Gå til innhold

Hva er deres definisjon av et begavet barn?

Anbefalte innlegg

I mine øyne er det stor forskjell mellom det å ligge langt framme/ kontra det å bli betegnet som et begavet barn.

Noen barn tar ting veldig lett og blir de stimulert og gitt utfordringer vil de naturlig nok ligge ganske langt foran sine jevnaldrende. Men er dette å være begavet? Etter min mening er det ikke det. Men som foreldre er man jo selvfølgelig stolt av poden, det skjønner jeg. Har selv ei datter på 14 mnd som hele veien har vært tidlig ute med det motoriske, eks når hennes jevnaldrende begynte å krabbe begynte hun å gå. Selvfølgelig er jeg kjempestolt av henne, men må innrømme at jeg for hennes egen del håper at hun bare er tidlig ute med ting, og ikke begavet.

Jobber selv som lærer og selv om jeg ikke vil påstå at jeg har møtt noen begavede barn, har jeg møtt barn som er "glupere" enn meg. Men det som ofte skjer med de barna som er på grensen til å bli kalt begavede er at de sliter sosialt. De har ofte autistiske trekk eller skjønner seg ikke på sosiale leker. Derfor blir de utenfor i gjengen.

Min definisjon av et begavet barn er at det er ekstremt smart, ofte med autistiske trekk,

Ikke at man ligger langt foran sine jevnaldrende. Man kan fint lære å lese når man er 5 år uten å være begavet.

Tror vi skal være litt forsiktige med å kalle barna våre begavet, i mine øyne er det nesten som å stille en diagnose på barnet selv, uten at barnet er utredet.

Spurte akkurat samboeren min, hva hans syn på et begavet barn er, og hans definisjon var: Det er et barn som ligger foran gjennomsnittet. Så der er vi ikke enige, men det er jo ikke meningen heller.

Her har alle rett til å komme med sin mening;)

Fortsetter under...

Finnes det ingen offisiell definisjon? Her i USA har man skoler for begavede (gifted) barn. Jeg regner med at man har prøver og andre måter å måle begavetheten på.

Jeg skulle anta at det holder ikke å bare være flink på ett område (som å kunne lese tidlig), men å være flinkere enn gjennomsnittet på mye. Uten at jeg vet noe særlig om det, så har jeg inntrykk av at det hovedsakelig gjelder "flinkere enn gjennomsnittet på flere områder" (høy intelligens).

Det jeg tenker når jeg hører begrepet "begavet barn" er et barn som ligger tydelig langt framme på svært mange og varierte områder. Som for eksempel matematikk, språkforståelse, lese-/skriveferdigheter, motorisk utvikling, kunstneriske og kreative evner og generell intelligens. Men også sosial forståelse kan inngå i lista.

Trur de ferreste som skriver inne på dette forumet virkelig har begavede barn. Det er vel mest ønsketenkning og leting etter kvaliteter/evner hos barnet som er litt ekstra :)

Dette er jo en pekepinn

http://www.lykkeligebarn.no/beskrivelse.html

Jeg kjenner faktisk 3 personer som er generelt begavet i forskjellige aldersklasser. Det er helt utrolig hva de kan få til på alle fronter. Alle er sosialt veltilpassede (alder: 30, 13 og 6 år).

Så er det også at man innefor musikk/kunst lett kan se begavelser - men det kan være bare på det ene området. Der er det gjerne snakk om både hardt arbeid og talent i sammenheng. Det er svært få som har talent/spes begavelse også etter den definisjonen. Der kjenner jeg til et par etter maaange år i et slikt miljø.

• 3 uker senere...

Jeg synes også dette er interessant og synes tabellen fra lykkelige barn virker fornuftig. Samtidig vil jeg si at å snakke om autistiske trekk blant begavede barn er litt snevert, og kanskje synes jeg også det er litt trist at det kommer fra en lærer.

Et begavet barn vil se og erfare verden på en annen måte enn sine jevnaldrende. De ser mer komplekse årsaker for at ting skjer. For å kunne omgås jevnaldrende med letthet kreves det da at de klarer å leve seg inn i og forstå hvordan de jevnaldrende erfarer omgivelsene, slik voksne gjør i omgang med barn. Hvis du skal klare det i ung alder så kreves det kanskje at man er ekstremt begavet.. Derfor kan ofte begavete barn streve sosialt, men å kalle det autistiske trekk, det synes jeg er å dra det litt langt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...