Gå til innhold

Til dere med halsbrann!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal høre om Titralac på apotekte siden Gaviscon ikke funker noe for meg. Blir jo helt desperat av å finne hva som kan hjelpe mot halsbrann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har brukt Link i begge svangerskapene. Legen sier det er greit å bruke det.

Skrevet

http://www.lommelegen.no/321174/sure-oppstot-i-svangerskapet

Her står dette;

Sure oppstøt (halsbrann) vil si at sur magesaft presses fra magesekken, opp til spiserøret, svelget og munnen. Dette skjer lettest når du ligger, bøyer deg framover eller sitter og presser på do. Magesaften kan svi og brenne, og føre til smerter bak brystbeinet og ubehag i halsen.

Sure oppstøt er oftest mest plagsomt mot slutten av svangerskapet.

Noen råd:

Hyppige, små måltider og fettfattig kost.

Forsøke å unngå måltider 3-4 timer før sengetid.

Unngå mat som du vet du får refluks av (dette er individuelt og kan gjelde sjokolade, kaffe, tomatsauser, krydret mat, paprika, løk, sitrusfrukt, jus).

Bygg opp hodeenden av sengen. Det hjelper å sove med overkroppen høyt.

Unngå stramme klær.

Medikamenter:

Hvis rådene over ikke hjelper tilstrekkelig, kan syrenøytraliserende medikamenter av typen antacida (Titralac, Link, Novaluzid) eller alginsyre (Gaviscon) forsøkes. Disse medikamentene regnes som trygge å bruke for gravide, og de er effektive mot plagene.

Skrevet

jeg har droppa alle remedier, for det som hjelper meg er IS! enten det er fløteis eller saftis. virkningen varer jo ikke i timesvis, men det gjør jo ikke de andre greiene heller. har spist såååå mye sun lolly denne sommeren:-)

Skrevet

Føler at ingenting hjelper meg, fikk tips om akupunktur, har hjulpet litt faktisk.. Og der tipsa hun meg mot å unngå melk/melkeprodukter som ost,yoghurt osv.. Har følt at det har hjulpet, men bare der og da, hun sa det kunne "sette seg" i halsen og lage mye slim... Ja I know disgusting....

Prøvde uten noen dager og har blitt bedre!!:) ikke heeeelt borte da...

Et lite tips bare.. :)

Skrevet

Men ja,man kan jo bli manne-vond av mindre!!!! Er en stooor grunn til at jeg lengter etter å bli ferdig m det her sv.skapet....

Skrevet

TIPS FRA EI MED KRONISK HALSBRANN!

Har slitt med kronisk halsbrann etter en operasjon jeg hadde for to år siden, er gravid i uke 38 og må gå på reseptbelagte medikamenter for å kunne leve med det.

Råder alle til å holde seg borte fra appelsin, sitron, brus, kaffe, røyk og sjokolade. Spesielt før leggetid da halsbrannen er verst. Sterkt krydret mat, løk, tomatsaus/ketchup er også noe som fort fremkaller halsbrann.

Drikk mye vann, ta en skvett med melk. Bruk Gaviscon rett før leggetid uten å drikke eller spise etter inntaket. Bygg deg opp med puter og LIGG PÅ VENSTRE SIDE!!!! Det hjelper masse!! Du får mer halsbrann av å ligge på høyre.

Håper dette er til hjelp for noen:)

Skrevet

Haha..ikke så lett å ligge på venstre side, når ungen ligger og sparker på den siden...

Skrevet

Du trenger ikke å ligge helt over på den siden hvis det er ubehagelig for deg...men ligg litt mot den siden hvis du klarer det. Har kun ligget på den siden helt fra jeg ble gravid og det gjør at jeg får sove. Har prøvd andre siden men da kommer halsbrannen med en gang. uff.. Leste om det en plass at det hjelper men husker ikke årsaken til at det er slik.

Skrevet

Jeg spurte på apoteket om det var noe annet enn Gaviscol jeg kunne bruke mens jeg er gravid, og de anbefalte Link (det har de gjort flere steder). Det fungerer mye bedre enn Gaviscol synes jeg! :)

Skrevet

alt med vanilje skal hjelpe. vaniljesaus,vaniljeyoghurt, vaniljeis osv:)

Lovehearts hjalp på meg:)

Skrevet

melk hjalp også masse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...