LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 3. august 2010 #1 Skrevet 3. august 2010 gud jeg har ikke skrevet så mange innlegg før som jeg gjør nå plutselig kom alle bekymringene! lillesnuppa som vi har fra før hadde gulsot da hun kom til verden, og sov i 16 timer i strekk uten at NOE vekket henne. hun tok ikke tak i puppen i det hele tatt på barsel, og når hun endelig gjorde det etter hele to uker hadde hun totalt feil sugeteknikk... hun fikk morsmelk i 3 mnd, så klarte jeg ikke mer og melken var nesten forsvunnet. jeg er livredd for at dette skal skje igjen, og jeg kommer til å gjøre alt i min makt for å klare denne ammingen! jeg følte det virkelig som et nederlag å vite at jeg ikke klarte å mate mitt eget barn, og hvis dette skjer en gang til .... ?? noen som har erfaringer og dele ang. en slik situasjon? har ammingen gått bedre med nr. 2??
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 3. august 2010 #2 Skrevet 3. august 2010 har ingen erfaring, er også bekymret. fikk ikke til å amme nr 1, hun klarte ikke suge å det tok for lang tid for henne før melken kom. jeg pumpet meg i ca 2 uker men hadde så å si ingen melk så jeg ga rett å slett opp. denne gangen har jeg bestemt meg for at dette er noe jeg apsolutt skal klare om jeg så må pumpe meg hele døgnet for å få opp melkemengden
mamma til 3:) Skrevet 3. august 2010 #3 Skrevet 3. august 2010 Uff skjønner deg godt!.. Amma førstemann i 3mnd, så mista jeg melka pga fødselsdepresjon og stress. Håpa ting skulle gå bedre med andremann, men mista melka etter 3mnd der også. Så er veldig spent på hvordan det kommer til å gå denne gangen. Kanskje kroppen min bare ikke er bygd for å amme. Så går det ikke denne gangen heller så tar jeg det ikke som ett nederlag egentlig:) Håper det går bra for deg:)
cakes Skrevet 3. august 2010 #4 Skrevet 3. august 2010 jeg tenker som så at hvis ammingen blir en stressfaktor så er det like greit å la vær... både for mor og barn. det å amme skal være en hyggelig ting mellom mor og barn, ikke en prestasjonsgreie. det er utrolig leit at mange opplever det som et nederlag at man ikke får det til. men det er et vanvittig ammepress rundt omkring, nesten sånn at man er en dårlig mor hvis man ikke får det til. det er trist og leit, det viktigste er faktisk at barnet legger riktig på seg og vokser som det skal. jeg har kombinert flaske og amming med alle mine 3, noen ganger min melk på flaske andre ganger collett. også bryst da. men ja, det gikk lettere med nr 2 og 3 enn det gjorde med nr 1. jeg var mer avslappet og dessuten er alle barn forskjellige... jeg har gått på høyskolen ved siden av da, har fått 2 barn mens jeg har gått der, og da har det vært den enkleste løsningen for meg. jeg fikser ikke å sitte i forelesning og ta frem puppen. jada, jeg vet at det er det mest naturlige i hele verden og bryst er best og alt det der. men jeg trives ikke med å finne frem puppen offentlig, og da hadde det blitt en stressa situasjon for både barnet og meg.
Corneliuss Skrevet 3. august 2010 #5 Skrevet 3. august 2010 Uff, nå fikk jeg vondt av dere! Mitt beste tips er å prøve å tenke minst mulig på at dere MÅ amme. det å stresse over ammingen tror jeg er letteste måte å miste melken på dessverre. Klart dere Gjør deres beste men vær pragmatisk om det blir problemer. Her kan vi operere folks hjerner og sende folk til månen - å få til bra morsmelkerstatning virker derfor ganske trivielt. Klart det som selges er bra nok, husk at dere på ingen måte er dårlige mødre hvis ammingen ikke går. Tror ikke på at man hverken blir dårligere eller bedre mødre av å amme. Alle gjør sitt beste.
WPW Skrevet 4. august 2010 #6 Skrevet 4. august 2010 Jeg kan anbefale å se den ammevideoen de viser på sykehus fra Gro Nylander. Den viser nemlig hvordan baby skal suge på film. Jeg så videoen før gutten vår ble født i 2008 og så fikk jeg mannen min til å se deler av den etter at han var født slik at han kunne hjelpe meg med å vurdere om gutten vår sugde rett. Det hjalp meg veldig. Jeg var veldig "streng" med at han skulle ha rett sugetak før han fikk sette i gang med sugingen, og sleit ikke med såre brystvorter i det hele tatt. Ellers anbefaler jeg å bli på sykehuset til ammingen er i boks. Spør og grav og ring på hjelp hver eneste gang dere skal legge til. Ikke nødvendigvis for å få hjelp til å legge til, men for å få noen til å se om dere gjør det rett sånn at dere blir trygge på det. De kommer ikke og hjelper hvis dere ikke spør om det selv, så SPØR og GRAV!! Selv fikk jeg problemer med trøske (sopp) da sønnen min fikk medisin mot elvebless da han var ca 8 mnd. Vi klarte ikke å bli kvitt det fordi vi smitta hverandre hele tiden, så etter mye strev ble det slutt på ammingen da han var 10 mnd og fikk trøske for 3. eller 4. gang på to måneder. Da følte jeg at det positive ved å amme forsvant ift det negative ved å gå på medisin mot trøsken.. Hvis noen har trøsketips tar jeg i mot med glede, for jeg er veldig redd for at det skal ødelegge denne gangen også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå