Gå til innhold

forvirret, usikker, hva tenker dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

for å gjøre en lang historie så kort jeg kan, så er jeg usikker på terminen min. jeg skal forklare:

ibegynnelsen (5første mnd) av svangerskapet var jeg veldig dårlig så lå på sykehuset flere ganger med intravenøst. for å få i meg næring. gikk ned masse i vekt. fikk derfor mange ultralyder.

i følge min beregning ifølge siste mens og samleie ville terminen blitt mellom 9.9-14.9. samme med de første ul. men etterhvert som tiden gikk og flere ul ble tatt ble terminen satt bak over og bakover.

siste 2 ul jeg tok var med 2ukers mellomrom. da hadde ungen vokst tilsvarende 3 dager... så den siste ul jeg tok fikk jeg termin dato 11.10.. en mnd etter hva jeg selv tror og føler.

pratet med jordmor om dette sist hun sa at jeg bare måtte være forberedt på at h'n kommer før. symfe målet var fint uansett hvilken termindato man så på. men hvis man snur på det.... er det ikke farlig om ungen er der for lenge?

håper dere kan gi meg deres tanker om dette. er så usikker på hva jeg gjør nå! har ikke råd til privat ul akkuratt nå.(hjelper vel ikke hvis ungen er mindre enn den skal pga lite næring i beg heller....)

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I begynnelsen av svangerskapet tar baby det den trenger av næring uansett, og derfor tror jeg ikke du skal tenke på at den er liten pga dette. Det er jo en grunn til at terminen settes på ultralyd rundt uke 18, fordi fram til da er alle babyer ca like store. Uavhengig om mor er mye dårlig eller ikke i begynnelsen av svangerskapet. Hvilken termin ble satt på den ordinære ultralyden? Det er denne du skal gå ut ifra når man setter dato for permisjonsstart.

hvis du tar ultralyder etter uke 17-20 er det jo vanlig med store forskjeller på størrelsen. babyer som blir født til termin kommer jo i alle mulige størrelser..

Skrevet

de to siste ul ble angiveli tatt i uke 18 begge to selv om de ble tatt med 2ukers mellomrom, siden ungen ikke hadde vokst mer enn tilsvarende 3 dager.

Skrevet

Ok, skjønner at du er usikker. Så du har faktisk fått en bekrefta termin i oktober en gang da. Er det mulig å be jordmor om å henvise deg til vekstestimering om noen uker? Skjønner kjempegodt at du er usikker mtp den diskusjonen som går ang igangsetting og overtid og sånn. Jeg kjenner gravide som har fått ultralyd fordi symfysemålene har vært lave. Hvordan er symfysemålene dine ift termindatoen i oktober da?

Skrevet

Hei du!

SKjønner deg supergodt. Og har hatt det på samme måte med mat, intravenøst og uenighet om termindato. Ville ha tatt det oppmed jordmor og bedt om henvisning til sykehuset med samtale med lege for å diskutere problemstillingen. De endrer ikke papirene dine etter ul termin er satt, men du kan få tettere oppfølging og sjekker med ul og lege på slutten. Om det ser skummelt ut eller du blir veldig redd så kan de sette deg igang tidligere (men er jokanskje best å slippe igangsettelse om man kan da... Spes om du er førstegangs). Men er jo tryggere å vite at de følger nøye med og KAN sette deg igang/ta ks om det skulle bli nødvendig. Det har jeg følt. Min ul termin er ikke før 10. August, men mens termin er 2. August. Jeg blir behandlet som 2. August er riktig termin selv om det fremdeles står 10. I papirene mine (testet positivt så tidlig at jeg vet dette ikke kan stemme). Er litt ugreit med den kvalmen altså... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...