Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er 15+2 i dag, og har enda ikke hørt noe...Snakket med jm om det i går, og hun ba meg vente en uke, så kontakte legen og spørre om han hadde sendt henvisning til sykehuset, men begynner å bli småstresset siden jeg leser her at mange vet når de skal på ul over en mnd før de faktisk skal det...Venter veldig nå, siden ul er noe spesielt :)

Fortsetter under...

Jeg fikk dato i uke 10, to dager etter at jeg hadde vært hos legen.

Jeg var på ordinær ul, og der så de behov for en ekstra kontroll i uke 32. -gjett hvem som fikk brev i dag om time i slutten av oktober? Jo, jeg, jammen meg effektivt helsevesen her jeg bor.

Ikke alle får mellom uke 17 og 19. Du har krav på å få det før 22 uker, og de prøver å få det til rundt uke 18-19. Vet at mange har fått sent nå etter ferien pga ferieavvikling på sykehusene. Jeg selv har fått når jeg er nesten 20 uker, og vet flere som har fått senere. Jeg var da på sen legekontroll (uke 14), så det har sikkert litt med saken å gjøre...

MEN fikk svar innen en uke fra sykehuset etter søknaden var sendt. Jeg ville ringt lege med en gang om det er to uker eller mer siden legen skulle sendt papirene dine.

Fikk først innkallelse til uke 20, men pga ferie måtte jeg utsette det til begynnelsen av uke 22.

Synes uansett det er sent, og at det burde vært tilbud om tidlig ultralyd til alle. Så om det blir i uke 19 eller 22, blir akkurat det samme for min del..

Annonse

Takk for alle svar :) Men, tror jeg har blitt litt misforstått..Jeg lurer på hvor lenge før timen dere har fått brev fra sykehuset? Har ikke hørt noe som helst enda, og siden legen er kjent i hele kommunen for å gjøre ting litt på sin egen måte, blir jeg bekymret for om han i det hele tatt har sagt fra til sykehuset....Kan nevnes også at første timen han satt meg opp til gu hadde han glemt det selv, og ble stresset med å få tatt den først denne uken..Og han mener at hemoglobin må måles hver eneste mnd når man er gravid, noe jm og andre leger er uenige i..Blir bare litt bekymret siden jeg ikke hører noe fra sykehuset..

Jeg fikk innkaling ca. 2 måneder før timen. Jeg hadde absolutt ringt var jeg deg. Det gjør jo ingenting om du ringer og spør. Heller det enn å gå og være bekymret. Kan jo hende at han har glemt å sende henvisning, og da er det greit å få ordnet opp i det.

I Oslo er det kamp om fødeplassene (på Rikshospitalet og Ullevål) og legen min bestilte fødeplass og ultralyd da jeg akkurat passerte 8 uker. Jeg fikk innkalling til UL rett etterpå, mens jeg var i uke 8. Sikkert forskjell fra kommune til kommune, dog.

Annonse

Ringte først legen i dag tidlig, og kontordamen sa hun skulle sjekke det opp og gi beskjed. Gikk noen timer, så da ringte jeg fødeavd på sykehuset her og spurte de, og det viste seg at legen har glemt å bestille time til meg...Føler meg ikke veldig viktig som pasient nå, siden det hann prioriterer er å få meg inn minimum en gang i mnd for å sjekke hemoglobin, som iflg jm kun trengs å tas et par ganger i løpet av svangerskapet. Måtte også på hele tre(!) konsultasjoner hos ham for å dekke det de fleste leger gjør på første sv.kontroll, og fikk ikke gu før forrige uke...Har også sagt til han at siden jeg hadde et normalt sv.skap forrige gang, normal fødsel, og det så langt nå ser bare bra ut alt, kunne tenkt meg å gå til jm utenom de timene man må gå til legen, men dette vil han tydeligvis ikke gå med på, og setter opp timer til meg likevel...Er ikke helt fornøyd kan man si...

Nå skal det sies at jeg er førstegangsfødende, så det er godt mulig det er andre prosedyrer for flergangsfødende. Men jeg var på 12-ukers kontroll, og da gikk det en uke før jeg hadde innkallingen i postkassa. Ul-timen skal jeg på i uke 20... GU har jeg ikke fått, og ikke fått svar på blodprøvene som ble tatt på 12- ukers kontrollen. Nå er jeg 16 uker på vei. Jordmor må jeg skaffe selv, noe som slettes ikke er enkelt! Så jeg har kun vært på den ene kontrollen, ingen fler. Så det er nok veldig veldig individuelt fra kommune til kommune, og fra sted til sted. Kan jeg unngå det, dra jeg IKKE tilbake til legen jeg har fått, for han må være den mest distrè legen jeg har møtt.

frøimagen: Det er ikke så vanlig å ta GU lenger, og blodprøvene får du sikkert ikke svar på per telefon/brev med mindre det er noe galt. Resultatene (HIV, rubella etc) blir ført opp på helsekortet ditt på neste kontroll. Jordmor må du ordne seg, ja. Ikke alle vil jo til jordmor, heller, du velger selv om du vil til bare jordmor, bare lege eller begge deler (selvsagt avhengig av jordmordekningen der du bor).

Er ikke bare,bare å bytte lege når jeg er sykemeldt på 8mnd, og har blitt gravid i mellomtiden. Jeg har vært i samtaler med jobben og nav om situasjonen, og begge sier jeg burde holde på sykemld i stedet for å gå tilbake i jobb, hvor jeg må stå og gå hele skiftet på 10-11 timer, og løfte tunge ting som pizzastativer med 15 pizzaer i opptil flere ganger i løpet av skiftet. Vi har ikke engang en liten ussel stol på bakrommet, og har betalte spisepauser, slik at vi kan gå og jobbe om nødvendig selv i spisepausen..Vet ikke om en event ny lege ville gått med på å la meg fortsette å være sykemeldt, og dette kan heller ingen svare meg 100% på, så følger nav sitt råd, og blir hos legen til etter fødsel, men ville gjerne bestemt litt mer selv da, i stedet for at han skal sitte og tjene penger på en tilsynelatende normal annengangsgraviditet som egentlig ikke krever kontroll mer enn annenhver mnd ca

Skjønner, alt er ikke så enkelt altså. Du er klar over at dersom du går sykemeldt i over 12 måneder vil du ha et noe dårligere stillingsvern enn andre sykemeldte arbeidstakere og at arbeidsgiver da kan si deg opp og delvis vektlegge at du er langtidssykemeldt? Håper ikke dette blir en aktuell problemstilling for deg da... men det var det første jeg tenkte på når du skriver at du har vært sykemeldt i 8 mnd :S

Kan være at jeg regnet litt feil nå, men skal såvidt jeg har skjønt ut i fødselspermisjon ganske likt med når jeg har vært sykemeldt i 12 mnd, har vært sykemeldt siden 6 jan. i år, og har termin 26 jan. neste år, så overlapper såpass at jeg innbiller meg at det går bra. Er jo ikke bra å gå sykemeldt så lenge, men lette etter annen jobb fra jeg ble sykemeldt pga psykiske årsaker på arb.plassen, og skulle egentlig finne meg annen jobb, så friskmelde meg og si opp selv. Brått sto jeg uplanlagt med positiv test i hånda, og da var det nok med to jobbintervjuer etterpå før jeg ga opp å finne noe nytt som gravid :/ Derfor jeg fortsatt er sykemeldt, selv om jeg gjerne skulle jobbet i en jobb jeg klarte, både fysisk og psykisk som gravid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...