Gå til innhold

Seriøst? Enten undervurderer jeg mitt barn, eller så er det noen foreldre som aktiviserer sine småtter litt vel mye.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at barn på halvannet år sitter å leker med play-do, klipper med vanlig saks o.l?

Skulle jeg gitt Mitt barn på halvannet år en skarp saks hadde hun spiddet seg selv og gjerne alt i omkrets. Playdoen hadde blitt spist ganske fort.

Hva gjør dere med deres små barn? Om noen sier at de kan spille piano så går æ å legger mæ! P

Skrevet

Leker selvfølgelig med playdoh, tegnesaker og malesaker.

Kan gjerne plippe også, men da sitter vi selvfølgelig helt ved siden av:)

Skrevet

Vil si det er uvanlig ja :-) Mine ville også skadet seg på saksen og spist opp playdo'en som du kaller den. De spiste også på fargestiftene, rev i papiret de liksom skulle tegne på, ødla togskinnene mer enn bygget dem osv.

Skrevet

Det er faktisk veldig stor forskjell på om det er barn nummer en eller nummer fire ;)

Jeg har fire barn, og yngstejenta som nå er 1,5 år får være med på ganske mye rart som det ikke var i mine villeste fantasier å prøve med eldste da han var på samme alder..

Ungene er ikke så store før de skal gjøre det samme som sine søsken altså, de merker veldig godt om du prøver avlede med noe mer "babyvennlig". Så jenta mi på 1,5 år har lekt med play-doh, smakt også, men det smaker heldigvis ikke godt, hehe. Hun leker med alt fra puslespill til klinkekuler og det går helt fint, hun har tegnet med tusj, maler med vannmaling, bygger smålego og alt mulig annet de eldre søknene driver med. Til og med Hamaperler har hun lekt med i sommer, og spilt DS. Hun merstrer det selvfølgelig ikke, men prøve, det SKAL hun..

Men hun klipper IKKE med saks, hun finner seg i å leke med en papirsaks i plast som hun ikke mestrer ;)

Hun spiser alt fra taco til lørdagsgodt også, noe eldstemann ikke gjorde før han var sikkert 3 år.

Når jeg ser hva yngstemann i en søskenflokk får til, alt fra å mestre trapper fra 10-mnd alder til å spise selv, så har du nok rett i at vi ofte undervurderer ungene. Men så lenge ungen utvkler seg trenger du ikke bekymre deg, ungen din og du er nok helt normale!

Skrevet

Ja, min har gjort det.

Ikke piano da, hehe. Men play doh og saks har han fått prøve - selvfølgelig under oppsyn.

Skrevet

Må si meg enig med Kristin her. har også 4 barn og helt samme erfaring som henne :-)

Når du sa leke med play-do så jeg mer for meg at de små 1,5 årignen satt pen tog laget figurer med dem, og DET har ikke mine gjort. De har fått prøve seg, mens spist på den osv. Men, som Kristin nevner, de minste får prøve mye som eldstemann ikke fikk på samme alder. F.eks satt minstegutten og "perlet" med små perler når han var 15-16 mnd, vesla på 11 mnd har tilgang til smålego (som hun naturligvis ikke klarer å bygge med, men liker å ta på og ødelegge brødrenes byggverk)osv.

Skrevet

Tydelig at jeg undervurderer mitt barn veldig mye. Jeg er vel det man kan kalle HYSTERISK! Hehe :) Jeg er ung og usikker. Vesla er nok klar til å prøve masse rart. Og jeg er nok av den utålmodige typen som ikke orker å sitte i en time med en aktivitet.

Har dere noen andre forslag til hva vi kan gjøre? Vi har prøvd fingermaling noen ganger, men det er fryktelig uinteressant. Tegne på meg med penn er himla spennende, og seg selv. Så må vi sammenligne kroppstegningene etterpå (pappaen hennes har armene fulle av tattoveringer, så jeg tror det ligger litt der at det er så interessant)

Sparke ball er også gøy, og rutsje,dans med bevegelse og som hun må svare på, men inneaktiviterer burde jo også til? Jeg føler meg heeeelt åndsvak, og at jeg har frarøvet mitt lille barn et liv med aktiviteter og stimulanse!

Skrevet

Du trenger antagelig ikke ha dårlig samvittighet i det hele tatt, barn trenger ikke "formingsaktiviteter" for å utvikle seg normalt når de et bare 1,5 år!

Barn er fine sånn, de finner i stor grad sine egne utfordringer og utvikler seg som de skal uten hjelp (om du ikke er så ekstrem at du setter stopper for alt hun finner på selv da).

En kjøkkenskuff full av lokk, en boks full av telys, å rydde ut av oppvakmaskinen (f.eks ved å gi deg en og en gaffel så du kan legge dem i skuffen), ta ut av vaskemaskinen og ned i balja for å så igjen gi deg et og et plagg for å henge på snora, alle mulige sånne ting synes jenta mi på 1,5 år er gøy. Vi har alle våre begrensninger, og om du ikke kan fordra å sitte med formingsaktiviteter synes jeg ikke du skal gjøre det med ungen heller, hun merker det.

Finn på andre ting isteden. Eller bare gjør dine ting og inkluder ungen, de rareste ting er gøy for et barn. Gi henne en klut og la henne vaske stuebordet mens du tørker støv osv. Om ingen av dere liker tegning er ikke det noe dere MÅ gjøre, jeg er sikker på at du aktiviserer og stimulerer på mange måter likevel.

Skrevet

Tusen takk for kjempesvar :) Er det vi gjør, vi støvsuger sammen, tørker støv, henger opp tøy osv. Hun elsker det :) Blir helt fra seg av begeistring når hun får være med på ting, og det gjør hun somregel alltid. Så hun blir ganske rar når hun ikke får være med å f.eks fjerne tørka knopper i bedet e.l. Har gått så langt at hver gang hun ser klær på gulvet på badet, så må det rett inn i vaskemaskinen, hun lukker døra, og trykker på riktige knapper.

Hun er kjempepositiv. Trasser veldig sjelden selvom hun er sta som et uvær, men når far og jeg får tenkt oss om et par ganger, så forstår vi at det kun var pga hun veldig gjerne ville gjøre noe hun ikke fikk til.

Hun hermer etter alle ordene vi bruker, bevegelsene osv. Virker som hun har skikkelig klisterhjerne. Derfor jeg er litt redd jeg ikke møter behovene hennes.

Skrevet

"Formingsaktiviteter" er fine for å trene finmotorikker og koordinasjon.

Du kan f.eks kjøpe store Hama perler og la henne prøve å sette de på brett, kjøpe store treperler og sette de på tråd til kjede, eller puslespill med bikker med knotter på.

Hva med å prøve vanlig maling isteden for finermaling? Kjøp en stor rull papir og legg akret på et stort bord eller på gulvet.

Skrevet

Min jente på 19 mnd får ikke klippe med saks - Kunne aldri falt meg inn å gi henne det. Play doh, hva er det? Hun nøyer seg med lekene sine, enkle puslespill også leser vi masse bøker :)

Skrevet

Kamomille. Det var slettes ikke dumt :)

Vi bruker en sånn stor rull med papir :) Har også prøvd å tegne med farger, men hun går fort lei, men sånne store perler er nok gøy. Får ta turen til hobbybutikken til uka :)

Skrevet

Ja, han leker både med play-do og klipper med saks, men så klart ikke på egenhånd. Det er alltid en voksen der sammen med som passer på. (Og leirene er jo ikke giftige så at det går en bit i magen er ikke så farlig ...)

Og ja, småen min "spiller" faktisk på piano også ... både på brorens lekepiano og mitt store piano, men det er ikke akkurat melodiøst enda ;-)

Jeg har tatt meg selv i å undervurdere ungene flere ganger og funnet dem godt i gang med en eller annen aktivitet jeg aldri trodde de ville få til i barnehagen. Og da tenkt med meg selv "hva i steike ... får du til det der???".

Skrevet

Når det skal være sagt, så har det ikke vært sånn "nå skal vi ha forming, lille venn"

Det har blitt til at han har fått prøve seg når storebror gjør det.

Skrevet

Mine har gjort det, men med barnesaks vel og merke. Play-do smakte de vel og merke på, men spyttet like kjapt ut.

man skal ikke undervurdere de små :-)

Skrevet

min sønn har først fått bruke skarp saks under tilsyn nå, han er 6 år. ser ikke helt vitsen med at de skal bruke det??? det er jo bare dumt....

at en på et og et halvt leker med play-do, da sitter man jo rett ved så man kan ta ut hva de putter i munnen (gjelder i hvert fall for begge mine at de stapper alt i munnen på den aldreren)

har jo bare to jeg da, men er litt sånn at leker som er for barn fra 3 år ikke brukes av barn under 3 år alene. kan godt prøve seg mens man passer på.

Skrevet

En seksåring bør kunne mestre saks. Det er viktig trening for finmotorikken hans i tilegg til at han etterhvert må bli gjort ansvarlig i forhold til at han nå er så stor at han vet endel om hva som farlig. Men om han må ha tilsyn kommer jo mye an på barnet.

Alderbetegnelsen på leker er ikke apsolutt. Barn er ulike og det er også forskjell på å bruke utstyr sammen med voksne og aleine. Der er jeg helt enig med deg. Ikke alle barn er like orale like lenge. Noen på 3.5 putter forsat saker og ting i munnen, mens andre slutter med dette før fylte 2år.

Skrevet

Kristin det var veldigt bra skrevet :) Jenta mi får en neve puffet havre (ofte ved kjøkkenbordet medan jeg lager middag) og putter en og en i munnen og får da trent finmotorikken. Sitter ikke helller med jenta mi meg formingsaktiviteter, men vet at hun får utvikle seg gjennom dagen likevell. Bare tenk gjennom hva barnet egentleg gjør i løpet av dagen.

Mi jente går opp og ned trapper, oppi stoler og ned igjen, leker i sanden og leker med steiner, spann og spader, går i terreng som utfordrer balansen. Spiser (prøver) med skje og gaffel. Mye mer... men har i løpet av denne dagen utviklet både grov og finmotorikk, balanse osv. ..uten å måtte sitte med henne.

Så det jeg vil fram til er du ikke skal bekymre deg over det :)

Skrevet

barnesaks og doen du snakker om (leire?) lekte hun også med på den tiden, men i høystolen sin med en voksen sammen med henne.

Like gjerne det som en masse annet - duplo, biler osv.

Skrevet

Jeg er ikke sikker på hva play-do er, men hvis det er sånn myk, fargerik leire - så har jenta mi holdt på med det siden hun var 14 mnd. Hun elsker det. Hun har ikke puttet noe som ikke skal i munnen, i munnen, siden hun var godt under året... så barn er forskjellige.

Hun bygger med vanlig lego, og sånne store perler som perles på et brett og favoritten om dagen er å putte de små brikkene oppi et sånn fire på rad- spill.

Klippe med vanlig saks har hun ikke prøvd hjemme, aner ikke i barnehagen.

Og hun har et lite lekepiano som hun elsker å spille på. Hun spiller kanskje ikke så veldig pent enda, men... ;o)

Barn er forskjellige, og det er mange som undervurderer disse små :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...