Gå til innhold

Symfysemål på dere som har født flere ganger.

Voyeur

Anbefalte innlegg

jeg venter nummer 4 og symfysemålet mitt ligger så høyt denne gangen (utenfor det grønne feltet). Flere som har denne erfaringen, eller kan jeg vente meg en kjempebaby denne gang? Er i uke 30 nå, og legen målte og målte i dag, og klarte å presse det ned fra 31 til 29 cm. Så ligger på kanten av det grønne feltet..

Fint å høre om det er flere som har opplevd dette, eller om jeg skal be om vekst estimering når det nærmer seg termin, har ingen ønsker om å føde en kjempebaby! (Sistemann var 4300, en uke på overtid, og da hadde jeg normalt symfysemål....)

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg har bare født en gang før så dette blir min 2 gang... men jeg var til kontroll hos jordmor nå på tirsdag... Var da i uke 25+4 og målte 28 cm på sf målet... var ganske mye over det grønne feltet så jordmor ble litt bekymret, men det kunne ha flere årsaker...

Kanskje du har så mye fostervann at det er det som er årsaken til målene dine...??

Men jeg skal se det ann litt selv og be om en vekst estimering hvis dette fortsetter...

Lykke til :)

heisan

jeg går gravid for 5 gang nå, har hatt høyt symfyse mål med de alle. Langt over det grønne feltet. Minste babyen var ca 3 kg og største 4.5 kg. Ingen forskjell..Kan være mye fostervann som gjør det. Nå er eg større en noen gang.....på vekta også :) og de sier babyen er bare 3100 gr og eg har bare 2 uker igjen.....

Jeg er gravid med nr 8 nå, og symfysemålet mitt nå ligger rett under 50% percentilen. Så ikke noe spesielt høyt denne gangen. Var til ul hin dagen pga lite liv og fikk beskjed om da at det er ikke noen liten jente inni her :o)

Høyt symfysemål har jeg hatt i bare 3 av sv.sk. Og det ene var med tvillingene, og de to andre gangene m de to som var over 4 kg ved fødsel. Største var 4570.

Annonse

Siste innspurt med nr. 3 her. De to første gangene har jeg holdt meg rundt den røde streken, men denne gangen har jeg ligget øvert på det grønne feltet på alle målinger. Pga. en ekstra sjekk av morkakeplassering var jeg inne på en ekstra ultralyd i uke 32, og legen gjorde en rask vekstvurdering da, men "avviket" fra den ordinære ultralyden var på bare 1%, og det var så lite at det var ikke noe å bry seg om, sa legen da.

Så symfysemål kan også ha sammenheng med hvordan babyen ligger i livmora, og ikke bare størrelse. Men det er vel ikke så uvanlig at symfysemålet går litt opp med antall svangerskap - man blir vel litt slappere i "strikken" ;-)

Jordmor sender deg nok på de kontrollene hun synes er nødvendig i så fall! Stå på :-)

• 1 måned senere...

kan vel si jeg har erfaring her ja :)

da jeg gikk gravid med nr 2 lå jeg hele tiden over det grønne feltet og de siste 2ukene var magen så stor at jeg gikk ut av hele skjemaet så de måtte bare skrive målet over skjemaet..... babyen som kom ut var 4,4 kg,53 lang og 38 i hodet. nr 1 var 4,2 kg.så han var jo bare 200 gram større og da lå jeg litt over gjennomsnittet på målene.

Mine mål ligger utenfor det grønne feltet :-D. Hadde vekstmåling i uke 28 og ungen ligger 3,9 % over gjennomsnitt. Og gjennomsnittet på nyfødde er 3,5 og 10% over dette er 3850 og alle mine har vært større enn det. Siste var 4180 men min største var 4900.

Hei! Ser det har kommet flere svar på denne i det siste, så tenkte jeg kunne komme med en en oppdatering:

Har vært på vekstestimering i uka så var, og det var 0% vekstavvik, så legen mente at det var veldig liten sjanse for at denne babyen ble over 4 kg;))

Hadde mye forstervann, så han sa at dette var nok grunnen til at sf målet ligger høyt, pluss at det er barn nr 4 og jeg bærer høyt. Ble veldig glad og lettet, og gruer meg ikke så mye til fødsel lengre!

Så nå kan h*n bare komme, 5 uker igjen<3

Annonse

har hatt vekstestimering to ganger pga stort SF-mål (tilsvarte 7 uker lenger på vei første gang, 5 på den siste målingen). Der målte de 7% vekstavvik på siste måling. Hadde i likhet med deg masse fostervann, men bærer lavt... skal på ny vekstestimering i uke 33, blir spennende å se hvor stor hun er blitt til da:) er nå 27 uker, hun var estimert til 1000g i uke 25.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...