått privat kontakt med via en sånn side. Du mister jo all tryggheten du får ved å gå via spermbankene som helsevesenet i Danmark og Norge bruker. Når du kjøper sæd fra en spermbank, så vet du jo at donor er sjekket for smittsomme og arvelige sykdommer, i tillegg til at du har et rettsvern som sikrer at donor ikke har rettigheter i forhold til barnet.

Å inngå en privat avtale om sæddonasjon med et menneske du ikke kjenner virker på meg direkte uansvarlig. Alle kan si at de er lege på internett, uansett hva denne personen forteller deg, så har du ingen garantier for at det stemmer. Det er nok en grunn til at han tilbyr sæden sin privat i stedet for å donere til en sædbank.

Skrevet

En som gikk i klassen sammen med meg på skolen donerte til ei ukjent jente. Jeg kjenner ham GODT og han er en sikkelig drittsekk med et fantatisk evne til å sjarmere når han går inn for det. Jenta ble gravid og han gikk rett på sak med krav om delt foreldrerett, valg av bosted, barnehage og skole. Nå er gutten snart et år og er fanget mellom de to som kjemper mot hverandre. Du kan tro at moren angrer valg av donor. . Jeg tenker på lillen som skal slite med dette. . .

Må nevne at den såkalte "sjarmisten" er ganske pen og damer faller som fluer for ham.

Magefølelse er ikke nok i seg selv, jeg forstår at du ser på dette som et løsning som er lettvint - både praktisk og økonomisk - samt du kanskje får oppfylt drømmen din. Da er det lett å bli oppspilt og ta av.

Selv om du har bestemt deg, jeg ber deg: tenk deg godt om. Det kan gå bra, men det kan også gå andre veien. Du tar sjanser og det er barnet som skal leve med det. . .

Håper du forstår at det er ikke ment å angripe ditt valg, jeg bare ber deg gå i tenkeboksen minst par mnd før du gjennomfører det.

Hilsen mamma til ei

Skrevet

Jeg blir så nyskjerrig på hvordan man gjør dette når det er privat?? Får du sæden overlevert fra han og ins selv eller......

Skrevet

Vel, nå er første inseminasjonen overstått. Ingen problemer i det hele tatt, og jeg er meget fornøyd :)

Ikke noe skummelt, han var hyggelig å grei, å alt gikk fint for seg.

Jeg forstår veldig godt at folk er skeptiske til å gjøre det på denne måten, spesielt siden det er mange raringer der ute (men det betyr ikke at alle er det) og dere må gjerne si hva dere mener uten at jeg tar meg nær av det. Alle får ha sine meninger :)

Jeg er klar over risikoen, men jeg har fått flere håndfaste beviser fra denne mannen som gjør meg helt trygg, uten at jeg kan bevise dette for dere her på noen som helst måte. Dere får bare ta mitt ord for det.

Måten det gjøres på, shantaram, er at han spermer i et lite beger og overleverer dette, og så insemineres det med en sprøyte. Veldig enkelt.

Jakter på storken

som nå har byttet nick til:

Skrevet

Det vil alltid finnes naive mennesker, sier nå jeg.

Skrevet

Hvis dere skal drive å rakke ned på meg, så kan dere iallefall være tøffe nok til å stå frem med nick, sier nå jeg...

Skrevet

Jeg heier på deg, jeg!!! Og når det gjelder rettigheter har du alle og han ingen:

"Hvis foreldrene ikke har vært gift, og annet ikke er avtalt, har moren foreldreretten/foreldreansvaret alene. Foreldre kan avtale felles foreldreansvar, eller at far skal ha foreldreansvar alene. Far har ikke foreldreansvar (alene eller felles) uten at dette er avtalt skriftlig (dette er ikke det samme som å akseptere farskapet) OG meldt til Folkeregisteret. Samboende og ugifte fedre stiller i dag likt - og har altså ikke juridisk foreldreansvar - uten at dette er avtalt og registrert på rett måte. Det er for øvrig flere ganger foreslått at de samme reglene skal gjelde for samboende foreldre som for gifte foreldre. Foreldre som aldri har bodd sammen vil da sannsynligvis følge dagens ordning, med at moren har foreldreretten og den daglige omsorgen når ikke annet er avtalt eller fastsatt."

hentet fra aleneforeldreforeningen sine sider!

Masse lykke til!!!

Skrevet

Takk skal du ha Isola :-) Og tusen takk for utdraget!

Ja, jeg er ikke så bekymret for rettighetene mine. Donor vil aldri bli oppgitt med navn på noen papirer, og han har selv gjort det veldig klart at han ikke ønsker noe ansvar for barnet, men kunne gjerne møte barnet om det skulle være ønskelig ved en senere anledning.

Det går nok så bra skal vi se :)

Lykke til til deg også Isola, om du er i prøver fasen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...