Gå til innhold

Hvor store barn og hva er et?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-hvor store er fostrene i uke 31. hva har dere blitt målt til? (vil høre selv, og ikke se disse kartene på sv.uker)

-Jeg skal få dato for igangsetting i uke 36 om det viser seg at barnet er stort eller vil bli det. men hva er stort??? Jeg skal føde vaginalt etter ks på et barn på litt over 4 kg og en på i underkant av 4kg to uker før termin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i uke 36+2 fikk jeg beskjed om at min jente var 3200g og det var visst stort, til termin som er i dag så ville hu være over 4000g noe som også var stort i følge overlegene....min første var 3720g når han ble født og det var relativt gjennomsnittlig, men litt større likevel..så jeg vet ikke helt jeg*ler litt*

Skrevet

Min var 2800 gram i 36+2 (i går faktisk), og det var visst helt på gjennomsnittet :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvor og hvordan får dere målt dette?

Skrevet

Jeg var på sjukhuset på UL for kontroll av leie, og da målte de det i samme slengen. Men sjansen for at de tar feil er visst ganske stor, siden de bare måler hode og mage (kanskje mer også?) på baby, og så ser på en tabell hvor mye den skal veie i forhold til lengdemåla. Tror det er sånn de gjør det i hvertfall :)

Skrevet

ok..flott med å vite sånn ca. fordi min første var over 4 kg og ble estimert til å være 3500, så stoler jeg ikke helt på disse, men når de måler flere ganger så har man jo litt å gå uttifra. det skilte den gangen tross alt nesten 800 grm.

så om barnet mitt blir estimert til over 3 kg i uke 36, så burde de sette en dato med andre ord.. :-)

Skrevet

Tuppa mi var ca 2700 i uke 32+ og det var visst stort nok til at de ville ha meg tilbake imorra, uke 35+ for å se.

De måler det ved UL. Har noen mål å gå etter(lårbein, hode osv).

Skrevet

så du kan risikere å bli satt igang relativt fort du da? eller venter de til du er innenfor den prematurtiden...?

Skrevet

Fk målt i dag 33+5 til 2300 g som de mente var akkurat der det skulle ligge.

Skrevet

Estimert en jente til 2177g i uke 32 her. Det var 21% større enn gj.snittet. Er litt forskjell på gutt og jente. Fikk beskjed om at hun var stor, men ikke noen grunn til å følge det opp. Storesøster hadde samme høye symfysemål som denne jenta, men ble født veldig normal på 2600g i uke 36.

Skrevet

Jeg tror få jordmødre og fødselsleger er bastante på hvor store de tror barnet er. Maskinene som regner ut størrelsen legger som regel inn en feilmargin på pluss-minus noen hundre gram. Min baby ble målt til ca 3150 g i uke 38, men med en margin på +- 450 gram! Ergo ble det beregnet at hun var mellom 2700 og 3600 g... Nokså betydelig forskjell, spør du meg!

Fortsatt 9 dager til termin :)

Skrevet

i dag var jeg på en kontrollsjekk, og ved UL (37+2) var hun 3300g, og fikk beskjed om at hun ikke var en liten baby.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...