LINDA*** Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Jeg har 2 barn. En av hver. Nå lurer vi på å få en til. Eldste er 3. Jeg har eggløsning denne helga. Har elslim just nå. Men jeg lurer på hvordan det er å ha 3 unger. Er ikke det mye styr?? Og sånn rent økonomisk... 3 i bhg er ikke billige greier. Og det med å ha plass til det. I bil. På hytteturer. Soverom har vi til alle sammen evnt. Små, riktignok. Men vi har kjellerstue og stor hage... Jeg eeeeer så i tvil. Skal en orke detta? Å gå gravid er ikke no pes. Det er greit. Men når de blir større da... Uff...
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 6. august 2010 #2 Skrevet 6. august 2010 Vi har 3 jenter de to elste er 6 å minsten er 6,5mnd. man merker helt ærlig ikke nr 3 hehe høres sikkert dumt ut men for de som får 1 først så en til vil jeg tro det er der den største overgangen ligger. 1 unge er jo reine ferien! nå får ikke vi utgifter til bhg på alle 3 samtidig da, så der kan jeg ikke svare. vi kjøpte oss ny brukt bil for å kunne sikre alle 3 ordentlig i bilen. hvert sitt rom har de også. vi har mer enn nok med plass selv om rommene deres ikke så store. så har vi kjellerstue å stort oppholdsrom over garasjen. Syns faktisk ikke arbeidsmengden ble noe større, kunne fint ha håntert et par til, selv om vi tror vi er ferdige nå. men har lært at man aldri skal si ALDRI! hehe
Gjest JuniGull2010 Skrevet 6. august 2010 #3 Skrevet 6. august 2010 Jeg har ikke 3 unger altså, men jeg ble litt nysgjerrig fordi jeg av en eller annen grunn alltid har tenkt jeg vil ha 3 barn! :-) Jeg tenkte jeg skulle nevne at det ikke er alle kommuner som gir søskenrabatt når man har barn i barnehage OG sfo. Det gjør de nemlig ikke i den kommunen jeg bor i.. Men samtidig får man til det man vil! :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Har 4 barn jeg, på snart 1 år, 3 år og snart 6 og 8 år. Jeg synes det er slitsomt første 1-2 årene, deretter blir alt så utrolig mye lettere etter min mening. Joda, man har trassalder, søskenkrangel, leksehjelp, treninger, bursdager osv, men det er helt greit synes nå jeg. Er sutrete babyer og 1 åringer som ikke kan si hva som plager dem og sover dårlig jeg sliter med, hehe... Jeg synes ikke det er styr med 4 barn, eller 3. Det er tidvis hektisk, men ikke umulig. Jeg har denne sommeren hatt alle alene flere dager, tatt bussen med alle alene, gått ut for å spise med alle alene osv, og det går helt fint det. Man blir jo gradvis tilvendt den ungeflokken man får :-) 3 barn får du dessuten plass til i mange biler, verre med 4 eller flere barn. Ja, det er dyrere for hvert barn du får, selvsagt. Når alle går i bhg samtidig er det ganske gode rabatter da, vår nr 3 hadde vi 50% rabatt på når han gikk, nr 2 hadde 30% rabatt, så ble ikke såååå veldig dyrt tilsammen. Verre da med SFO og bhg samtidig. SFO er svindyrt! Og ingen søskenrabatt :-( Så må alle ha nye sko hver sesong siden brukssko ikke bør arves, det koster mer i mat, man må gjerne bestille større hytte/rom på hotell osv, inngangsbilletter til parker blir dyrere, ut for å spise, kino osv. Fint lite søskenrabatter på slikt dessverre. For vår del er ikke dette noe problem, men har man en veldig stram økonomi er det jo fint å ha det økonomiske i bakhodet også. Jeg for min del vil absolutt anbefale folk å få mange barn om de føler de har tid og økonomi til det. Er utrolig kos med en flok, og aldri kjedelig. Barna har alltid noen å leke med, flere i søskenflokken og spille på osv. Å ha 3 barn er faktisk veldig vanlig, er nesten like vanlig å ha 3 barn som 2 barn, så når så mange har 3 barn så er det neppe så ille vel? ;-)
LINDA*** Skrevet 6. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2010 Tusen takk for svar. Vi har så der økonomi. har 2 mnd permisjon uten lønn nå. Så litt har vi da råd til. Men det er sant det du sier, inngangsbilletter til div ting og andre gjøremål... Det er det som koster med å ha 3. Men det virker så moro med 3 unger:) Blir jo ikke klok på meg selv
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. august 2010 #6 Skrevet 6. august 2010 Det er jo bare dere som kan ta det endelige valget. Jeg for min del synes 2 unger virker så lite, og litt kjedelig, hehe...Er jo hva en er vandt med. For meg er 2 unger rene ferien, å ha kun de to eldste en dag ville jo vært som å ikke ha barn nesten, men så er de store nå da ;-)
Snuppa! Skrevet 6. august 2010 #7 Skrevet 6. august 2010 Hehehe, jeg har også tenkt som deg Alva, at to unger er litt streit og kjedelig.. Har to nå selv da, men vet ikke om mannen er enig om en evt 3 mann.
