Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På kontroller hos jordmor havner symfysemålet mitt på det grønne feltet over den røde linjen, altså litt større enn "normalen". Lurer på om grunnen er at jeg har spist for mye, altså at det er min skyld? Jeg er 31+1. Jeg spiser sunt, men spiser sikkert litt mer enn det jeg kanskje trenger....vanskelig å vite.

Går gravid med førstemann så kjenner jeg bekymrer meg litt for en kjempebaby....

Blir veldig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ligget mot topp av det grønne feltet med alle mine tre. førstemann var 4kg, andremann var 3.5 kilo, og denne er ikke født ennå. syns ikke du skal bekymre deg før jordmor evnt bekymrer seg... alt innenfor det grønne feltet er helt normalt. den rød streken er jo bare gjennomsnittet... det var med andremann at symfyse fundus målene mine var høyest... og han var jo mindre enn gjennomsnittet.....

lykke til vennen!!!

spør jordmor på neste kontroll. hun ville nok sagt noe om det var grunn til bekymring :-)

Skrevet

og for å ha nevnt det også da, så er jeg helt normalvektig.... så det er ikke pga overvekt at jeg lå høyt på noen mål eller noe. spis sunt og kos det du :-)

Skrevet

Tusen takk vimsa! Da skal jeg la være å bekymre meg :)

Skrevet

jeg lå "langt" over det grønne feltet men da lilleman kom veide han 3380 og var 51cm lang, så fikk en fiiiiin liten gutt.

ike uro deg!

Skrevet

jeg lå "langt" over det grønne feltet med nr 1. men da han kom veide han 3380g og var 51cm lang. så var en fiiiin gutt:)

ikke uro deg!

Skrevet

Gikk opp 6 kilo med førstemann(jente;O)) og var tynn fra før.. var hele tiden langt over normalstreken!! Men alt var normalt.. hun var 3,740g og 47 lang.. gikk opp 12, og 18 kilo med de to neste.. også langt over normal linja.. de veide 4075, og 4080..

Denne gangen har jeg gått opp 10 kg og ligger midt på streken og litt under... og det er litt rart synes jeg da.. vært på ul pga litt lite hode.. og skulle ønske streken var over normalen istedet for under... Du er helt normal!! lykke til:)

Skrevet

Jeg lå også over den røde linja sist og var bekymret for at babyen var stor. Gutten var 3550 g og 50 cm. Helt perfekt størrelse! Tror det er normalt å ligge over, og det behøver ikke bety stor baby. Men forstår bekymringen din ;)

Skrevet

Mitt er over det grønne feltet og legen sier at det ikke er noe problem så lenge det stiger jevnt. Det kan være mye fostervann, trenger ikke være stor baby. Forrige baby var 3650, og hadde store mål da også.

Skrevet

Ingen grunn til bekymring er min erfaring!

Jeg lå over den røde streken sist, men innenfor det grønne feltet, og jenta mi ble født med den nette vekt av 2890 gram..

Ligger over streken denne gangen også, legen er like overrasket hver gang, men ingen av oss er spesielt bekymret :)

Skrevet

Jeg var på kontroll 28+3 og symfysemålet mitt var 28 =) Litt over den røde streken, men innenfor det grønne. Det er visst "normalt" å ligge rett over den røde streken.

Så jeg spurte legen om dette har noe å si på babyens størrelse, og han sa at det trengte ikke å ha noe sammenheng. Flergangsfødene (som jeg) har ofte større symfyse-fundus mål pga livmoren er lettere tøyelig. Og det kan ha med fostervannmengden osv.

Et eksempel er 2 venninner av meg; Begge gravide med jente, termin med 9 dagers mellomrom. Hun ene lå under det røde streken og hun andre over. Hun som lå under streken fikk baby på 3820g og hun som lå over fikk baby på 3670g. Hun over den røde streken hadde mye fostervann og var flergangsfødene. Hun under hadde lite fostervann (fikk oppfølging) og var førstegangsgravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...