WPW Skrevet 4. august 2010 #1 Skrevet 4. august 2010 Jeg trenger konkrete tips mot trøske. Etter å ha lest og svart på et annet ammeinlegg her fant jeg ut at jeg kanskje kan spørre i et eget innlegg om det er noen som har tips og råd. Som jeg skrev i det andre innlegget hadde jeg en problemfri ammeopplevelse helt fram til gutten vår var 8 mnd gammel.Da fikk jeg problemer med trøske (sopp) da sønnen min fikk medisin mot elvebless da han var ca 8 mnd. Trøske var en bivirkning av medisinen. Vi klarte ikke å bli kvitt det fordi vi smitta hverandre hele tiden, så etter mye strev ble det slutt på ammingen da han var 10 mnd og fikk trøske for 3. eller 4. gang på to måneder. Da følte jeg at det positive ved å amme forsvant ift det negative ved å gå på medisin mot trøsken.. Hvis noen har trøsketips tar jeg i mot med glede, for jeg er veldig redd for at det skal ødelegge denne gangen også.. Det eneste vi fikk mot trøsken sist var canesten å smøre på puppene, samt noe som het "mycosin-ettellerannet" til å smøre i munnen til baby. Tidligere fantes det en salve til brystene med same virkestoff som my-medisinen, men den sluttet de visst å produsere før vi fikk problemet. Canesten hjalp virkelig ikke.
IsIsIs! Skrevet 4. august 2010 #2 Skrevet 4. august 2010 Hei, Ja, det er ille å bli plaget med trøske! Sopp er jo ofte vanskelig å bli kvitt. Gutten min hadde trøske i noen omganger, og vi brukte alltid mycostatin til ham/canesten til meg. Heldigvis fikk vi bukt med det! Fikk også tips om å bruke farris, men det syns jeg ikke virket like bra (selv om andre har motsatt erfaring). Her fant jeg mange fine tips: http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=61944&page=1 Ellers var vi veldig nøye med å koke smokker, og litt mer restriktiv på når han fikk ha smokk (bare når han sov), og når kuren var over skiftet vi ut smokkene. Leker vasket jeg også nøye, for det meste går jo i munnen. Også var jeg veldig nøye med å skifte ammeinnlegg, brukte ikke ull, bare engangs, og skiftet ved hver amming, om ikke oftere. Håper du slipper samme problem denne gangen!
WPW Skrevet 4. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2010 Tusen takk for tips! hva gjorde du med sengetøy og soving? Sov du uten ammebh? Vaska du da sengetøyet hver dag? evt sov med t-skjorte som du vaska? Og måtte du vaske ammebh-ene hver dag? Hehe, mange spm:) Skal gå inn på linken din nå..
WPW Skrevet 4. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2010 Oj, den linken var flott!! TUSEN TAKK! Skulle ønske jeg hadde funnet noe sånn da jeg sleit sist!
IsIsIs! Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 Såvidt jeg husker sov jeg med ammebh og vasket. Kjøpte noen som ikke var så dyre, slik at jeg kunne vaske ofte. Prøvde heller å "lufte" litt på dagtid. Tror til og med jeg brukte ammeinnlegg om natta, hadde nye liggende slik at jeg kunne ta nytt hver gang jeg ammet.
WPW Skrevet 4. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. august 2010 Nå har jeg lest alle innleggene i linken du sendte meg, og det var gull verdt. Har skrevet ned navn på medisiner og telefonnummer til nasjonalt ammesenter. Dette har bekymret meg i lang tid, og jeg har tenkt at jeg bare får droppe ammingen hvis vi får trøske igjen. Etter å ha lest dette bekymrer jeg meg ikke. Ammingen gikk jo så bra sist hadde det bare ikke vært for den trøsken...
IsIsIs! Skrevet 4. august 2010 #7 Skrevet 4. august 2010 Det virker som det er mye det går an å prøve, ja. Det er trist hvis amminga tar slutt på grunn av en sånn ting, når alt ellers fungerer bra. Heldigvis hadde ikke jeg selv så veldig vondt, så da kunne jeg holde ut i noen omganger. Lykke til denne gangen! Håper du slipper unna det i det store og hele Ü
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå