Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å slite veldig med ryggen. Har mye smerter gjennom ryggen og har vansker for å sove.

Om jordmor eller lege sender henvisning - har man da rett på gratis behandling? Eller i hvert fall kort ventetid?

Fysioterapi eller kiropraktor..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke helt sikker, men tror det er slik at henvisning til fysioterapeut (ikke privat praktiserende) så får man refundert en del, alt om du har fylt opp frikortkvoten. Hos kiropraktor må man enda betale en egenandel på over 300kr hver gang, men litt blir refundert fra NAV. Refusjonen går automatisk, så ikke noe man trenger å tenke på.

Om du får henvisning til fysioterapeut kan det lønne seg å prøve å finne en manuell terapeut (fysioterapeut med videreutdanning) som får statsstøtte, dette i forhold til frikortkvoten. En manuell terapeut kan knekke i ledd også, og om behov gi sykemelding for kortere perioder.

Skrevet

Jeg tok selv kontakt med manuellterapeut, siden legen min er på ferie og jeg ikke orket å vente til han begynner på jobb igjen. Jeg har sluppet å betale noe som helst. "Dette fikser nav" sier manuellterapeuten. Det står også i en av disse gratis graviditetsbøkene at dersom en får diagnosen bekkeløsning, har en krav på gratis behandling i hele svangerskapet og i 6 måneder etter fødselen. Dersom det er ryggen som er vond, er det likevel verdt å sjekke for bekkenløsning, for disse tinga henger mye sammen. Jeg har vondt nederst i korsryggen med litt "stråling" ut i ene rompeskalken, og dette var i følge manuellterapeuten fordi jeg hadde litt "slark i bekkenet", som han sa...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...