Gå til innhold

Hjelp! Fikk brev fra NAV i dag... forhåndsvarsel om inntektskontroll - informasjonsinnhenting..

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette gjelder altså overgangsstønaden jeg har mottat... jeg har ikke mottat overgangsstønad siden i fjor, men nå har dem plutselig funnet ut at jeg kanskje har fått for mye?? flere som har fått sånn brev?? jeg har sagt ifra til NAV da jeg begynte å jobbe igjen, og leverte brev fra arbeidsgiver om hvor mye jeg kom til å tjene.. så jeg føler jeg har gjort jobben min! jeg fikk redusert overgangsstønad etter dette. de skal nå ha alle lønnsslipper fra 2009.. ser for meg at jeg får ei gedigen regning for at NAV ikke har beregnet overgangsstønaden min riktig.... huff....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det ikke bare være en stikkprøve da, for å se om du faktisk snakker sant?

Skrevet

det kan hende, men det står i brevet beløpet jeg fikk i pensjonsytelser i 2009, og at det kan tyde på at jeg har fått for mye utbetalt stønad.. videre står det at dette kan medføre at stønaden blir redusert... men jeg har jo ikke denne stønaden lengre, så da får jeg vel en regning for alt jeg har betalt for lite i 2009 da kanskje... pga de surrehuene på NAV.... huff..... blir så urolig av sånt jeg!!!! ferien er ødelagt.....

Skrevet

når likningen er klar, foretas den automatisk kontroll på NAV for alle som har pensjonsytelse som er inntektsbegrenset. De kontrollerer om den inntekten som er oppgitt til skatteetaten, stemmer med den inntekten stønade din er beregnet etter.

For alle de hvor det foreligger et avvik, sendes det ut brev til bruker om inntektskontroll. Brevet som sendes ut er gjerne et standardbrev som er likt for alle (derfor står det f.eks et det kan medføre at videre stønad kan bli redusert).

NAV vil derfor kontrollere dette avviket opp mot det du ka dokumentere av inntekter. Det er ikke sikkert dette resulterer i noen tilbakebetaling for deg - dette er kun et varsel om kontroll. NAV må sende ut slike varsler før de i det hele tatt kan sende ut vedtak om evt. tilbakebetaling, så ikke ta sorgene på forskudd:)

Siden kontrollen gjøres marsinerlt, registrerer den ALLE avvik. Hvis det etter kontrollen viser seg at avviket ditt er veldig lite, så blir den ingen tilbakebetaling:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...