Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går inn i uke 36 på lørdag, så har jo regnet med at det kommer en del vondter og plager når det nærmer seg slutten. Har prøvd å finne litt svar fra tidligere tråder, men ingen som gjør meg helt klok. De siste ukene har jeg vært skikkelig plaget med stikninger nedover i underlivet, de er såpass kraftige at jeg skvetter til hver gang. I natt holdt dette meg våken. Har også hatt en del mensenmurringer de siste dagene, pluss en merkelig smerte nedover høyre låret som kommer når jeg går.

Noen formeninger om hva dette er for noe? Er det bare kroppen som gjør seg klar? Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse stikningene nedover i underlivet er pga at babyen skrur seg ned i bekkenet. Nervene kommer i klem, tror jeg, og det kan gi slike smerter. Jeg er tre dager fra termin nå og har hatt disse stikningene i ganske mange uker nå. Ikke godt, men helt normalt. Har også mye mensmurringer, nedpress og vonde kynnere/maserier, så siden jeg er så nært termin har jeg jo stadig vekk et håp om at fødsel skal starte. Og like skuffet hver gang det stopper opp...

Så det kan være endel vondter og plager, ja, nå på slutten. Mye kan være plagsomt, men samtidig er det jo godt å få tegn på at det nærmer seg fødsel - og dermed å endelig få møte den lille huleboeren.

Lykke til!

Skrevet

Ok, takk:)

Smertene har bare tatt seg opp siden jeg postet innlegget, er såpass vondt at jeg vurderer paracet eller noe. Kan ikke sitte eller stå eller noe i de sekundene "støtene" pågår. Som kraftige mensensmerter, noe jeg forsåvidt pleier å ha som ikke-gravid ...

Lykke til med (forhåpentligvis) nært forestående fødsel!

Skrevet

Hvor gjør det vondt når du har så vondt at du må stoppe opp det du driver med?

Stikningene kan være veldig ubehagelige, det samme med mensmurringene. Smerten nedover låret kan kanskje være bekkenløsning? Har du vondt i ryggen?

Mest sannsynlig er det kroppen som gjør seg klar, men er det så vondt at du må ta paracet for å holde ut, så kan det være på sin plass å ringe føden og høre hva de sier.

Skrevet

Smertene i låret er overkommelige, de er bare ubehagelige på en måte. Kommer de når jeg går, stopper jeg opp for å se om det går over, men er ikke vonde, mer rare.

De stikningene nedover underlivet minner meg om sterke mensensmerter. De er ikke i magen per se, men lenger nede. Begynner kanskje fra "mensenmagen" og fortsetter nedover i tissen rett og slett (i mangel på bedre uttrykk, he he). Snakket med mamma som mente at det var babyen som festet seg, men ja, det er såpass vondt at jeg blir hemmet i det jeg holder på med der og da. Lå også våken i natt med disse. Er sånn at det er vondt uansett om jeg sitter, står eller ligger og kjennes ut som - for å være litt dramatisk - om noen stikker en kniv nedover der. Varer barer i få sekunder hver gang, men i dag har jeg hatt flere sånn hver time. Jeg pleier å ha kraftige mensensmerter, så kanskje jeg er litt predisponert, men likevel ... Jeg tror ikke jeg har lavere smerteterskel enn andre, så det er ikke syting over ubehag. Så lurer jo på om det skal være så sterkt. Smertene blir automatisk etterfulgt av jeg som sier "au au" høyt, helt automatisk.

Har ikke noe plager med ryggen (hadde litt for mange uker siden, men det ga seg) og har heller ikke bekkenløsning såvidt jeg vet om.

Skrevet

Jeg er 35+1 og har kjent slike stikninger en ukes tid, det er akkurat som du sier; som en kniv..:( Og som deg så skvetter jeg til når det kommer, det varer noen sekunder så går det over. Har derimot ikke så ofte som det du har. Kan jo være lurt å ringe føden, bare for å høre!? Hvis det er slik at det kommer veldig ofte og gjennom hele dagen/natta..

Har også hatt enkelte dager med skikkelig "menssmerter", i korsryggen og nederst i magen, faktisk så vondt at jeg har vurdert paracet. Men det har gitt seg når jeg har brukt varmepute eller tatt et varmt bad, det anbefales!

Eg god regel er vel at hvis det ikke gir seg, og du er usikker, ring føden! De er der nettopp for oss ;)

Skrevet

Jeg har hatt sånne stikkinger i ukesvis (tror allerede rundt uke 34/35) - skvetter til og sier au ja. Mannen har vendt seg til det, men spør likevel hva som skjer hver gang... :)

Har forstått det som at det er babyen som jobber seg nedover i bekkenet, men det kan de jo gjøre leeeeenge... :) 3 dager over termin nå, og på kontroll forrige fredag sa legen at gutten var et stykke nedover i bekkenet, men ikke så veldig langt ned.... Har stukket plenty siden da, nesten konstante mensensmerter i en ukes tid (og ca annenhver dag i uken før det), innimellom noe som kjennes som milde rier, men ikke noe som blir regelmessig, så tror ikke stikking rundt uke 35 / 36 nødvendigvis betyr at fødselen er nær forestående. Er jo så individuelt. Som legen sa: noen går med 2 cm åpning i 2 uker...

Skrevet

Stikningene som kjennes ut som kniver (dramatisk ja!:)), er nok som mammaen din sier; babyen som jobber seg nedover. Jeg er kun i uke 33, og har begynt å få vondere stikninger nå, men de varer heldigvis kun ett sekund eller to. Jeg kan ikke huske å ha hatt mer vondt med førstemann enn det jeg har nå, så antageligvis er det stor forskjell fra person til person (eller graviditet til graviditet) på hvor vondt dette gjør. Men er du i tvil, så ring føden:)

Skrevet

Ugh, ja. Får se det litt an om det avtar. Var på kontroll (ul) for to uker siden og da var visst baby langt nede i bekkenet allerede. Så kanskje det har noe å si også.

Takk for mange svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...