ano`num *17.03.10* Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 Jeg fikk "nettopp" min tredje, og jeg nyter det!! Nå føler jeg at familien er komplett og jeg har ikke det savnet etter å være gravid igjen. Samtidig som jeg kjenner at "nå opplevde vi dette for siste gang" hver gang han vokser fra noe eller lærer noe nytt Han er straks 5mnd gammel, og jeg har nytt hvert sekund av tiden siden han ble født. Mulig jeg har vært ekstremt heldig mtp alt fra nattesøvn til sjalusi Vi har ikke all verdens til økonomi. Likevell skal jeg gå hjemme med ulønnet perm i et drøyt halvår. Å reise på ferie med 3 barn var no problem. Vi leide hytte med et soverom hvor alle 5 sov i ei uke. Lita stue og kjøkken i et og et bad i tillegg. Var også på hotell i 2 netter. Da hadde vi to ekstrasenger på et vanlig db rom. Men på de fleste hotell får en jo familierom for et par hundrelapper ekstra. Alt etter hvor gode rabatter en finner. Men, nå har vi jo baby da! Den dagen vi får tre store barn som trenger hver si seng blir det jo noe annet. Eller vi må betale "voksen" prosjon til de når vi går ut for å spise, og som andre sier inngangsbilletter til parker for 2 voksne og 3 barn blir jo noen tusen. (I tillegg så kommer mat og evt souvenirer) Sydenturer med 3 barn er vell noe helt annet enn med 2 barn? 3 barn, og dermed 2 bilstoler i bilen er heller ikke problem. Men hva dere vil gå for er det bare dere som kan bestemme Ut fra økonomi, arbeid, tid, sted og alt det der. Uansett så vil du finne negative sider med både det å ha barn, 2 og 4 barn om du leter etter det Som den morgenen jeg stod her alene; med en baby og en 3åring som var så dårlig at hun måtte bæres, trøstes og hjelpes. What to do?! Vi kom oss gjennom alle de dagene også. (Hun er kronisk syk, så mine 3 er vell kanskje som flere) Når jeg tenker fremover. Jeg gruer meg ikke til høsten. Med en baby og to eldre. Leksehjelping, oppfølging, foreldresamtaler, møter, handball, dansing, korps, loddsalg, kakebaking og alt det der vi foreldre til skole og bhgbarn må gjøre gjennom en vinter. Meeen, hva jeg vil tenke og si om noen år er ikke godt å si. Når vi har 3 barn som må følges opp på alle måter - og ikke minst betales for. Det er jo ikke bare mat, klær og sko - men kontigenter, egenandeler til turer, loddsalg, kakebaking (det koster jo å bake også!) og hva mere det nå er. Jeg regner med at det er en prosses som kommer gradvis og en livstil vi venner oss til. Det er vell ingen som starter med 3 aktiviteter med en gang, de kommer vell vanligvis en og en. (Med mindre de er som eldste som ikke greier å velge og heller tar hele kaka på en gang.)
LINDA*** Skrevet 7. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. august 2010 Aahhhh. Tusen takk for utfyllende svar Jeg føler meg slettes ikke ferdig med å gå gravid. Det er det som er problemet mitt. :s Jeg syns det er veldig stas å gå gravid da. Og alt dette rundt fødsel og sånn. Det er så stort! Men hva når babyen kommer. Og den er "verdenes snilleste baby". Og så kommer det til et punkt der den får meninger og skal spise meg ut av huset, pluss tappe meg for det økonomiske... (satt på spissen!). Jeg beundrer alle som har 3 barn. Virkelig. For det ser så gøy uy å ha en, la oss kalle det, stor familie. Og når de kommer hjem i tenårene og forteller om det og det..... Og når de bli voksne og får unger selv.. NEi, det virker jo så stas For å være HEEELT ærlig.... Jeg har hatt en baby nå, som har vært heeelt suveren. (han er snart året) . En "sovebaby". Og en bror som har vært så snill Den lille har sovet godt på dgen og hele natta. Ikke vært en lyd. Bare pusla med sitt og smilt og ledd hele tida. MEN. Nå har det endra seg litt, kan du si. Nå er det kommet til et punkt hvor han har begynt å si ifra hvem som "tilhører han". Så straks vi går i et annet rom, så er det hyling. Og når det kommer noen på besøk enten det er venner eller familie!!). *slitsomt* Men jeg har vært borti det er før, og det har jo gått over. må le av meg selv som syn DETTE er pes. Det er jo alt det andre maset som kommer fra skolestart som virkelig tar tida fra en. Det blir jo en del "hit og dit" som dere skriver. Det blir vel en del av livsstilen uansett.... *I tenkeboksen litt til * hehe..
LINDA*** Skrevet 7. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 7. august 2010 ha. babyen er en "hun".... hehe. Ikke en "han". hehe...
twoboys & a girl Skrevet 7. august 2010 #11 Skrevet 7. august 2010 Synes ikke at det er så fryktelig mye styr med tre i forhold til to. 8, 2,5 og 3 mnd. Selfølgelig så blir det litt med at en går på skole, en i bhg og en hjemme, bursdager, besøk, venner, trening ol. men det går som regel helt fint med litt planlegging. Har hatt alle tre hjemme i sommer, men har vært flink til å gått turer med de. Å når man har hatt avlastning så brukt tid på hver enkelt. De har litt forskjellige interesser og behov for litt alene tid med foreldrene. Synes det er koselig med en stor familie, og de har mye glede av hverandre:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå