Gå til innhold

Tilrettelegging på jobben - mitt ansvar?

Junifrue

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem, går inn i 80% fast stilling nå i august som blir redusert til 70% i januar. Første spørsmål: vil dette gå ut over permisjonspengene mine?

Jeg er bare 14 uker på vei, men har allerede fått bekkenløsning. Jeg har jo krav om tilrettelegging på jobben, og det er søkt om "assistent" til meg gjennom et samarbeidsprosjekt med Nav. Fram til vi får det får vi leige inn ektra personale på mine vakter så jeg skal slippe de tunge løftene og kan få muligheten til å sette meg ned og hvile. Problemet er at det virker som om dette er noe jeg må ordne selv.... Fikk "tillatelse" til å leie inn ekstra folk, men det var det, måtte selv skrive opp ekstravaktene i vaktboka og ringe etter folk. Det er da ikke helt riktig vel? At jeg skal måtte ringe rundt for å få tak i folk, noe som faktisk gir en ekstra stressfaktor nå i disse ferietider når det er vanskelig å få tak i folk i tillegg til at flere er sykemeldte.... Og får jeg ikke tak i folk så blir vi gåendes med vanlig personale og jeg blir nødt til å ta i et tak siden vi bare er 2 på avdelingen og vi har en del pasienter man må være 2 på.

Føler også at når jeg nevner at det faktisk er vanskelig å "bare la vær å ta de tyngste løftene" så møter jeg liten forståelse, det virker nesten som om det er min egen feil når jeg får vondt i ryggen fordi jeg gjør jobben min. Føler meg splittet mellom å ta vare på meg selv og gjøre jobben min....

Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet har en kjempegrei sjef, har ikke møtt noen sure miner for egenmeldingdagene mine eller graviditeten ellers, jeg bare syns det er så rart at det skal være mitt ansvar å sørge for tilrettelegging.. Tar jeg helt feil her? (Er nok litt hormonell også ja)

Fortsetter under...