Gå til innhold

Tilrettelegging på jobben - mitt ansvar?

Junifrue

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem, går inn i 80% fast stilling nå i august som blir redusert til 70% i januar. Første spørsmål: vil dette gå ut over permisjonspengene mine?

Jeg er bare 14 uker på vei, men har allerede fått bekkenløsning. Jeg har jo krav om tilrettelegging på jobben, og det er søkt om "assistent" til meg gjennom et samarbeidsprosjekt med Nav. Fram til vi får det får vi leige inn ektra personale på mine vakter så jeg skal slippe de tunge løftene og kan få muligheten til å sette meg ned og hvile. Problemet er at det virker som om dette er noe jeg må ordne selv.... Fikk "tillatelse" til å leie inn ekstra folk, men det var det, måtte selv skrive opp ekstravaktene i vaktboka og ringe etter folk. Det er da ikke helt riktig vel? At jeg skal måtte ringe rundt for å få tak i folk, noe som faktisk gir en ekstra stressfaktor nå i disse ferietider når det er vanskelig å få tak i folk i tillegg til at flere er sykemeldte.... Og får jeg ikke tak i folk så blir vi gåendes med vanlig personale og jeg blir nødt til å ta i et tak siden vi bare er 2 på avdelingen og vi har en del pasienter man må være 2 på.

Føler også at når jeg nevner at det faktisk er vanskelig å "bare la vær å ta de tyngste løftene" så møter jeg liten forståelse, det virker nesten som om det er min egen feil når jeg får vondt i ryggen fordi jeg gjør jobben min. Føler meg splittet mellom å ta vare på meg selv og gjøre jobben min....

Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet har en kjempegrei sjef, har ikke møtt noen sure miner for egenmeldingdagene mine eller graviditeten ellers, jeg bare syns det er så rart at det skal være mitt ansvar å sørge for tilrettelegging.. Tar jeg helt feil her? (Er nok litt hormonell også ja)

Fortsetter under...

Skjønner akkurat hva du mener. Syntes også det er veldig vanskelig i forhold til jobben. Jeg jobber som hjelpleier på en sykehjemsavdeling å de jeg jobber med er ikke alle like forståelsesfulle. Men jeg snakket med Jordmoren jeg går til om dette. Å hun sa at det er arbeidsgiverens fulle ansvar å sørge for at jobbsituasjonen blir lagt til rette. Hun sa at dette er noe vi har krav på. Så det er ikke ditt ansvar å sørge for at ting går i orden, men sjefen din. Håper dette hjelper noe, skjønner at det ikke er lett, vanskelig å ta opp sånne ting.

Evagelia

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg jobber i et bofellesskap med mye tunge løft. Når jeg var hos jordmor fikk jeg med meg brosjyrer om tilrettelegging på jobben som jeg skulle gi til sjefen min. I tillegg kunne jordmor komme på jobben min for samtale med meg og sjef/avdelingsleder osv. om jeg eller jobben min ønsket det. Det synes jeg var kjempeflott! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...