Gå til innhold

Igangsettelse når vannet har gått???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to forrige svangerskap gikk vannet ca1 uke før termin, litt små rier og så stoppet alt opp. Var så heldig at de satte meg på drypp for å få fødslene i gang. Men hørte noen sa nå at går vannet og man ikke har sterke rier så blir man sendt hjem og kan risikere og vente i 2 dager før de setter det i gang??? Stemmer dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det varierer litt fra sykehus til sykehus..jeg har fått beskjed om at viss vannet går skal jeg ringe føden, og viss ikke noe skjer innen 24 timer setter de i gang fødselen:) tror noen sykehus setter i gang etter 48 timer..

Skrevet

Jeg har hørt at det er kommet en regel som sier at de skal sette i gang etter 24 timer. Det er visst slutt på å la oss gå lengre etter vannavgang pga infeksjonsfare, misfarget fostervann osv..

Skrevet

Da jeg fikk min forrige så gikk fostervannet, og ingenting mer skjedde. Jeg fikk ingen rier. Jeg skulle egentlig føde på en liten lokal fødestue, men måtte greitt reise videre til sykehuset etter 12 timer, for da kunne de ikke holde på meg mer, fordi jeg da måtte følges opp med blodprøver for å se at alt er bra. Når jeg da kom fram til sykehuset ble det satt modningstablett på meg..

Skrevet

Da jeg fødte sist så gikk vannet først, men siden det var klart og jeg var i fin form fikk jeg komme til kontroll 2 ganger daglig på sykehuset, og rutine var da at skjedde ingenting så skulle jeg settes på drypp etter 2 døgn. Gikk halvannet døgn fra vannet gikk før jeg fikk sterke nok rier og fødte.

Skrevet

Gikk 41 timer fra vannet gikk til riene kom , 6 timer senere var gutten ute. Veldig glad for at jeg ikke ble satt i gang. Skulle bli satt igang etter 48 timer , dette var for 4 årsiden

Skulle jeg komme i samme situasjon igjen ville jeg ønsket at eg fikk vente på riene, selv etter 24 timer.

Med nr to så gikk vannet og riene kom samtidig.

Skrevet

med første.. jan 09 så gikk vannet kl 18 på kvelden.. på SUS er regelen slik at man blir satt i gang om morningen etter et døgn.. så siden neste morning ble for tidlig.. måtte jeg vente enda et døgn... så her i rogaland lønner det seg å ha vannavgang på natten/morning/formiddag ;)

Skrevet

Jeg fødte for 5 år siden, så mulig det er andre prosedyrer nå. Det vet jeg ikke. I hvert fall; slik var det for meg:

Klokka 01 natt til fredag gikk vannet. (8 dager etter termin, og hodet var festet). Jeg ringte sykehuset, og fikk beskjed om å komme til kontroll i 10- tida dagen etter, dvs på fredag. Ble sendt hjem.

Ny kontroll på lørdag til samme tid. Også sendt hjem.

Ny kontroll på søndag. Fikk da et ballongkateter, og ble sendt hjem. Fikk beskjed om å komme tilbake til sykehuset når den falt ut. Den falt ut da jeg kom hjem, så returnerte. Fikk da beskjed om at jeg skulle settes i gang, og ble lagt inn. Fikk progesterontablett (?) satt inn i skjeden klokka 17. Fortsatt ingen rier. Ny tablett klokka 23. Riene begynte noe etter det.

Rier hele søndag. Misfarget fostervann i løpet av dagen. Fødte 21.15.

Det tok altså nesten 4 døgn fra vannet gikk til jeg fødte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...