pittbull*fødeklar* Skrevet 7. august 2010 #1 Del Skrevet 7. august 2010 Da jeg skulle ha mitt første barn var det mamma som skulle være med på den store begivenheten:) Og gla er jeg for at hun med glede stilte opp og hjalp meg gjennom den prosessen. men jordmoren jeg fikk var ikke så veldig mye å skryte av kan man si... Jeg var førstegangs fødende og helt fersk på dette området og naturligvis da litt redd, nervøs, spent, glad, forvirret og alt det som følger med... Da dagen kom og gutten min skulle fødes så fikk jeg ei jordmor som behandlet meg som..ja hva skal jeg kalle det... som en dritt kanskje.. ja det passer greit... Jeg hadde, p.g.a svangerskaps forgiftning, ligget på sykehuset 3 netter før fødsel og var egentlig komfortabel med tanken på at jeg skulle føde, følte meg klar og uthvilt og trygg på personalet, helt til jeg møtte jordmoren min... Hun ble sur og kjeftet på meg for at jeg ikke ville ligge nesten en time med registreringen på magen (den hadde i mellomtiden gått tom for papir og jeg hadde alt ligget i 25 min). Jeg har ba om å få stelle meg litt og spise litt frokost og fikk da beskjed om at det var da for pokker ikke bare jeg som skulle føde og som trengte hjelp så da fikk jeg jaggu klare meg noen timer på egenhånd til hun kunne komme å sette en ny reg på meg. Jeg ble rimelig paff og lei meg for at hun reagerte så kraftig over at jeg ville stelle meg og spise litt mat, men lot det gå. Jeg ringte til min mor etter å ha spist og vasket meg og ble gående inne på rommet mitt mens jeg ventet på henne... Selv om jeg var alene så følte jeg at jeg jobbet meg bra gjennom riene, men da det ble for vondt så dro jeg i snora... jordmor kom inn og jeg ba om å bli undersøkt for å eventuelt kunne få epidural eller annen smertelindring.. da fikk jeg til svar at det hadde hun ikke tid til og jeg fikk da jaggu tåle å gå å ha det litt vondt... Jeg ble helt sjokert over svaret hennes og var på nippet til å gråte, men bestemte meg for at den kjerringa skulla jaggu ikke få ødelegge denne dagen for meg... Heldigvis så tok det ikke så lang tid før mamma kom og da skal jeg fortelle dere at det ble en helt annen tone på stryta da... Jeg sente mamma ut for å be om en undersøkelse og epidural for andre gang og da jordmor kom så var ho så sukkersøt og snill at jeg ble helt kvalm av ho... Jeg ble undersøkt og flyttet til ei fødestue, men rakk ikke å få noe annet enn lystgass da ting gikk veldig fort de 4 siste cm... Jeg fikk fortalt mamma hvordan jordmor hadde oppført seg før mamma kom, mens jordmor var ute en liten tur, og jeg skal si dere det var ei dame som så rødt ja... Hun sa ingenting til jordmor, men hun viste henne med hele kroppen at hun ikke likte måten hun behandlet meg på... Gutten min kom tilslutt og jeg har aldri vært så lykkelig i hele mitt liv, men jeg sitter fortsatt igjen med en følelse av at den dagen kunne vært mye bedre hvis jeg hadde hatt en jordmor som behandlet meg med respekt og støtte som jeg forventet.. Men spørsmålet mitt er da... Er det noen av dere som har bedt om en ny jordmor under fødsel fordi kjemien ikke var til stede?? Jeg vet liksom ikke om jeg tørr å gjøre det når jeg nå skal føde i november... Denne gangen så skal min kjære samboer være med noe jeg er utrolig glad for... Han er den beste støtte jeg kan ha og er utrolig glad for at han velger å være med, men jeg vil fortsatt ikke ha en jordmor fra helvete om dere skjønner hva jeg mener... Kan jeg kreve å få en annen jordmor hvis jeg ikke er fornøyd eller må jeg bite i meg en sånn behandling igjen hvis jeg får det?? Dette er noe jeg bekymrer meg veldig for å håper at noen har svar til meg... Hilsen bekymret kjukka :) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142170143-bytte-jordmor-under-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #2 Del Skrevet 7. august 2010 Huff det var ingen kjekk historie, jeg har ikke vært utfor det samme heldigvis, men det står i alle bøker om fødsel og sykehuset at om du ikke er fornøyd skal man forlange å bytte jordmor om kjemien ikke stemmer. Dette sa hun jordmora som jeg var på svangerskapskurs sist jeg gikk gravid også. Men de fleste gravide tør antagelig ikke å si det rett til jordmor, så jeg spurte da på kurset om hvordan man skulle få sagt fra om man ikke var fornøyd, og hun sa at avtal med den du har med deg på fødselen, samboer, mor eller lignende, at hvis du sier et slags kodeord så kan hjelperen din følge med jordmor utpå gangen neste gang un forlater rommet og si det til hun så du slipper det selv om du ikke klarer. Visstnok er dette ikke uvanlig, og de sier at jordmødrene ikke skal ta seg nær av dette.... Hvis ikke var en annen mulighet at du eller hjelperen din sier det til barnepleieren som du også får tildelt og hun kan si det til jordmor. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142170143-bytte-jordmor-under-f%C3%B8dsel/#findComment-142172325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carina86 Skrevet 26. august 2010 #3 Del Skrevet 26. august 2010 huff hørtes ikke morro ut, vi hadde også en jordmor som vi ikke kom heeeelt overens med.. men vi turte ikke si noe da. men har pratet om dette mye i ettertid å er enige om at hvis vi får henne denne gangen å skal vi be om å få bytte.!!! vi kom oss jo igjennom fødselen sist men vil ha en bedre opplevelse av det denne gangen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142170143-bytte-jordmor-under-f%C3%B8dsel/#findComment-142244718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlie81 Skrevet 24. februar 2011 #4 Del Skrevet 24. februar 2011 Uff,du var jammen uheldig med jordmoren din... Si i fra neste gang!! Du har rett til å bytte jordmor,husk at du er jo veldig sårbar under en fødsel. Man skal ikke være nødt til å ta i mot slik dritt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142170143-bytte-jordmor-under-f%C3%B8dsel/#findComment-142950878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå