The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Jeg var hos legen i går,alt var helt supert i blod og urin, men jaggu sykemeldte hun meg 40%! Jeg ble skikkelig overrasket. Jeg sa at jeg var trøtt i går, og at å sitte mye på kontoret gjorde at bekkenet ble vondt. Men hadde ikke regnet med noen sykemelding, men legen min sa hun ville være grei? At hun ELSKER gravide? Jeg skal selvfølgelig ikke si nei takk til to dager fri i uken, men jeg ble skikkelig overreasket. Har "aldri" vært sykemeldt før. Er 40 år altså, kanskje hun syntes synd på meg? hehe Flere som fikk sin s.m kastet etter seg?
mandalay Skrevet 6. august 2010 #2 Skrevet 6. august 2010 Jeg har 3 uker igjen til permisjon og var hos legen i går for å fbe om redusert arbeidstid. Har heller aldri vært sykemeldt før, så det var litt rart å skulle be om det. Ble litt overrasket over hvor lett det var... Legen spurte knapt hvorfor, og var mer forkusert på hvor mye JEG ønsket å bli sykemeldt. Ble også sykemeldt 40 %, men det var fordi jeg sa at jeg kunne tenke meg å jobbe fra 09.00 til 14.00. Hvor langt er du på vei da?
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 6. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2010 Jeg er 30 uker på vei. Fikk tilbud om 50% også, men jeg ble helt satt ut jeg. Men nå skal jeg virkelig koooose meg og får gjort masse!!
vbu Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Klarer ikke å la være å kommentere på dette selvom jeg burde sikkert ikke. Dette er noe jeg føler sterkt for. Man skal ikke være sykemeldt hvis man ikke trenger. Dette er penger du tar fra samfunnet og kunne ha hjulpet andre som blir nektet behandling på grunn av pengemangel. Det var nylig en diskusjon i avisene om at de måtte begynne å si nei til livsviktig behandling fordi det var for dyrt. Jeg fikk mye mas fra kiropraktør og jordmor om å sykemelde meg men jeg sa nei så lenge jeg klarte. Det går an å si nei og det går an å ikke bruke sykemeldingen. Nå sier jeg ikke at de som trenger sykemelding ikke skal ta den. De er der for en grunn. Men hvis du skal bruke den til å kose deg og få gjørt masse så synes jeg det er feil!
vbu Skrevet 6. august 2010 #5 Skrevet 6. august 2010 Klarer ikke å la være å kommentere på dette selvom jeg burde sikkert ikke. Dette er noe jeg føler sterkt for. Man skal ikke være sykemeldt hvis man ikke trenger. Dette er penger du tar fra samfunnet og kunne ha hjulpet andre som blir nektet behandling på grunn av pengemangel. Det var nylig en diskusjon i avisene om at de måtte begynne å si nei til livsviktig behandling fordi det var for dyrt. Jeg fikk mye mas fra kiropraktør og jordmor om å sykemelde meg men jeg sa nei så lenge jeg klarte. Det går an å si nei og det går an å ikke bruke sykemeldingen. Nå sier jeg ikke at de som trenger sykemelding ikke skal ta den. De er der for en grunn. Men hvis du skal bruke den til å kose deg og få gjørt masse så synes jeg det er feil!
Nr 1 :) Skrevet 6. august 2010 #6 Skrevet 6. august 2010 Jeg er i uke 30 nå og har vært helt frisk og rask hele svangerskapet så langt. Føler meg veldig heldig. Men jeg fikk beskjed på første kontroll hos min lege, at det å være gravid er ikke noe sykdom. Man skal jobbe og være aktiv, ingen grunn til å finne sofan og sitte hjemme. Tror neppe hun skriver ut noen sykemelding med mindre det trengs og det synes jeg er like greit.
Jippiajajee Skrevet 6. august 2010 #7 Skrevet 6. august 2010 Jeg er også en sånn en som aldri er syk eller sykemeldt.. tror legen min har skjønt dette og tok derfor litt ansvar for meg 3 uker før permisjonstart og sykemeldte meg selv om jeg egentlig er frisk som en fisk! (selvfølgelig trøtt av nesten ingen søvn, vondt i bekken, sliten av vekta osv) men i mine øyne altså frisk;) Da fikk jeg bare beskjed om å ta vare på meg selv og konsentrere meg om å få nok hvile...Jobben er krevende i så måte at det er tunge brukere som også kan bli voldelige.. babyen har vært litt liten også, så desto viktigere mente han. rart å komme på jobben med sykemelding, men alle hadde full forståelse og ba meg nyte tida nå i forkant og ønsket meg lykke til! Tror ikke det er oss til vanlig aldri er syke man skal klage mest på i forhold til å ta i mot sykemelding.. er vel nok av de som krangler seg til det allerede de første ukene?
mandalay Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 Jeg er helt enig i at det er altfor mange som sykemelder seg uten å egentlig trenge det. Jeg har aldri vært sykemeldt og bruker kanskje 2-3 egenmeldinger ila ett år. Er med andre ord så og si aldri borte fra jobb! Men mot slutten av svangerskapet er det veldig tungt, og jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort dersom legen bare "gav" meg 40 % sykemelding uten at jeg følte at jeg trengte det. Tror det hadde vært vanskelig for meg å si nei til det selvom jeg sannsynligvis hadde gått ut derfra med litt dårlig samvittighet...
MissVaiper Skrevet 6. august 2010 #9 Skrevet 6. august 2010 Jeg er for så vidt enig i at man ikke bør sykemelde seg med mindre helsa tilsier det. Jeg ble tidlig, uke 11, delvis sykemeldt (20%) pga bekkenet. Fungerte greit en stund, men bekkenet ble verre og jeg ble etterhvert en stor belastning på de andre ansatte, da jeg ikke klarte å ta i like mye som dem. Jobber som sykepleier med mye tunge pasienter. Jeg valgte da å prøve meg i aktiv sykemelding, slik at jeg kunne få tilrettelagt arbeid for å være på jobb lengst mulig. Dette fungerte kjempebra for meg og mine kolleger, men bedriftshelsetjenesten satte foten ned og sa jeg ikke kunne være aktivt sykemeldt fordi det er bare for dem som blir bedre av det. Jeg vil bare blir bedre i bekkenet av å føde. Ble derfor 100% sykemeldt fra min uke 29, ikke fordi jeg ønsket, men fordi jeg ikke fikk tilrettelagt arbeidet uten at det gikk veldig ut over de andre ansatte.
Gjest Skrevet 6. august 2010 #10 Skrevet 6. august 2010 Vi jobber og betaler tusenvis av kroner i skatt hver mnd. Man må kunne ta det litt med ro da man er gravid! Kroppen trenger faktisk ekstra hvile, og jeg har i allefall INGEN planer om å slite meg totalt ut! Det er ikke lenge siden politikerne var på tv og oppfordret folk til å få barn. Og det er slettes ikke bare bare å bære frem! Tidligere var det mye mer akseptert at gravide tok det med ro, trengte hvile, kunne legge seg ned å slappe av da de følte behov for det, de fikk hjelp av venner og slektninger og de trengte ikke forsvare dette i øst og vest. NÅ derimot er det nærmest forventet at man skal jobbe som vanlig frem til fødsel, holde leiligheten skinnende ren, handle og lage mat, som om alt var som vanlig. For ikke å snakke om alt det er forventet at vi skal gjøre mens vi har nyfødte hjemme. Bruke kveldene som høygravid til å fylle fryseren med bakevarer til de som kommer for å se på babyen. virkelig??? Jeg er MØKKALEI å måtte forsvare for alle og enhver hvorfor jeg er sykemeldt! Før jeg ble gravid hadde jeg aldri vært sykemeldt, og når permisjonen er over skal jeg så klart tilbake i full jobb. Gravide er IKKE den rette "gruppen" å angripe på denne måten når det kommer til sykemelding. Vi er faktisk ikke problemet
Checkit Skrevet 6. august 2010 #11 Skrevet 6. august 2010 Jg erhelt enig med ei over her, man skal ikke sykmelde seg når man ikke egentlig har behov for det... Må si jeg blir litt provosert over at noen her da sier at man skal passe på å få gjort masse hjemme...da kan man være på jobb og jobbe for pengene istedte for å få penger fra staten. Jeg har hatt ferie noen uker nå og gikk ut i perm denne uka. Gjorde masse i ferien og de siste dagene nå. Og om vinduene ikke er nyvasket til knøttet kommer, nei vel..... Ungen kommer uansett den! Nei, må si jeg er enig i at det er altfor lettvint å få sykemelding npr man er gravid,....har man behov for det, ja da skal man SELVFØLGELIG ta det med ro, men ikke være sykemeldt for så å bli supersliten av å gjøre alt hjemme....det syns jeg blir fryktelig feil!
