Gå til innhold

Endå eit spm frå uvitande! Korleis påvise endo....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde endo etter utallige undersøkelser med ul, mr, ct osv.

Angående lapraskopi - du får som regel komme hjem samme dag med mindre de må åpne deg helt.

Du blir lagt i narkose, får 3-4 hull på magen som de jobber med. Det ene hullet er inni navlen, der blåser de gass inn for å "åpne" buken for å se bedre.

Denne gassen er litt ubehagelig å bli kvitt.

Så lenge du ligger er det greit, men med en gang du beveger på deg og reiser deg opp så forsvinner den opp i skuldrene og gir litt trykk. Dette går som regel over etter en dag eller to.

Jeg hadde ikke vanlig lapraskopi, jeg hadde en litt mer komplisert åpen operasjon så jeg fikk 3 hull pluss ett snitt på 8 cm nederst på magen pga at de måtte fjerne både eggstokk,eggleder og tarm pluss cyster. Jeg låg på sykehuset i 2 dager før jeg fikk dra hjem. Det var jo selvfølgelig ømt og vondt, men det går over :)

Jeg ble sååå mye bedre etter operasjonen, og ble gravid etter 2 1/2 mnd så har ikke noe smerter i det hele tatt nå :)

Har du fått påvist endo? Eller skal du inn på lapraskopi?

Hei Stinemor82 og takk for svar.

Eg er ikkje under utredning for endo, men for habituell abort. Ser forøvrig at alt som står under "teikn på endo" passar på meg.....men eg skal ikkje ta sorgene på forskot. Eg vil berre finne ut "kva som feilar meg".....har hatt 3 tette abortar (men har 2 barn frå før av; siste for 5 år sidan)......har i dei siste 2 åra slitt med menssmerter, mensblødningar, smerter i korsrygg, smerter ved el, trykk nedover; og har ikkje kommt meg etter abortane. Har mykje mageplager og ryggplager osv.....

men kva veit eg? Kanskje det er normalt.........og eg vil ikkje vere hyperkonder. Men vil så gjerne "bli normal igjen".

Ein stor klem til deg!

Hei :)

Hadde ikke hørt om sykdommen før jeg fikk beskjed om at jeg hadde den engang jeg. Skulle egentlig bare sjekke nyrene fordi jeg hadde så vondt i ryggen, da fant de en cyste som klemte på urinveien som igjen gjorde at jeg fikk vondt i ryggen.

Jeg fikk veldig god behandling og oppfølging når etter jeg fikk vite at jeg hadde endo.

Gikk på en hormonsprøyte som gjorde til at jeg mistet mensen frem til operasjon så jeg slapp så intense smerter. Så ble jeg sendt på Ullevål til en spesialist, så jeg følte jeg fikk den best mulige behandlingen jeg kunne fått.

Jeg hadde ekstreme menssmerter og var nesten sengeliggende de 2-3 første dagene, men jeg trodde det bare var en del av "pakka" å være kvinne å ha mens. Hadde jeg visst at det skyltes en sykdom hadde jeg dratt til legen på flekken!

Du er IKKE hypokonder! Endometriose er den mest vanlige kvinnesykdommen som ingen har hørt om! Dra til legen og krev at du blir henvist til en gynekolog som kan sjekke deg.

Stor klem til deg!

• 2 uker senere...

Heisann.De kan se cyster osv på ul , men man må ta vevsprøve av den for å fastslå om det er endo eller ikke.Det kan bare gjøres ved lap.

Derfor kan man ikke si det 100 % sikkert selv om man har mistanke ved ul.

Endocyster forsvinner som regel ikke uten oprerasjon.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...