Gå til innhold

14+6 og enda ikke hatt svangerskapskontroll..=/

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er jo litt seint kanskje med tanke på å bestille ul osv. Jeg har pleid å gå til gynekolog privat rundt uke 10-12(fylt ut papirer,tatt blodprøver,bestilt ul osv) og så til ordinær ul, deretter hos jordmor resten.

Litt merkelig. Kanskje det er på grunn av ferien? Jeg fikk time hos legen allerede en uke etter ikm, for å ta blodprøver og alt det der. Så samtaletime hos jordmor en uke etter. Så jordmor hver mnd, med hjertelyd i uke 16. Nå blir det ul på mandag, og så fortsetter det med jordmortimer hver mnd. Trodde alle fikk lik oppfølging, men jeg hadde da altså hatt flere timer før jeg var der du er nå. Sikkert helt ufarlig, men du burde be om bedre oppfølging fra nå av. Hva med symptomfri urinveisinfeksjon, eller å få vite det om man ikke har antistoffer for røde hunder og sånn? Jeg har ikke det og fikk beskjed om å holde meg unna innvandrerfamilier og barnehagebarn inntil jeg var 4 mndr på vei. Og det er jo en grei ting å få vite før man er 4 mndr...

Det er nok du Hildegirl som har hatt mange. Man skal ha en før ordinær UL, og etter planen er det rundt 10-12 uker, men tror ikke det gjør noe om det er senere. Det er jo frivillig alt sammen, man MÅ ikke. Jeg var i uke 11, men kunne like gjerne venta til 14-15 for du får ikke vite noe likevel. Jeg har iallefall ikke fått det de to gangene jeg har vært gravid. Null nyttig info. Urinprøve kan du levere på legekontoret om du er usikker. (Røde hunder blir vi ikke testet for, lege spør bare om du er vaksinert)

Planen er slik:

1. kontroll: svangerskapsuke 8-12

2. kontroll: ultralydundersøkelse i svangerskapsuke 17-19

3. kontroll: svangerskapsuke 24

4. kontroll: svangerskapsuke 28

5. kontroll: svangerskapsuke 32

6. kontroll: svangerskapsuke 36

7. kontroll: svangerskapsuke 38

8. kontroll: svangerskapsuke 40

Siden første kontroll er med lege så treffer de fleste av oss ikke jordmor før vi er over halvveis i svangerskapet.

Røde hunder blir man testet for rutinemessig. Jeg har hatt sykdommen som barn, og har vært vaksinert, så alt tilsa at jeg skulle ha antistoffene i kroppen. Fikk litt av et sjokk når brevet kom fra legen om at jeg ikke hadde antistoffer alikevel. Kom på samme brev som bekrefter at jeg ikek har noen andre sykdommer. Ellers kan det nok godt hende at jeg har fått mange timer i forhold til enkelte andre. Det varierer kanskje ut fra hvor man bor i landet? Det er i allefall første gang for meg, og ingenting tilsier at jeg skulle få noen ekstrabehandling. :)

Min kommune følger også de retningslinjene over her. Står tom trykket på info-skrivet jeg fikk hos jordmor. Det er min 5.graviditet og jeg har sånn ca fulgt dette hver gang,-med en kontroll før ordinær ul...Har også hatt røde hunder som barn men er ikke immun, men har aldri fått noen beskjed om å holde meg unna hverken barnehagebarn eller innvandrere. Har vel hatt barnehagebarn selv ved de siste 4 graviditetene:)

Annonse

Samme her. Fant ut at jeg var gravid i uke 4, og ringte til legen. Men når jeg ringte, spurte hun om det var noe spesielt siden jeg ville til legen nå så tidlig?? Ble litt satt ut egentlig, for sist jeg var gravid, ringte jeg inn dagen etter at testen viste positiv, og da var jeg ca uker da og, og da ba de meg komme allerede dagen etter, tok blodprøver osv. Sa at jeg var veldig dårlig, noe jeg virkelig var, og fikk time 2 dager etter. Da var det bare spm om hvordan dagene var, og når siste mens dag var og en sykemelding. Ikke noen blodprøver eller noenting. Når jeg skulle gå, sa han, Ja, da setter jeg deg opp i august. Da tar vi 12 ukers kontrollen....Hmmm tenkte jeg...Men da er jeg jo 15 uker på vei? Jaja. Nå er det til neste fredag da, men det virker som om de tar det senere nå en før. Er kanskje noe med sa og gjøre? Mange som mister osv før uke 12? Ikke vet jeg, men syntes det har tatt laaaaang tid. Blir jo lenge til ul også.....

Jeg var hos lege i uke 10 i forrige graviditet, da tok di prøver å fylte ut helsekort å sånt,, så ringte jeg jordmor å spurte om når jeg skulle ha kontroll dær, da sa di at d var vanlig med jordmortime i uke 16 ca, før å lete etter hjertelyden, jeg var dær i uke 15. så var d vanli ul i uke 18-19.... også regelmessig jordmor med noen uker imellom...

Alle mine venniner har og fått beskjed om jordmor å høre hjertelyd rundt uke 16.

Med førstemann var jeg inne til første kontroll i uke 11, så neste kontroll hos jordmor i uke 18 med ordinør ul. Denne gangen har jeg fått tid til ordinær ul i uke 19, noe som jo er normalt. Men syntes det er rart at den første kontrollen kommer så seint også fordi jeg har gitt beskjed om at jeg er gravid med tvillinger (fannt ut da jeg var til tidlig ul i uke 9). Har snakket med jordmor og hørt om jeg har krav på ekstra oppfølging siden det er to.. noe jeg har, bare ikke før jeg er i uke 20. Men da syntes jeg da at jeg iellafall burde fått den første kontrollen min noe tidligere enn det jeg har fått den =/.

Det er nye retningslinjer angående blodprøvetaking i svangerskap nå, og blodprøvene skal ikke lenger tas før uke 12. Jeg husker ikke eksakt grunn, men det var noe med at man hadde funnet ut at antistoff-svarene ikke trengte å være nøyaktige før på dette tidspunktet.Er nok på grunn av dette mange leger ikke setter opp kontroll før uke 12, er liksom ikke "noe" å gjøre før den tid da man hverken hører hjertelyd, tar blodprøver eller måler symfyse.

I mitt forrige sv.skap var jeg til legen et par dager etter positiv test, denne gangen fikk jeg beskjed om at uke 12 var tingen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...