vbu Skrevet 6. august 2010 #12 Skrevet 6. august 2010 Men hvis det er sånn at vi må kunne hvile burde da ikke permisjon bli utvidet istedfor at vi blir sykemeldte for å hvile? Det er ingen som forventer at du holder leiligheten din skinnende ren eller at alt skal være som vanlig (andre enn vi sjøl). Vi velger faktisk sjøl å bli gravide. Hvis vi vil ta det med ro er det ikke mer fornuftig at vi bruker ferie eller ulønnet perm for å slappe av og ta det med ro? Sykemelding burde være for de som er faktisk syke ikke de som trenger å gjøre rent hjemme og kose seg. Og de tusenvis av kronene som du betaler i skatt burde kanskje heller redde liv. Kan du virkelig lese den artikklen her fortsatt synes det er rett at sykemelde seg for å hvile? http://www.aftenposten.no/helse/article3680095.ece
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 6. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 6. august 2010 Jeg kan bare svare for meg selv. Har jobbet i 25 år. Sjelden syk det lengste var en operasjon for 10 år siden. Syk ti dager. Aldri fått trygd. Betaler vel 150 000 i året i skatt. Tar den korte permisjonen og skal jobbe 20% i permen, som sist. Jeg har det bedre når jeg kan være aktiv. Altså IKKE ligge på sofaen. Eller sitte ved pulten. Jeg jobber 8 timer pr dag, pendler i to timer. Har en toåring. Legen min tenkte vel at jeg fortjente det. Uansett, jeg er allerede en gladere mamma, uten å ha rørt sykemelfingen :-).
Jippiajajee Skrevet 6. august 2010 #14 Skrevet 6. august 2010 Kos deg du baby container:) Det er lov når man faktisk ikkke missbruker systemet:O)
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 6. august 2010 #15 Skrevet 6. august 2010 Tror ikke det er så dumt å ta det litt med ro hvis man føler seg sliten, trøtt og vondt i bekkenet. I forrige svangerskap tok jeg selv ikke hensyn til bekkenet, hadde jo hørt at bekkenet det ble bra bare man fødte. Lyttet ikke til kroppen og mente at så lenge andre gravide klarte å jobbe klarte vel jeg det også. Endte opp med at bekkenet ikke ble bra etter fødsel, i tillegg klarte jeg å bli gravid igjen når veslejenta var 7 mnd. Så da jeg skulle ut i jobb igjen etter endt permisjon ville jeg gjerne prøve å jobbe litt, selv om jeg egentlig visste at det var håpløst. Ble derfor bare sykmeldt 40 %, men gikk raskt over til 50 % og etter 3 uker var jeg 100 % sykmeldt. Nå er jeg 7 mnd på vei og må bruke krykker fordi jeg ikke har tatt hensyn til bekkenet! Man skal ta bekkenvondt på alvor, og må bare si at de som ikke har hatt vondt i bekkenet overhodet ikke kan forestille seg hvor vondt det kan være. Så etter min mening er det bedre å sykmelde seg litt for å se om bekkenet blir bedre, blir det ikke det så bør man faktisk sykmelde seg mer. Synes ikke det er å utnytte systemet.
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 6. august 2010 Forfatter #16 Skrevet 6. august 2010 Takk snille!:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå