Hikken Skrevet 5. august 2010 #1 Skrevet 5. august 2010 Trenger tips! Vi blir 8 eller 9 jenter og til middagen lager jeg thaimat, men jeg står heeelt fast på dessert! Eneste jeg har klart å tenke på er sjokolademousse, men det lager jeg jo hver gang jeg får gjester :-P Vurderte jordbærpai, men en av jentene har glutenallergi, så da må jeg ha en annen dessert til henne. Bør helst kunne serveres i skåler, har ellers må jeg ut og kjøpe kake-/desserttallerkener ;o)
meg & to små vampyrer Skrevet 5. august 2010 #2 Skrevet 5. august 2010 Hva med noe friskt? Hjemmelaget sorbet med friske bær f.eks.? Lime må da være godt. Eller jordbær. Eller fersk ananans:)
Collette Skrevet 5. august 2010 #3 Skrevet 5. august 2010 Smuldrepai? 200 gram mel 200 gram sukker 200 gram smør. Smuldres sammen. Fordel en pakke (300-400 gr) med frosne bær i en ildfast form og legg smuldreblandingen på toppen. Stekes på 200 gr i 30 min. Serveres i dessertskåler med vaniljeis til. Veldig nammenam!
Hikken Skrevet 5. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2010 Åh, smuldrepai! DET er det mange år siden jeg har spist, det er jo kjempegodt ) Hva slags bær/frukt er best i? Skogsbær kanskje? Men da var det dette med gluten igjen da.. Hmm.
meg & to små vampyrer Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Jeg pleier ikke å lage og er vel 15 år siden sist. Men google det da:) I prinsippet er det jo bare å mose frukt eller bruke saften fra frukt og blande med en eller annen sukker- og vannblanding som har kokt opp så sukkeret er oppløst. Men det spørs jo på om du liker det oversøte eller det syrlig-søte eller hva..
La Perla Skrevet 5. august 2010 #7 Skrevet 5. august 2010 Hvis du ikke kan ha gluten i desserten hadde jeg helt klart laget sjokoladepavlova med bringebær eller jordbær - det er fantastisk godt, spesielt Nigella Lawsons oppskrift: http://www.nigella.com/recipe/recipe_detail.aspx?rid=283 Den er vanvittig god!
Collette Skrevet 5. august 2010 #8 Skrevet 5. august 2010 Glemte helt gluten-problemet. Skogsbær er best, synes jeg:)
blomstre Skrevet 5. august 2010 #10 Skrevet 5. august 2010 Funker det ikke å bake pai av glutenfritt mel?...
blomstre Skrevet 5. august 2010 #12 Skrevet 5. august 2010 Fant! •1. 3 dl TORO Glutenfri fin kakemiks •2. 100 g margarin •3. 3-4 ss vann ...sukker i hvis man skal ha søt deig 1. Smuldre margarinen i TORO Glutenfri fin kakemiks. 2. Tilsett vann. 3. Kna deigen godt og legg den i kjøleskapet i en ½ time. 4. Kjevl eller trykk ut deigen i en paiform (22-25 cm). 5. Forstek paideigen i 7-8 min. ...også fortsette som man pleier med fyllet :-) Ikke testet selv altså, lå på toro sine sider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå