Gå til innhold

ikke kontroll de tre siste ukene av svangerskapet..?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor da jeg var akkurat 37 uker på vei, og fikk ikke time før jeg er 40 uker - altså to dager før termin.. Dette pga ferieavvikling. Men er det ikke sånn at vi egentlig skal gå til kontroll hver uke nå på slutten?

Alt er fint, fint blodtrykk og greit m liv. Men hodet er jo ikke festet (var i alle fall ikke det da - er 38+4 nå) og det hadde jo vært greit å vite om det evt fester seg.. Kan kontakte legen, men har en uerfaren lege som ikke engang klarte å kjenne leiet til ungen sist jeg var der (!), så kanskje er det like greit å vente til uke 40.

Noen andre som ikke får den oppfølgingen man burde hatt sånn helt på tampen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått tre uker mellom mine siste kontroller også, men ringte å bestilte jordmortime da to uker var gått for en ekstra sjekk - bl.a. for å sjekke om hodet hadde festet seg nå. Jeg har termin i morgen og skal til legen på mandag for å bl.a. bestille overtidstime på sykehuset.

Skrevet

Gjelder for så vidt meg også. Hadde siste kontroll 8. juli, og har neste kontroll 9. august. Termin om 11 dager. Nå ble jeg riktignok henvist til ultralyd på siste kontroll da, pga usikkert leie, og var på ultralyd 3 uker etter. Jeg spurte på sykehuset om jeg burde ha kontroll hos lege / jordmor i tillegg. Da sjekket han blodtrykket, og sa ikke noe mer.

Klart det er betryggende med ultralyden, så jeg slapper av i forhold til det. Håper ikke det er noe med urinen, da... Nå går jeg og venter på setefødsel.

Gjest frøken_førstegangsprøver
Skrevet

Hmmm..dette syns jeg var merkelig, legen og jordmor vil ha meg inn hver uke nå, er 36+2 i dag! Var visst viktig å ha hyppige kontroller på slutten...

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gå til legen i ferien, pga de har vikarer hvis legen har ferie noe jordmor ikke har.

Så må til legen igjen på mandag, da jordmor er på ferie enda og jeg har termin i morgen. Har vært på kontroll vær uke siden uke 37..

Skrevet

Skjønner det er litt forkjellige rutiner rundtom.. Men hovedregelen er jo at man skal til kontroll hver uke på slutten. Får stikke en tur til legen om jeg blir usikker tenker jeg..

Dere som har "måttet" til kontroll hver uke - har dere vært 100% friske m fint blodtrykk? For jeg skjønner jo det er viktig å følge med om man har litt høyt blodtrykk/ antydning til eggehvite i urinen..

Jaja, ikke lenge til neste kontroll uansett nå da. Termin nærmer seg m stormskritt! :)

Skrevet

har vært frisk som en fisk og blitt satt opp ukentlig fra uke 36:)

Skrevet

Jeg har hatt perfekt blodtrykk, urin og blod. Mye liv, babyen vokser og symfemålene er på streken. Har ikke noe vann i kroppen heller.. :D

Men jordmor vil at jeg skal på kontroll vær uke for å være sikker.

Skrevet

Det er bra de følger så godt med da! Synes egentlig jordmor burde anbefalt meg å bestille en time hos lege i den perioden hun er borte..

Takk for svar alle sammen! :) Og lykke til i innspurten!

Gjest grønn paprika
Skrevet

Hei!

jeg er 38+6 , alle verdier er bra, men jordmor og lege er helt klare på at jeg skal hver uke. De har samarbeiedet og overlappet hverandre nå i ferien, slik at jeg har en av de hver uke. Har vel hatt hver uke siden uke 35 tror jeg. Neste uke skal jeg faktisk 2 ganger, da legen ville se meg før hun gikk til sin ferie. Trygt i alle fall! :-)

Skrevet

Jeg var på forrige kontroll når jrg var 34+1, er nå 35+3. Skal ikke på neste kontroll før jeg er 38+1. Synes egentlig det virker litt lenge, men fikk beskjed av jordmor at jeg bare skulle bestille meg en time i mellom hvis jeg fant ut at jeg ville det..

Skrevet

Jeg har gått til både lege og jordmor... av forskjellige grunner men alikevel. I dag sa legen "jah, men da sees vi på 6 ukers kontroll etter fødsel!" så ikke mere lege, og jordmor skal jeg til om 4 uker, da er jeg 36 uker på vei.

Vi skulle liksom snakke om fødsel osv, temaet har ikke kommet opp engang, føler igrunn man får altfor få kontroller!

Man har ingen å snakke med om disse tingene, feil i systemet rett og slett! Man burde vært hos legen/jordmor vesentlig oftere de siste ukene, men det gidder de ikke..

Skrevet

Er ingen hovedregel om at man skal gå til kontroll hver uke før fødsel... Det er kontroll i uke 36, 38 og 40... Evt andre intervaller... Det er nok det som er mest vanlig, om man ikke ber om noe annet selv. Man må spørre selv vettu...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...