Gå til innhold

Brie og spekeskinke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt null problem med å slutte å røyke i sv.skapet, men brie og spekeskinke tenker jeg på daglig..:-P

En venninne fortalte meg her om dagen at hvis jeg frøs det ned først, var det ikke noe problem å spise det.

Noen som har erfaring med dette? Evt bekrefte eller avkrefte om det stemmer?

Jeg skal nok overleve et halvtårstid til, men er det sånn at jeg KAN spise det, så hadde det vært fin lørdagssnacks :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Spekeskinke, salami o.l. kan fryses ned og så spises. Det var i allefall slik da jeg var gravid sist, for halvannet år siden, men alt kan jo forandre seg. Om man kan eller bør fryse Brie vet jeg ikke. Jeg innrømmer gjerne at jeg spiser både Brie (ikke upasteurisert da) og spekemat, uten frysing, og synes norske anbefaler er noe overdrevet. I Frankrike, hvor familien min kommer fra, er det f.eks. ingen anbefaler om å holde seg unna slikt, og det er vel ikke akkurat et folk som er kjent for å spise lite ost. ;-)

Men uansett, hvis du vil være på den sikre siden kan spekemat fryses først.

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Skrevet

Helt enig med la francaise. Spis pasteurisert ost, så går det bra!

Skrevet

Når det gjelder kjøtt som ikke er varmebehandlet er man redd for to ting, toksioplosmose og listeria. Ved å fryse det ned dreper man parasitten som forårsaker toks. men bakterier dør ikke ved å bli fryst ned, slik at risikoen for listeria fortsatt er til stede. Slik sett hjelper det ikke å fryse ned spekemat eller andre rå kjøttprodukter.

Jeg holdt meg unna hele graviditeten, og gikk berserk på barsel med spekemat : )

Skrevet

Det er forresten listeria man redd for med ostene også, men hvis du ihvertfall passer på å spise dem når de nettopp er åpnet, er risikioen for listeria mindre.

Nyt graviditeten! : )

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...