Gå til innhold

Tenkte å ha med bilstolen (0-13 kg) på fly... Hvordan fungerer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ha maxi cosi cabrio - har lite lyst til å sende den med resten av bagasjen.. Har jeg lov til å ta den med inn på flyet? Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trygg trafikk hadde en artikkel om dette for en stund siden. Sjekk om du kan få noen tips der:-)

Skrevet

Hos enkelte flyselskap får du legge den i hattehyllen hvis den får plass der (kommer an på flytypen)

Hos andre finner de hjelpsomme flyvertinnene en plass til den et eller annet sted inne på flyet

En tredje variant er faktisk at hvis det er ledige seter kan du spørre om å få sperret et sete ved siden av deg og så kan poden sitte der og sove hele veien.

Den siste varianten er å sende den som spesialbagasje.

Det varierer som du skjønner fra selskap til selskap og hva slags flytype det er. Så du må nesten bare spørre når du sjekker inn.

Skrevet

Jeg har akkurat flydd med Sas og widerøø, på sas fikk jeg ha med stolen, og de satt den inn i ett eget bagasjerom de hadde.. På widerøø fikk jeg ha den i setet ved siden av meg, og babyen satt i.. :) Men det kommer helt an på om det er masse bagasje og passasjerer den dagen.. Jeg måtte ha bagasjelapp på den, sånn at de kunne ta den i bagasjedelen om de ikke hadde plass inne.. Du kan og sende den som spesialbagasje..

Skrevet

Det kommer veldig an på flyselskapet som andre her inne også sier. Skal du fly med ryanair hadde jeg ikke akkurat hatt for høye forhåpninger om ekstra service :P Jeg fløy med Widerøe tidligere denne uken, synes de har fantastisk service når det kommer til reiser med spedbarn. Det var ikke noe problem å få med setet til gaten, fikk bagasjelapp på den ved innsjekk slik at jeg kunne levere den fra meg ved gaten og få den igjen når vi landet. Da blir den lagt inn i lasterommet, men helt tilslutt, sammen med annen håndbagasje de vil ha der. Når jeg kom til gaten fikk jeg beskjed om at jeg fikk ta med meg setet ombord på flyet da det ikke var fullt. Flyvertinnene var utrolig hjelpsomme og flyttet rundt på folk slik at jeg skulle få ha lillesnupp i setet ved siden av meg. Da fester man setet med sikkerhetsbeltene som er på flyet. Husk at setet må være godkjent for bruk i bil for at man skal få lov til å ha barnet i det. (ikke noe problem for deg regner jeg med)

Skrevet

Har hatt samme erfaringer so Snupp med junijente <3 hver gang jeg har reist uavhengig av selskap.

Men det skal legges til at jeg ikke har reist med Ryanair med barn;o)

Skrevet

Hei!

Ville bare dele min erfaring!

Som mange andre her sier... det spørs på flyselskap!

De fleste jeg har vært borti vil gjerne selge deg et eget sete slik at du kan ha med bilsete inn på flyet og at poden da kan sitte trygt og godt i sete sitt hele veien! Norwegian ba oss faktisk "lure" systemet deres og bestille barnebillett for en infant... for å få eget sete på flyet...

Vi gjorde derfor det samme med Ryanair... der funket det IKKE! Vi skulle ha 4 flyvninger med Ryanair(2 hver vei) Første flyvning gikk flott, eneste var at jeg måtte ha poden på fanget under take off... det var jo greit, men jeg synes det nå var litt rart... må jo si jeg synes det virker tryggere i sette som er spent fast...men men

på flyvning 2 startet kranglingen, der fikk vi nemlig ikke ha med setet inn på flyet i det hele tatt! Vi kranglet! For vi fikk jo ha det med inn på det forrige flyet som var to timer tidligere.... de sa faktisk at de kunne nekte oss å fly, for vi hadde ikke gyldig billett til poden, siden vi hadde barnebillett og ikke infant billett... da turte vi ikke krangle mer... og på flight tre ble det samme prosedyre... flight 4 møtte vi på samme dame som tidligere, så da orket vi ikke krangle mer... Det tåpelige er, at vi snakket med customer service 3 ganger før vi skulle fly om akkurat dette... de sa det var greit siden vi hadde eget sete til gutten! bakkepersonell på 3 ulike flyplasser sa det samme, men ombord på flyet blir vi nektet! Er noen som tolker regler ulikt her ja! Så blir nok neppe Ryanair igjen på denne måten... da er Norwegian bedre... Flyr gjerne Ryanair ellers altså, men er jo rimelig slitsomt når man ikke kan stole på de svarene man får av customer service i selskapet!

Om man ikke har betalt eget sete(gjelder da andre selskap enn ryanair...) så lar de deg neppe ha med sete inn på flyet... om ikke det skulle være mye ledige seter da... har opplevd å få det til om det er ledige seter... for de aller fleste flyvertinner ser nok logikken i at barnet er mer rolig i sete sitt enn på et fang i mange timer... og da blir jo resten av passasjerene også mer fornøyde...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...