Piipii Skrevet 5. august 2010 #1 Skrevet 5. august 2010 Jeg kjenner jeg blir sååååå lei at klær forsvinner i bhg. Ja jeg vet at dette er som som skjer, men alikevel. Bare fra januar til sommerferien har vi mistet dette: En reima vinterdress, en haug med ullsokker, votter, luer, capser, en høstjakke, to pledd og en vognpose. Sikkert mere også, men dette har jeg ikke merket ennå. Vi er veldig nøye med å merke klærne til barna våre og jeg tør med hånden på hjerte påstå at alle klær, ting osv er merket. Men alikevel blir det borte, og jeg kjenner jeg blir så irritert når jeg sier fra til personalet at vi mangler en jakke og de svarer med at det er sånt som skjer. Og barn er flinke til å rote bort tingene sine. Ja jeg vet det, MEN har ikke personalet litt ansvar også? Vi snakker om barn fra 0-5 år. ( mine er 2 og 5) Når jeg kommer på ettermiddagen ser garderobem ut som et bomba rom, og det er ofte vanskelig å finne noe hvis de ikke har lagt det på plassen sin. Må jo kunne gå ann å rydde litt!!!!!! Blir jo så mye hvis jeg må begynne å kjøpe en ekstra dress til barna fordi det blir borte i bhg, også jakker, ullklær osv. da jeg tok opp dette i går( ny jakke hadde blitt borte) sa han jeg kunne henge opp en lapp på døren, men der henger det allerede to lapper fra før av. Fra to andre barn som har mistet en dress og en annen en regnjakke. Så jeg sa at det må jo vøære litt ubehagelig hvis jeg også hang opp en lapp med tanke på at det i disse dager begynner mange nye barn. Phu sånn måtte bare få tømt meg litt, for kjenner at dette begynner å irritere meg grenseløst.
*Minnie Mus* Skrevet 5. august 2010 #2 Skrevet 5. august 2010 Hmm hvis såpass mange ting forsvinner tyder jo det på at det er noen som stjeler, spør du meg. Jeg kan godt skjønne at sokker og votter etc kan bli borte, uten at noen tenker over det, men dress og jakker?? De fleste har vel oversikten over hvilken dress ungene sine har... Synes det er litt ansvarsløst av barnehagen å si pytt pytt... Burde hatt et møte eller et eller annet, det blir jo dyrt å skulle holde på sånn.
Stina <3 Skrevet 5. august 2010 #3 Skrevet 5. august 2010 Dette slet jeg og med før Så begynte jeg å skrive navnet veldig synlig Slik som utenpå og oppå våttene På utsiden av dressen utsiden av støvlene osv Da ble det slutt på at tingene forsvinner Kanskje "bare" en sokk eller to Hvem vil vel ha andre sine ting med ett annet navn godt synlig Og ja jeg tror noen stjeler For det er jo rart at det bare er de nye dyre tingene som forsvinner
Venja Skrevet 5. august 2010 #5 Skrevet 5. august 2010 Barnehagen burde ta dette mer alvorlig.... At sokker og votter kan bli borte, er en ting... men dresser, vognpose!!!, jakker bør jo ikke forekomme. Vi har, bank i bordet, ikke mistet så mye som en sokk eller vott til nå. Har da to barnehagebarn. De gangene vi har lett etter noe så har personale lett sammen med oss. Et par ganger har vi gått hjem uten at vi fant det, men dagen etter så ligger det på plassen sin. Har også hendt et par ganger at vi har fått med oss feil hjem, identiske ting som våre barn har, men har da selvsagt tatt det med tilbake dagen etter og gitt beskjed om det.
Dotten Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Som om jeg skulle skrevet innlegget selv. For meg virker det som de ansatte (og ofte da de yngste) viser seg temmelig "ansvarløse" og rett og slett ikke bryr seg. Det å skylde på barna er også tåpelig. Klart de roter de også, men uansett er det de ansatte som er de voksne og det å gjøre en bitteliten innsats som å rydde i garderoben innimellom burde være en selvfølge. (Jeg selv rydder alltid plassen til snuppa). Selv om vi er foreldre og jobber, betyr det ikke atuomatisk at man kan kjøpe nye klær osv. som forsvinner i ett sett. Det blir dyrt. Om tapte ting ikke er stjålet, er de mest sannsynlig forvekslet og lagt i feil hyller ev. noen distré foreldre har tatt med seg feil. Men når vognposer o.l. begynner å forsvinne??? Da må de være tyver på ferde. Men heng opp en lapp, be foreldre sjekke at de faktisk har sin dress, vognpose, jakke, lue osv. så kanskje du får noe tilbake. Hos oss oppdaget jeg at snuppa hadde fått med feil lue hjem. Den var helt lik hennes, men det sto et annet navn i lua... Moren ble kjempeglad for å få den tilbake, da hun savnet den til sin datter. Men snuppas var jo borte da
ConsuelaBananaHammock Skrevet 5. august 2010 #7 Skrevet 5. august 2010 Hvordan greier de å mise en vognpose? Har du egen vogn som vognposen var i? Vi har kanskje mistet noen luer, votter og sokker. Men ikke noe mer enn det.
Piipii Skrevet 5. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 5. august 2010 Vognposen lå ute i vognen til gutten min, og når jeg skulle hente han var den borte. Personalet mente de kunne ha tatt den inn, men borte ble den. Igår gikk jeg inn på alle avd å lette etter jakken som datteren hadde mistet, men den er og blir borte. Er det jeg også mener, merkelig at ingen av eks HM klærne dems blir borte, men kun de litt dyrere klærne. Får sende en mail til styrer, for personalet tar ihvertfall ikke ansvar for det
Kitsune Skrevet 5. august 2010 #9 Skrevet 5. august 2010 Du får meg ikke til å tro at et barn klarer å "rote bort" dressen sin!? Det må da være et rimelig slett barnehagepersonale? Og en vognpose? Nei dette lukter tyveri! send mail til styrer! Og vurder en anmeldelse, kanskje de begynner å ta det litt alvorlig. Er det bare du som mister så mye?
mamman til to gutter Skrevet 5. august 2010 #10 Skrevet 5. august 2010 Når mange store ting forsvinner er det garantert noen som stjeler det. Veldig kjedelig. Jeg ville tatt det opp med styrer og ped.leder og på foreldremøter. Regner med du har navn på tingene, så se etter navn i alle andre like dresser/jakker osv (skriv gjerne navn på flere steder med tusj sånn at det ikke kan fjernes). Jeg ville også tatt en titt på finn.no og sett etter om noen i området dere bor selger de klærne dere mangler, for et eller annet sted forsvinner dem. Ingen stjeler andres klær for å gjemme dem bakerst i et skap.
Piipii Skrevet 5. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 5. august 2010 Jeg har ikke snakket med så mange andre foreldre. Men som jeg skrev tidligere, så henger det oppe to lapper allerde hvor den ene mangler en dress og en anne som magler en regnjakke. Er bare så utrolig kjedelig når man ikke kan telle hvor mye som blir borte i løpet av et år. det som er så rart er at jeg syns foreldrene både på lillegutt sin avd og på datteren min sin avd virker så utrolig koselig og oppegående. Men man skla tydligvis ikke la seg lure
abella Skrevet 5. august 2010 #12 Skrevet 5. august 2010 Jeg synes du er altfor beskjed. Heng opp en stooor lapp på døra med alt du savner. Så ser det andre foreldrene det også. Det er sikkert flere enn dere som mister ting. Hvis flere foreldre sier ifra så må de jo ta det seriøst til slutt.
camilla^ Skrevet 5. august 2010 #13 Skrevet 5. august 2010 Jeg begynte å merke tøyet til de store ungene på utsiden, spesielt regnbuksene som de glemte hele tiden. Hun eldste har navnet sitt over hele rompa. Den har hun klart å beholde i over ett år nå, i motsettning til den før som forsvant etter to uker. Har gjort det samme med dresser og andre slike ting som mange gjerne har like. 1klassingen syns det var veldig kjekt. men har ikke gjort det så synlig som hun eldstes. Jeg har ikke mistet noe i barnehagen, muligens noen sokker og slikt men det spiser vaskemaskinen hjemme også så det merkes ikke. Og jeg skal ikke påstå at jeg er den flinkeste til å merke tøy, yttertøy blir merket, nå på utsiden og innvendig. Om noen foreldre stjeler ting så er det hvertfall ikke kult å stjele noe som det står navn på utsiden, det er ikke bare å sjule for å si det slik. jeg har kjøpt tekstiltusjer i forskjellige farger, så de har lilla skrift på rosa dress osv. Tegner en blomst eller to ved siden av. De tåler vaske, og om de blir litt slitte så skriver jeg over.
ellen-propellen Skrevet 5. august 2010 #14 Skrevet 5. august 2010 Jeg "mistet" endel tøy i barnehagen:-( Ikke dyrt tøy (fra cubus og OBS),men det var pent å se på. Når jeg ble pisslei av dette sa jeg særdeles høyt og bestemt i barnehagen midt i den verste hentetiden : jeg må jo anmelde dette,det plager meg! Tøyet må jo bli stjelt? Barnehagen satt da opp lapper på ytterdørene og i løpet av en uke var alt tilbake;-) For min del var det forbanna irriterende at jeg plutselig ikke hadde vindtett jakke,softshell jakke osv lenger. Man kjøper jo det man trenger,ikke bare for å kjøpe liksom.
Piipii Skrevet 5. august 2010 Forfatter #15 Skrevet 5. august 2010 Da har jeg skrevt ut noen lapper som jeg skla henge i bhg. Syns bare det er så synd å merkeklærne så synslig hvis eks noen skal arve osv. Men skjønner at det er det vi må begynne å gjøre. For nå kjenner jeg at begeret er nådd.
Piipii Skrevet 5. august 2010 Forfatter #16 Skrevet 5. august 2010 Hehe akkurat dette gjord jeg igår, bortsett fra at jeg ikke sa at jeg kom til å andmelde det. Men det skal jeg ta opp i dag. Men hvor mye kan man egentlig kreve av bhg. Har de ikke noe ansvar for barnas klær? Helt enig med deg, jeg kjøper jo dette for at barna skal bruke det i bhg.
Kaffemocca Skrevet 5. august 2010 #17 Skrevet 5. august 2010 Jeg er helt sikker på at det er foreldre som stjeler i vår barnehage! Han ene min hadde en bukse som var helt ny med tydelig navn i strikken bak. Den var borte i nesten et år før den plutselig lå på plassen til gutten min utvaska og hullete. Og når jeg tok den med hjem sa også gutten min, nei den er ikke vår den er xxx sin,han hadde den på i dag. Men det sto jo fremdeles min gutts navn med store bokstaver i strikken så jeg tok den:-p De som hadde den kan ikke ha ungått å se at den ikke var dems.Så jeg tipper han andre har hatt den på i barnehagen og personalet har lagt den i vår hylle siden det sto min gutts navn i den. Har blitt borte mye annet hos oss også bl.a hjemmestrikka klær,utetøy osv. Skal ta det opp på neste foreldresamtale.
MathildeC Skrevet 5. august 2010 #18 Skrevet 5. august 2010 Jeg synes ikke det høres normalt ut at så mye klær forsvinner. Tror som mange andre her at det må være tyveri. Jeg har hatt barnet mitt i bh to år nå, uten at noe noensinne har forsvunnet. Og jeg har bare små klistrelapper på.
Lunita_ Skrevet 5. august 2010 #19 Skrevet 5. august 2010 skjønner at du blir irritert!! jeg jobber i barnehage,og hadde dette vært min bhg hadde jeg vært skikkelig flau over å jobbe der. Siden dere blir møtt av den bomba garderoben.... men at klær blir borte er ikke alltid personalet som har skylda i altså..Det finnes mange "langfingra" som stjeler!!! og tar med feil hjem,og ikke gidder å ta det med deg tilbake når de oppdager feilen..... veit om en barnehage som fikk mye pepper for at ting ble borte,så personalet bestemmte å sette opp overvåknings kamera i garderoben til slutt for å få slutt på dette... kanskje en ide i din barnehage??
juli3 Skrevet 5. august 2010 #20 Skrevet 5. august 2010 Jeg jobber også i barnehage selv, og skjønner at du blir irritert. Du bør ta opp dette med styrer. Be om å få en samtale med henne hvis ikke en mail hjelper. Fortell om alle tingene som har blitt borte, og presiser at dette er dyre ting. Og så ber du henne også om at avdelingene må lage garderobe-rutiner, slik at det holdes orden i garderoben. Og da er det også viktig at foreldrene følger opp og rydder litt på barnas plass hver dag. Dette lukter helt klart tyveri. Vi har også hatt problemer med det i vår barnehage. Vi har til og med hatt så dumme tyve-foreldre at de har tatt med f.eks Reima-dress som de har stjelt tilbake i barnehagen, og de har bare strøket over den opprinnelige eierens navn og skrevet nytt navn inni. Og det opprinnelige navnet var fortsatt ganske tydelig under.... Dette ble en kjempesak i vår barnehage, og ting har bedret seg betraktelig! Så lag litt bråk, og stå på ditt!! Lykke til!
Kamomille Skrevet 5. august 2010 #21 Skrevet 5. august 2010 Slik har det også vært i vår barnehage, og det er utrolig irriterende. Vi ahr også "mistet" endel vablige klær, men også en troll-dress og endel regntøy. Men jeg synes det er forferdelig at du holder barnehagepersonalet ansvarlig for dette. Greit nok at de kanskje bør ha litt bedre rutiner for å rydde i garderoben, men du kan da ikke på alvor mene at det er personalet sin skyld at slike ting som vognposer og vinterdresser blir borte? Hvilken motiv skulle de hatt for å ta slike store ting? Jeg er ganske sikker på at det er noen langfingrede foreldre som gjerne tar med seg en ting eller to hvis de får anledning til det. Også i vår barnehage kom en gutt plutselig ikledd poden sitt rengutstyr. Navnet hans var fjernet (navnelappen tatt vekk) og foreldrene hadde skrevet den andre gutten sitt navn inni. "uheldigivs" for de langfingrede foreldrene, var regntøyet vårt kjøpt i utlandet og dermed ganske gjenkjennelig for oss. Dessuten hadde jeg skrevet etternavnet vår flere steder inni regndressen med tusj, og det hadde de ikke oppdaget.... Hos oss settes det opp lapper med hva de forskjellige manger umuddelbarn når foreldrene oppdager at noe er borte. Da merker vi at ting kommer raskere tilbake. Foreldrene har også blitt bedre "oppdratt" til å rydde på barnas plasser, og vi må ta med alt utstyr hjem 1 gang i måneden når barnehagen skal vaskes ned. Slik sett oppdager man også lettere og fortere når ting manger. Jeg mener bestemt at det ikke kun er de ansattes oppgave å rydde i garderoben. Ikke alle er like flinke til å merke klær heller, og dermed blir det helt umulig for personalet å holde oversikten over alt ungene har til enhver tid. Hvis alle foreldre hadde tatt en liten rydderunde ved henting, tror jeg kanskje ting ville vært litt lettere?? Og hverken personalet eller barnehagen som sådann kan ha ansvaret for alle personlige eiendeler
Piipii Skrevet 5. august 2010 Forfatter #22 Skrevet 5. august 2010 Jeg sier overhodet ikke at det er bhgpersonalet sin feil at vognposer ol er blitt borte. Men jeg mener det er måten de behandler meg som foreldre på. Hadde jeg jobbet i en bhg og en foreldre hadde kommet å sagt de manglet en jakke så hadde jeg ihvertfall blitt med foreldren rundt å lett etter den. Ikke bare stå der å måpe og si at det er sånt som kan skje. Jeg mener også at de som jobber i bhg har et vist ansvar for å holde garderoben ryddig. Da mener jeg før foreldrene kommer å henter, selvfølgelig må hver enkelt foreldre rydde etter sitt barn når de kommer. Men her snakker vi at den ser bombet ut HVER eneste dag. Mener du at et barn på 2 år skal måtte ta ansvar for sine egen klær under hele dagen i bhg da? Det klarer ihvertfall ikke min to åring, ikke konstant min 5 åring heller. Klær blir ofte hengt eller lagt på feil plass, selv om det er merket. Og ofte kan det være en grunn til at klær forsvinner.
Kamomille Skrevet 5. august 2010 #23 Skrevet 5. august 2010 Selvfølgelig mener jeg ikke at barna selv skal ha ansvaret for klærne sine til enhver tid. Men jeg har stor forståelse for hvordan en ettermiddag i en barnehage er. Barna slenger fra seg klær både ute og inne, foreldre skal ha rapporter om hva som har skjedd i løpet av dagen, bemanningen er mindre enn midt på dagen osv osv. Jeg skjønner derfor godt at de ikke har tid til å rydde hele tiden. Men, som jeg også sa tidligere, i deres barnehage burde de kanskje ha bedre garderoberutiner!? Jeg ser bare hvor vanskelig jeg synes det er å holde det konstant ryddig i egen gang, men til tider 4 barn som løper ut og inn, skifter klær og sko, slenger fra seg ting osv.... Jeg skjønner også godt hvis personalt ikke har tid til å bli med deg rundt å lete i hente- eller leveringssituasjonen. Dette er jo tider hvor det skjer mye, bemanningen er ikke på topp, mange foreldre skal gi beskjeder sov osv osv. Men at de leter etter ting sy rapporterer om er borte, DET synes jeg de skal gjøre. NÅR de har tid og anledning. Ellers synes jeg du også kan ta litt initiativ til å sette påå egen lapp i barnehagen med hva du manger. Kunne ikke falle meg inn å vente til personalet evt. gjorde dette. Jeg har alltid klistrert opp en lapp selv et par dager etter at ting er borte.
Piipii Skrevet 5. august 2010 Forfatter #24 Skrevet 5. august 2010 Når det sitter tre voksene inne på avd, så syns jeg faktisk det går ann å få litt hjelp. Eller ihvertfall at de svarer med at de skal ta en titt når de har muligheten til det. Jeg menr overhodet ikke at de skla slippe alt de har i hendene for å lete etter det med en gang heller, men det må jo gå ann at de kan vise litt forståelse....... Er tross alt dem sin arb.plass. Garderoben er rotete uansett når jeg kommer å henter, så den har jeg begynt å slutte å irritere meg over. Har hengt opp lapp over hele bhg, men grunnen til at jeg ikke ville det nå ( har gjort det i dag) var fordi jeg tenkte at det må være ubehagelig for bhg at det henger tre lapper på døre om klær som er blitt borte. ( to andre foreldre har også hengt opp ang klær de har mistet) Og hvertfall nå som det begynner mange andre nye barn der. Ikke så positivt for bhg. Jeg bryr meg overhodet ikke om når de leter etter det, men jeg mener de kan vise litt forståelse og at de tar litt ansvar. Og da mener jeg å bry seg
Libido- Skrevet 5. august 2010 #25 Skrevet 5. august 2010 Skriv med svart sprittusj (eller klestusj), stort, utenpå klærne. Funker fjell ;-) Trenger ikke stå "Kjell" på hele ryggen altså.. men litt stor oppi nakken f.eks. eller på ermekanten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå