Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Har noen sommerkoteletter jeg vil steke i stekeovnen, men hvor lenge bør de stå, og ved hvilken temperatur? Lurte på ¨hive med løk, hvitløk, sopp og paprika, vil det gå bra? Bør noe tas i etterhvert? Og bør jeg ha noe væske i bunn? Tenkte å bruke en romslig ildfast form.
Mor Løvehjerte Skrevet 6. august 2010 #2 Skrevet 6. august 2010 Her pleier vi å gjøre følgende: krydrer kotelettene, steker dem kjapt på sterk varme i stekepanna, så de får stekeskorpe, koker ut panna med litt vann, slenger kotelettene + stekeskyen i en ildfast form med noen grønnsaker (alt ettersom hva vi har). steker vel det hele på ca. 180 grader i tre kvarter til en time (her bør du følge med). Har alltid blitt saftig og godt.
jordbærsjokolade Skrevet 6. august 2010 #3 Skrevet 6. august 2010 Jeg ville ikke ha stekt sommerkoteletter i Ovnen jeg, de er jo så møre fra før av og muligheten for at mye av saften forsvinner er stor. Hadde det vært vanlige kotelettet eller helst nakkekoteletter hadde jeg slengt de i ovenen ca 4-5 og kanskje til og med 6 timer før middag:) Steke de kjapt først på begge sider i sterk varme, ha de over i ildfast form, krydre med salt og pepper og gjerne timian også steker du ut pannen med litt vann og heller det over. Hiv gjerne i masse hele fedd hvitløk også kan du ha i resten av grønnsakene når det er igjen ca en time av stekingen. Kanskje du kan gjøre det samme med sommerkoteletter? Men jeg tror de blir best om du steker de "normalt" Ha aluminiumsfolie over. 150 grader ca, ikke mer i hvertfall
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. august 2010 Hm, det var to veldig ulike råd, hehe... Har bare sommerkoteletter, så må nesten bruke dem. Tror kanskje jeg må følge den på ca 1 time, jeg har ikke tid til å langtidssteke dem nå. Må straks ut en tur og deretter er det ikke så lenge til middagen bør være klar (sultne unger hjem fra SFO). Takk for tips begge tt, kan gjerne prøve langtidssteking (med vanlige koteletter) en annen dag :-)
Mor Løvehjerte Skrevet 6. august 2010 #6 Skrevet 6. august 2010 Ser nå at det var sommerkoteletter. Har ikke prøvd med dette før, men du får kanskje ta sjansen. Si hvordan det ble da.
Terningkast6-7 times lucky??? Skrevet 6. august 2010 #7 Skrevet 6. august 2010 Jeg steker alltid koteletter i ovnen pga vi er så mange, og jeg gjør det slik: Krydrer kotelettene med salt og pepper eller grillkrydder, så legger jeg dem i langpannen og legger en liten klump med melange (ca 1 ts) på hver kotelett, så steker jeg dem ved 220 grader i 40-45 minutter. enkelt og greit og kotelettene blir veldig møre og fine. Har gjort dette med sommerkoteletter også, da er jeg litt forsiktig med krydder da de har så mye smak i seg selv.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. august 2010 Da satser jeg på at det går greit :-) Bare lurer på om det skal være folie på når det er kort tid de skal i ovnen?
Mor Løvehjerte Skrevet 6. august 2010 #9 Skrevet 6. august 2010 Det tror jeg går bra, men pass på at det er sånn alu. folie som er beregnet til høye temperaturer.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 6. august 2010 Gjør ikke alle det? :-) Så man skal ha på da? Eller er ikke det nødvendig?
Terningkast6-7 times lucky??? Skrevet 6. august 2010 #11 Skrevet 6. august 2010 Jeg bruker ikke folie, jeg bare holder litt ekstra øye med kotelettene siste delen av stekestiden, da er eg alikevel på kjøkkenet og ordner grønnsaker og saus og slikt alikevel :-)
Mor Løvehjerte Skrevet 6. august 2010 #12 Skrevet 6. august 2010 Hehe... det er moren min som altid spør om det er sånn folie vi har når hun er her, så jeg regner med det fins forskjellige typer. Nei, vi pleier ikke ha folie over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå