Gå til innhold

Amming/pumping av et sykt barn - tips jeg kunne tenkt meg å få selv.

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg sluttet å amme, barnet mitt er 13 måneder og jeg har siste 7 månedene har ammingen gått som en lek. Grunnet sykdom hos barnet var de første 6 månedene stort sett hardt arbeid.

Disse tipsene kunne jeg ønske noen hadde gitt meg på forhånd:

1. Thermobaby ammeinnlegg. (Her selges de på en vanlig babyutstyrbutikk, men jeg vet de selget på Barnas Hus i hvert fall) De har en gelemasse i seg, klistrer seg aldri fast, lekker så og si aldri og brystvortene mine fikk det mye bedre etter at jeg oppdaget disse. (De ammeinnleggene av papir som de deler ut på sykehuset er en vits.)

2. Ameda lactaline brystpumpe. Etter å ha prøvd (og kjøpt...) flere ulike brystpumper, så endte jeg med denne. Jeg kjøpte den på ammehjelpen sin nettbutikk, og var fornøyd fra dag en. Det er virkelig dumt at denne pumpen sjelden blir nevnt. Den er behagelig, kan gå både på batteri og plugges i kontakten, den pumper dobbelt, er enkel å ha med seg og ikke minst er den kjempesterk. Den større versjonen vet jeg blir brukt på mange sykehus, dette er også den som mange ammehjelpere leier ut. (Eneste som var litt negativt var at nye pumpesett måtte jeg kjøpe gjennom ammehjelpen i området, og det hadde nok vært mer praktisk å kunne kjøpe det på apoteket.)

3. Syntocinon nesespray. Etter fire-fem måneder med en kombinasjon mellom pumping og amming, ble utdrivingsrefleksen min tregere. I mitt tilfelle kom nok dette av at barnet mitt var mye sykt i denne perioden, men heldigvis har jeg en fornuftig fastlege som foreslo at jeg skulle bruke nesespray i steden for å stresse så veldig rundt ammingen. Nesesprayen brukte jeg fast. Jeg var veldig bekymret for om jeg kom til å bli immun, men det var en helt bortkastet bekymring for den funket i over et halvt år.

4. Det er ikke nødvendig å ha på tilitersvis med ekstra melk i dypfryseren etter at barnet har startet med fast føde. Jeg er veldig overrasket over hvor mye mindre melk barnet mitt drakk etter 6 månedersalderen, dette på tross av at hun alltid fikk morsmelk før hun fikk fast føde.

5. Og til slutt... Jeg kunne virkelig ønske at noen hadde sagt til meg at jeg kanskje burde vurdere å gi opp, jeg var nemlig aldri innom tanken selv. Mens jeg ammet tenkte jeg at dette var kosestunder og nærkontakt og veldig, veldig viktig. Det er nok viktig og av og til var det koselig, men jeg føler meg ikke som noe mindre mamma etter at jeg sluttet å amme og jeg koser ikke noe mindre med datteren min nå. Kanskje burde jeg ha tenkt litt mer på meg selv inne i mellom alle sykehusopphold og det ekstra stresset som kommer med å ha et sykt barn?

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...