Emblaa Skrevet 5. august 2010 #1 Del Skrevet 5. august 2010 Vi har en gutt på snart tre år som sliter veldig med hyperaktivitet og manglende impulskontroll. Han er aldri i ro, durer rundt, fikler, kaster, dytter, slår og biter. Sitter på en god dag i ro i maks 30 sekunder. Kan ikke sitte i ro med bøker, se film, pusle el lign uten at en voksen styrer leken og prøver å få han til å være utholdende. Han er grovmotorisk svært flink, språklig sett vurdert av spesialpedagog til å være ett år foran sine jevnaldrende. Han snakker med helt korrekt grammatikk, har et vanvittig stort ordforråd, og bruker korrekte bøyninger osv. Til tross for god motorikk slår han seg ganske mye pga høyt tempo, og han lærer ikke av feilene han gjør når det gjelder risikovurdering. Er veldig sosial og elsker å være sammen med andre, men sliter med samspillet. Det er ingen mistanke om generelle lærevansker, han vurderes til å være middels/over middels evnemessig. Er henvist til PPT av barnehagen pga atferdsvansker/hyperaktivitet/manglende impulskontroll. Vi er ferdige med WISC (de delene han klarte å gjennomføre pga at han ikke klarer å sitte i ro), og utreder har vært på observasjon i barnehagen et par timer. Det hadde da vært seks atferdsepisoder (for det meste dytting og at han slo andre barn helt umotivert). Han er totalt uforutsigbar og er nå blitt en ensom ulv fordi de andre barna er redde for han. Noen gråter bare de ser han. Som foreldre er vi helt utslitte. Vi har også et barn på vel ett år å ta vare på. Det er ikke ADHD i nærmeste familie, selv om jeg tror det er flere udiagnostiserte. Mange i min manns familie har bipolar lidelse, men de er bare hypre eller maniske, og ikke depressive. Tror selv at noen av disse kan være udiagnostiserte ADHD'ere. Noen andre med små barn her? Hva kan vi forvente av hjelp? Vi må ha noe avlastning snart, for vi er i perioder helt utslitte. Kan man få diagnosen ADHD når man er så liten som vår sønn? Henvisning til BUPA er for øvrig sendt av vår barnelege, og PPT skulle purre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142162068-noen-som-har-v%C3%A6rt-gjennom-utredning-av-hyperaktivt-lite-barn-med-atferdsproblem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Budeia82,m/4 jenter:) Skrevet 5. august 2010 #2 Del Skrevet 5. august 2010 har dessverre ikke tid til å skrive så mye, men frøkna vår begynte utredninga da ho var 3 år, og ca 7 mnd etter hadde ho fått adhd diagnosen. Ho hadde også veeeeldig klare tegn, allerede fra ho var bare noen mnd gammel så merka vi at det var "noe"med ho. Vi har veldig mye ADHD i familien, både jeg og mine 4 søsken har diagnosene adhd og add + tante og mamma + broren til mannen min. Det virker som at det bare er eldste jenta vår som har ADHD enda, små søstrene har ikke vist noen tegn enda, men en plass må vel adhd gene gi seg også vell, hehe:o) Vi har foresten fått masse hjelp av bup, ppt, helsesøster og barnehage. Ønsker dere lykke til:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142162068-noen-som-har-v%C3%A6rt-gjennom-utredning-av-hyperaktivt-lite-barn-med-atferdsproblem/#findComment-142162144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #3 Del Skrevet 5. august 2010 Generellt: Det første jeg tenker er at det blir for mye sanseinntykk som fører til indre spenning i kroppen, noen av dem får det ut med å dytte/slå/ fikle og løpe. Jeg kunne ikke en gang ta bussen/ båt med min, var helt utslitt til slutt men det bedret seg med årene, min har en diagnose innen autismespekteret. Bup kan hjelpe dere her, erfart at mange i PPT dessverre ikke har nok kompetanse, lykke til med gutten din. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142162068-noen-som-har-v%C3%A6rt-gjennom-utredning-av-hyperaktivt-lite-barn-med-atferdsproblem/#findComment-142164997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #4 Del Skrevet 6. august 2010 hei HI vi har samme problemet med vår sønn på 2år :/ han er like dan. jeg søkte hjelp hos familie huset for jeg trodde det var samspillet mellom oss og barnet som var galt. men vi har et kjempe fint samspill. når vi var på familiehuset en uke var sønn vår en engel og en fryd å ha med å gjøre men så snart vi kom hjem var det samme gamle. Vi utrykkte allerede i fjor en viss bekymring til barnehagen, de sa de ikke merket noe. Menst nå når han er blitt tryggere på de så har de samme problem i barnehagen som vi har hjemme med han. De skal nå skrive en rapport til meg som jeg skal han med til helsesøster på 2års kontrollen. hva som skjer videre vet jeg ikke. Han slår også helt umotivert. men er det mennesker han ikke kjenner godt er han kjempe snill og har bare få utbrudd, men er jeg og pappaen i nærheten så oppfører han seg som han pleier. vi har sviger foreldre som stiller godt opp med avlastning fordi de ser at vi har et problem. Jeg har selv adhd som jeg skal medisinerest for nå i august. om sønn vår har adhd eller ikke vet jeg ikke. men vil uansett få sjekket opp i det slik at vi kan gjøre hverdagen lettere for sønn vår, han kan jo umulig like å vere slik. sviger mor har en venninde som er bestemor til to adhd barn og sa at de fikk diagnosen allerede ved to og tre års alderen fodi de er kommet noen nye metoder enn de som blir brukt på eldre barn. mass lykke til uansett utfall av testingen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142162068-noen-som-har-v%C3%A6rt-gjennom-utredning-av-hyperaktivt-lite-barn-med-atferdsproblem/#findComment-142169052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå