*December_Wish* Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Da jeg gikk svanger med min sønn så fant jeg ut at jeg har blodtypen rheus minus, fødte så min sønn som har blodtypen rhesus pluss, han fikk svært høye bilirubiner å måtte lysbehandles et par dager, men har i ettertid lest at jeg skulle fått en slik sprøyte som skal hindre at kroppen min frastøter eventuelle fremtidige svangerskap/embryoer eller så at de ikke skal få missdannelser.. denne sprøyten fikk jeg aldri å hørte aldri noe snakk om den på sykehuset heller, ble bevisst på dette da jeg snakket med min søster som fødte 3 månder før meg å som også har samme blodtype som meg, å hun fikk satt denne sprøyten rett etter hun hadde født.. så har det seg jo slik at jeg ble gravid igjen men dagen før jeg skulle vært 10 uker på vei fikk jeg en liten blødning å fikk på ul konstatert at jeg hadde det de kaller blighted ovum, det leste jeg at gjerne skjer om embryoet har en kromosomfeil, å det da derfor slutter å vokse å ender i en spontanabort (som det nå har gjort hos meg..) noe vi syntes var utrolig trist:( kan det ha en sammenheng med at jeg aldri har fått denne sprøyten?? fikk heller ikke denne sprøten nå heller etter spontanaborten, noe jeg også leser at mann skal ha når mann er rhesus minus?.. kjenner jeg blir en smule irritert på syehuset nå ettersom jeg aldri har fått den, hvis dette kan ha noe med at vi mistet nå..
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Det stemmer at du skal ha en slik sprøyte etter fødsel og spontanaborter, så hvis du er sikker på at du ikke fikk det, har sykehuset begått feil. Dersom du danner antistoffer pga Rhesus immunisering, vil ikke det gi økt risiko for kromosomfeil. Men det kan gi fare for foster ved senere graviditeter fordi antistoffene angriper fosterets blod. Se http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/rhesusimmunisering.php http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/diagnoser?p_doc_id=36323
*December_Wish* Skrevet 4. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2010 Hei å takk for svar. Nei jeg er rimelig skråsikker på at ikke jeg har fått noen sprøyte værken da eller denne gangen, prøvde å spørre gynikologen som utførte denne ul på meg å konstaterte blighted ovum om dette kunne ha noe med min blodtype og gjøre å at ikke jeg hadde fått noen sprøyte, da ble han bare litt rar å sa at han ikke helt forstod hva jeg mente, å derfor ikke kunne uttale seg om det, han prøvde å få frem fødsels journalen min for å lese på den men gav fort opp da pcen dems var så treg.. så gikk derfra med ingen svar på spm mitt å kun et svar om at svangerskap har en sjettedel kjangs for å gå bra å en sjettedel sjans for å ende opp i en slik abort... så derfor har jeg naturligvis en del spm i hodet mitt om hvorfor dette skjedde..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå