Gå til innhold

Hvordan vet en om en kan slutte å amme om natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 5 mnd, og ammer ca 2 ganger om natta (kl 2 og 5 ca). Hvordan vet jeg om jeg kan slutte å amme om natta? Evt kutte ned til 1 gang først?

Hvordan gjorde dere evt nattavvenningen? Eget barnerom? Far tok seg av barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her gikk alt av seg selv..ingen avvenning i den forstand. Det ble bare færre og færre måltider om natta av seg selv, før det til slutt ikke ble noen. Nå ammer jeg før leggetid(litt før kl 19), og når han våkner i 5-6 tida. Dersom han våkner 5, ammer jeg og legger han tilbake i egen seng..dersom kl er 6, så vil han som regel ikke sove mere, så da må vi bare stå opp etter å ha drøyd tida litt i vår seng. Så er du heldig slipper du å avvenne :) Men har skjønt at mange må det. Min er forøvrig 11 mnd, og har vel ikke nattamma siden han var 6-7 mnd..husker ikke helt.

Lykke til! :)

Skrevet

Gutten vår var nettopp 10 mnd, han sov fra 19 - 07 for første gang for 3 uker siden :-) Inntil da hadde han blitt ammet alt fra 1 - 4 ganger om natta.. Men da han plutselig sov rundt 2 dager etter hverandre visste jeg at han tydeligvis får nok, og at det bare er for kosen han vil ha melk. Så den tredje natta da han våknet i 3 tida gikk far inn å tok han opp, koste litt, og la han ned igjen - og han sov videre til 7.

Han sover stortsett 12 timer i strekk nå, nå har jeg en sånn regel at hvis han våkner etter 0500 gir jeg han melk, før det går pappa inn :-)

Jeg var ikke noe særlig fan av nattavvenning, gikk helt greit å stå opp med det lille gullet mitt. Dette fikk han styre selv :-) Nå gleder jeg meg bare til jeg får den ordentlig tunge søvnen igjen.

Skrevet

Man skal vel vente til barnet er over 6 mnd og spiser to/tre måltider fast føde(?)

Vi avvente for en mnd siden, da var han 8 mnd og spiste 4 måltider fast føde pr dag. Han lå på rom med faren (jeg sov i et annet hus), og han tilbød vann og trøstet da han våknet. Gikk mye bedre enn vi hadde trodd. (Han våkner om natta fremdeles da, er plaget av tenner + magevondt, men har sovet rundt noen netter, og sover generelt bedre)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...