Gå til innhold

Folsyre og økt risiko for kreft - Usikker jeg nå om jeg ønsker å ta Folsyre...

Anbefalte innlegg

Leste denne forskningsrapporten: http://www.relis.no/nb-NO/Publikasjoner/2010/Tilskudd%20av%20folsyre%20og%20kreftrisiko.aspx

På slutten når det gjelder gravide skriver de:

"Det vises til at funnene gjelder en annen pasientgruppe med andre risikofaktorer, og lengre tids bruk av høyere doser folat enn det som er tilfelle for de fleste kvinner som er gravide eller som planlegger å bli det. Nye nasjonale kostholdsråd er ventet i løpet av 2010, men det er for tidlig å si om Nasjonalt råd for ernæring vil gjøre noen endringer i gjeldende anbefalinger (Helsedirektoratet, pers. medd.). "

Så hvem vet, plutselig kommer helsedirektoratet med kontrabeskjed senere i år om at Folsyre er skadelig og gir kreft for gravide også... Ble usikker jeg...

Fortsetter under...

Man må vel kanskje bare vurdere litt selv... Dersom man har tatt folsyre-tilskudd over lengre tid uten å bli gravid, så er det kanskje lurt å ta en pause. Det er ikke for sent å ta tilskudd etter at man har funnet ut at man er gravid. De skal jo tas i svangerskapets tre første måneder.

Men jeg skjønner tankegangen din. Den ene dagen er noe sunt og neste dag er det skadelig. Ikke lett å orientere seg alltid.

Gå og sjekk nivåene dine. (blodprøve) ikke noe vits i å supplere hvis du er langt over minste anbefaling, slik tilfellet var med meg. Jeg tok ikke ekstra folsyre, men brukte en multivitamin. Den inneholder 200 mikrogram folsyre, ca halvparten av folsyre tilskudd.. Evt bare spis folatrik mat! Da blir det aldri skadelig mye..

Her er en rangert liste: http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0047

En blodprøve som tas mens man tar tilskudd er misvisende da den som regel vil vise høye nivåer i blodet. Det har dermed lite for seg.

Man må nesten bestemme selv. Å bruke folat en kortere periode før unnfangelse og i første trimester er neppe skadelig. Jeg velger å følge nåværende anbefalinger inntil nye evt kommer. Det reduserer jo risiko for ryggmargsbrokk og enkelte andre misdannelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...