Gå til innhold

ang. å kjenne liv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

sikkert et dumt spørsmål fra meg, men dette bekymrer meg litt..

Hvordan vet dere sikkert at det er mindre liv en dag?

Jeg synes liksom at det varierer veldig fra dag til dag hvor mye liv og spark jeg kjenner.. noen ganger er det masse masse liv nesten hele dagen, mens andre dager kjenner jeg bare litt på morgenen og så på kvelden igjen når jeg har lagt meg. Og jeg er usikker på om dette er fordi jeg noen dager har det f.eks. travelt og ikke har "tid" til å kjenne etter og registrere hvert spark og bevegelse på samme måte..

Og ringer dere føden hvis det har vært litt roligere en dag, eller venter dere og ser an om det er mindre liv neste dag også??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke uvanlig at det noen dager er litt mindre liv. Dette er jo små mennesker som bor inni oss, og akkurat som oss har de ulike dager:-)

I dag feks har jeg kjent mindre liv enn i går. I går var det helt kaos i magen, men i dag morges måtte jeg "vekke" henne fordi jeg ikke kjente noe. Kanskje hun er sliten etter all aktiviteten i går, eller hun er sur for noe, haha.

Tenker selv at jeg kun ringer føden hvis jeg så og si ikke har kjent noe på en hel dag, og hvor det ikke hjelper å drikke saft, eller "dytte" på henne. Men ringer ikke bare fordi det en dag er litt roligere.

Skrevet

Samme her som med Mandalay. Jeg friker ikke ut om hun har vært roligere en dag, men jeg er opptatt av at jeg skal kjenne liv hver dag. Jeg syns det er greit å få en "bekreftelse" på at alt er ok før jeg legger meg, så har hun vært stille en dag, så tar jeg meg en rolig stund på sofaen og vekker henne. Foreløpig har jeg (heldigvis!) alltid klart å vekke henne, så det har ikke vært et problem, men tror nok jeg ville ringt føden hvis jeg ikke hadde fått liv i henne før leggetid, og jeg ikke har kjent liv hele dagen...

Skrevet

Jeg har hatt noen dager nå som jeg har kjent mindre liv (skrev en tråd om det i går). Jeg har merket det fordi jeg hver dag har kjent mye liv på kveldene når jeg har lagt meg. Jeg har kunnet kjenne tydelige spark på utsiden av magen hver eneste kveld. Fra søndag av har jeg bare kjent noen forsiktige bevegelser (kjenner de kun innvendig). Så bevegelsesmønsteret som har vært veldig stabilt, har endret seg kraftig.

Jeg har fortsatt ikke ringt føden eller jordmor, for jeg kjenner jo liv hver dag. Jordmor er tilbake på jobb i morgen, så mulig jeg ringer henne da.. Men tror kanskje det er at babyen har snudd seg og nå sparker mot ryggen min i stedet for mot magen..

Skrevet

Ja, du kan alltids ringe om dette har pågått over flere dager og du er bekymret. Som de to andre sier, så skifter babyen både stilling og aktivitet i løp av uka. Hos meg har han vært helt turbo, men ikke i dag... så når jeg leste dette, dytta jeg for å få en bekreftelse på at alt var bra der inne... å det var det :) Hehe... Og som du sier, så kanskje babyen har snudd seg å sparker andre veier enn du er vant til.... Hvor langt er du på vei?

Skrevet

er 28+5 i dag, og har vel kjent regelmessig liv (hver dag) side uke 23-24... Tror nok jeg ringer jordmor i morgen, for å være på den sikre siden. Da har iallefall jeg gjort alt jeg kan:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...