Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å ha det rotete og skittent rundt seg! Jeg har det ikke perfekt selv, men jeg har det ikke skittent og ikke rotete heller. Barnas leker blir liggende på gulvet og det ligger aviser på bordet, men hver kveld så rydder vi og sørger for at huset er i ok stand. Jeg har blitt bedt bort til folk der jeg nesten ikke klarer å sette meg ned. Det er leker over alt, masse bestikk, rot i hyller og masse annet i stua. Kjøkkenet er skittent, ovnen er dekt av gris, oppvaskkummen er brun, søpla er mer enn full og det står ting overalt. Men det verste er badet! Vask full med hår, do som er gul nedi og med hår og flekker, dusj som ikke er vasket og ellers skittent. Hvorfor vasker ikke folk før de får besøk? Og hvorfor be folk på besøk når man har det slik?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #3 Skrevet 4. august 2010 Jøsses! Litt av noen argusøyne du har. Siden du får med deg alt det der når du er på besøk hos andre
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Man trenger ikke argusøyne for å se en svinesti...
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 Det er vanskelig å ikke bry seg når man blir innvitert bort til mennesker som har det slik. Og det er jo ikke så vanskelig å ikke få med seg at det er skittent og rotete. HI
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #6 Skrevet 4. august 2010 Hahaha!! Godt du ikke er venninna mi Får seg en shinings en gang i uka, ellers får det bare stå til. Har ikke støv på hjernen og ikke har jeg lyst på det heller. Sofaen er ledig å sitte i, så da er det vel greit?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #7 Skrevet 4. august 2010 Er helt enig. Har det ikke så alt for ryddig og rent til enhver tid vi heller, men tar et lite skippertak når ungene er i seng,. På den måten hoper ikke rotet og skitten seg opp. Vi tar alltid og rydder etter middag, vasker benk og plate, og setter ting i oppvaskmaskinen. Støvsuger dersom det trengs, og vasker om det trengs. Ellers vasker vi gulvene ca. en gang i uken. Vaskemaskinen står omtrent alltid på, slik at skittentøyet ikke hoper seg opp. Var en gang i besøk til ei i barselgruppen, og følte for å vaske meg og ungen da vi kom hjem. Forstår ikke at folk klarer å leve slik, men har ikke reagert på noen andre sitt hus bortsett fra hun i barselgruppen.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #8 Skrevet 4. august 2010 Men nå har jeg vel ikke sagt at det er slik hos venninna mi? Jeg synes de fleste har det rent og pent, men det er noen få.. Ikke har jeg støv på hjernen heller, men jeg liker at det er rent og ryddig. Jeg vasker hele huset annenhver uke. Og mellom husvasken støvsuger jeg hver tredje dag, vasker gulvet en gang, badene blir tatt hele tiden, kjøkkenet blir også tatt hver dag og ellers rydder jeg jevnt og trutt. Jeg bryr meg ikke om det ligger avis på bordet, det står en kopp eller 3 på kjøkkenbenken eller ennet "vanlig rot". Men når det er rot over alt, da blir det litt for mye.. HI
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #9 Skrevet 4. august 2010 Hvordan kan du ha det så reint og ryddig da HI? Du har jo tydeligvis det veldig travelt med å legge deg oppi hvordan andre har det. Hender jeg er på besøk hos folk som har det rotete og kanskje ikke så veldig reint men det er da dem som skal leva i dritten. Ikke jeg. Get a life!!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #10 Skrevet 4. august 2010 Jeg kan bare svare for meg, og i mitt tilfelle har jeg det ekstremt rotete på soverommet mitt. Det er fordi jeg er perfeksjonist, og lar både kroppen og hodet få ha en plass. Straks jeg går ut fra soverommet, begynner jeg ryddingen.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #11 Skrevet 4. august 2010 Anonym 19:06 Jeg føler jeg har skrevet hvordan jeg kan ha det ryddig og rent. Jeg lar det ikke hope seg opp, og vi rydder før vi går til sengs hvis det er noe rot. Men som jeg har skrevet, jeg mener ikke en avis er rot, eller at det står en kopp på et bord. Det er når det er hauger med rot og skitt. Jeg har det ikke travelt med å legge meg opp i hvordan andre har det. Men når jeg blir invitert bort til folk som virkerlig har det rotete og skittent, så er det vanskelig å ikke legge seg borti det. Men blir ufrivillig en del av rotet en periode. Og ja, det er de som skal leve i dritten, men jeg klarer ikke å lå være å se alt rotet og møkka når jeg blir innvitert inn til det. Jeg har ett liv jeg. Med samboer, hus og unge. Dette er ikke et tema som er hovedfokuset i livet mitt, men jeg har lagt merke til det og derfor jeg spør her inne. HI
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #12 Skrevet 4. august 2010 He he he... Du sier noe... Og jeg innrømmer at jeg har venner jeg ikke spiser hos, ekkelt. Men jeg gidder ikke å si noe til dem, for det er ikke min sak. De får ha det som de vil hjemme, og så har jeg det som jeg vil hjemme. Og så ender det med en bedre middag eller lunsj ute, helt greit. Jeg skjønner ikke hvorfor hele stuegulvet må være dekket med leker fordi man har barn. Noen venner av meg sa at jeg også kom til å få det slik når jeg fikk barn... jeg bare gliste og tenkte med med selv nei, det kommer ikke til å se slik ut, og det gjør det ikke heller!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #13 Skrevet 4. august 2010 Så enig med HI.Umulig å ikke få med seg et skikkelig skittent hjem.Spesielt toalett og bad.Det er stort sett hvitt og det tar sin tid før det legger seg belegg i porselenet...... Ser ikke alltid perfekt ut her heller.Men en ti min. shinings etter kidsenes leggetid og et lite skipper tak i helgen holder i massevis for et anstendig hjem.Ikke minst for å ta hensyn til små barn som kryper og ruller overalt. Har jeg gjester passer jeg hvertfall på at det ser helt ok ut i hjemmet. Og før argumentene for barnas immun forsvar kommer-Ja helt OK med litt her og der.Støv på hjernen fins ikke heller.Ærlig talt, med to i full jobb og to små klarer vi uten å anstrenge oss å holde det greit her.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #14 Skrevet 4. august 2010 Vi har også et par vennepar som har det helt forjævlig. Lukter vondt og sokkene er kålsorte etter å ha gått på gulvet. Jeg lurer jo på hva de egentlig driver med når de har det sånn. Hva de gjør istedet for å rydde opp! Ekle mennesker det finnes rundt forbi.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #15 Skrevet 4. august 2010 Til begge anonyme 19:40 Godt å høre at vi er flere som tenker slik:) Jeg har det ikke strøkent hjemme, og det er heller ikke målet mitt. Jeg har det ryddig og rent, og klarer å holde rotet unna. Ungene har lov til å la leker i stua siden minsta er 1 år, men det er begrenset til ett område. De drar utover lekene, men jeg rydder de titt og ofte på plass i løpet av dagen. Når ungene har lagt seg, så blir alle lekene ryddet på plass. HI
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #16 Skrevet 4. august 2010 19.40: porselent på badet her vi leier blir skittent kjempefort det. sånn etter en dag. Jeg vasker da ikke badet hver dag av den grunn. Vi vasker en gang i uka, rydder ofte kjapt etter barna er lagt. Men man må ha en balanse mellom rydding og å klare å slappe av i et hjem som ikke er perfekt. Og for the record; jeg syns mennnesker som støvsuger hver dag har støv på hjernen og skaper unødvendig arbeid og stress for seg selv.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #17 Skrevet 4. august 2010 "Vasker hele huset annenhver uke". Hva innebær det??? Hvis du i tillegg støvsuger hver tredje dag, vasker gulv og tar badene og kjøkkenet hver dag! Får du egentlig tid til noe annet?! Hvis du jobber i tillegg blir jeg imponert! Men kan ikke skjønne annet enn at du har støv på hjernen da... For min del er det nok med en kjapp støvtørking, støvsuging av hele huset og vask av gulvene og badet en gang/ uke + støvsuging på ekstra utsatte rom som kjøkken og gang ved behov. Det tar mer en nok tid, og jeg har annet å holde på med!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #18 Skrevet 4. august 2010 Jeg vasker hele huset og skifter på sengene hver 14dag. Det vil si at alt blir vasket. Jeg støvsuger gjerne hver tredje dag, for støvet og skitten legger seg. Jeg må også dra over gulvet en gang i uka, fordi vi har ofte åpne viduer og dører og bor like ved en Europavei. I tillegg har vi ei på 1 år som krabber enda, og det resulterer i seige flekker som jeg gjerne vil ha bort. Så da blir det fort møkkete. Kjøkkenbenken, kjøkkenbordet og slik blir tatt hver dag. Jeg tørker alltid opp på benker og bord etter at vi er ferdig med mat. Oppvaskkummen skyller jeg og tar ut møkk av hver dag også. Badet blir ikke vasket hver dag. Men jeg rydder over, og hår i dusjen blir tatt hver gang etter vi har dusja. Toaletten drar jeg over stort sett hver 3-4 dag. Altså når den er skitten. Nei, jeg har ikke støv på hjernen. Jeg har da støv og lort innimellom jeg også. Men det blir ikke hauger og lagvis med støv. Jeg bruker ikke lang tid i løpet av en dag siden det er lite å rydde.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #19 Skrevet 4. august 2010 Jeg tror noen mennesker ikke evner å se sitt eget rot, eller ikke bryr seg om å ha det ryddig sånn som de fleste andre gjør. Jeg har en venninne som er sånn, hun inviterer feks på jentekveld uten at det faller henne inn å vaske og rydde badet først..oppvasken flyter (hun har stue og kjøkken i ett så oppvasken synes godt). Gulvene er ikke støvsugt. I vinduene har hun stabler med cd`er og dvd`er og annet skrot.. tror bare ikke hun tar det så seriøst. Hun jobber 3 dager i uka, og har ikke barn så det er ikke det at hun ikke har tid heller..
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #20 Skrevet 4. august 2010 Hehe, høres ut som om vi har vært på besøk i samme hus, HI;) Jeg har en perifer venninne som bor i et hus identisk med det du beskriver... og når jeg henger etter med husarbeid, hender det jeg stikker innom og tar en kaffekopp. Da føles mitt eget hus temmelig strøkent når jeg kommer hjem;)
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #21 Skrevet 4. august 2010 Jeg kan heller ikke skjønne hvordan folk kan leve med masse rot og møkk rundt seg. Vi er en travel småbarnsfamilie med barn i bhg og skole (3 og 6år). Begge voksne har stillinger som krever ekstrainnsats iform av planlegging om kveldene også (ledere). Vi har ingen problem med å holde det rent. Morgen: Mannen lager frokost, niste og rydder opp på kjøkken etter frokost. Tar ut rent fra oppvaskmaskinen og putter alt skittent inn. Tørker vekk smuler. Kjøkken strøkent. Jeg rer opp senger, kler på barn og setter på vaskemaskin. Når vi går er huset strøkent. Ettermiddag: En av oss henger opp klær eller putter i tørketrommel og leker så med barna, den andre lager middag. Alle rydder vi vekk sammen etterpå og barna rydder vekk lekene sine før leggetid. Kveld: Papirer og post legges på plass/kastes, overflater ryddes, klær brettes og legges på plass. oppvaskmaskin settes på. Alt er ryddig når vi legger oss. Badet sprayer jeg over med spray og papir på do/vask/benk mens jeg steller unger for kvelden. Det tar max ett minutt og badet er da alltid rent. Ellers har jeg vaskehjelp hver torsdag, men før jeg fikk det vasket jeg og mannen det på lørdag/søndag. Gulver støvsuger jeg over ved behov ca 1-2 ganger pr uke og da kun gjennomgangsrom. Det kan være smårot og innimellom er gulvet fyllt av ungenes prosjekter, men det er "derogda rot" og ikke møkk.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #22 Skrevet 4. august 2010 Anonym 21:14 Det høres ut som om dere har ordnet dere kjempefine rutiner på rydding/vasking. Og hvis man hele tiden gjør små ting, så slipper man disse store skippertakene. Og som du sier også, det tar jo ikke lang tid. HI
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #23 Skrevet 4. august 2010 Jeg blir sliten av å lese innlegget ditt a:21:14 Hadde aldri orket å hatt så systematisk og rutineprega liv, Tar rotet/skitten her etter behov. Rot kan jeg la ligge, men vasking må jeg ta. Men gjør det når det faller seg sånn ikke etter en timeplan. Og du Hi når du er på besøk hos andre som har det så rotete kan du vel bare være glad for at det ikke er hjemme hos deg. Noen bryr seg ikke om rot og hvorfor skal du se på deg selv som så viktig at de må rydde før DU kommer=?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #24 Skrevet 4. august 2010 Anonym 21:35 Jeg mener ikke at jeg er så viktig at de må rydde før jeg kommer. Jeg lurer på hvordan folk kan be hjem andre folk til seg når de har det så skittent og rotete. Da kan de faktisk heller la være å be meg hjem dit. Jeg synes ikke det er koselig å være hjemme hos folk som har det skittent og rotete. Og ja, jeg er veldig glad jeg ikke har det slik hos meg, eller at noen av mine nærmeste har det slik. HI
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #25 Skrevet 4. august 2010 Jeg er enig med HI. Har en bekjent som jeg er på besøk hos ca 4 ganger i året. Hun har ikke barn, og når vi er hos henne og det er skikkelig kaldt ute, røyker vi i gangen med vinduet åpent. Jeg var på besøk hos henne en gang i vinter. Tror det måtte ha vært i februar. Da satt vi i gangen med en kaffekopp og en røyk. Da jeg gikk, satte jeg koppen i vinduskarmen, og når jeg kom tilbake i juni stod den der fortsatt. Helt nedstøva. Tror hennes hus kan sammenliknes med leiligheta til det ene paret i unge mødre DK hvor de hadde fest og gjestene begynte å vaske og rydde da de kom. Fatter ikke hvordan de kan ta et filmteam inn i et sånt rot, jeg. Her er det heller ikke strøkent. Ting har det med å hope seg opp på spisebordet i stua, siden vi bruker bare ene enden. Reklame, veska mi, solkrem og bøker ligger det her akkurat nå. Men ellers er kjøkken, og stue rimelig strøkent. På badet ligger det nok noen klesplagg, og jeg så en hybelkanin under innredninga jeg vet jeg burde tatt, men jeg sover godt i natt om jeg ikke gjør det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå