Gå til innhold

WOW! Nå ringte Nav. Sønnen min får innvilget stor bil, men de måtte se på inntekten min først.. Trenger litt hjelp til utregningen!

Anbefalte innlegg

Litt forvirret og stresset nå.

Har søkt om liten bil, men Nav mener han trenger stor bil pga at det skal søken om elektrisk rullestol i løpet av året.

Men på stor bil står det:

Hva kan du få?

Du får enten et tilskudd eller et rente- og avdragsfritt lån til kjøp av bil, avhengig av hva slags bil du har behov for.

Spesialutstyr og tilpasning av bilen som er nødvendig på grunn av funksjonsnedsettelsen, gis som tilskudd uten økonomisk behovsprøving. Det er ingen øvre grense for hvor mye det koster.

Fyller du vilkårene for bilstønad, kan du også få tilskudd til nødvendig kjøreopplæring. Tilskuddet er økonomisk behovsprøvd og beregnes på samme måte som til bil.

Hvordan påvirker inntekten stønaden?

Dersom alminnelig inntekt før særfradrag overstiger 6 G, gis det ikke tilskudd til gruppe 1 bil, og egenandelen ved kjøp av gruppe 2 bil blir på 150 000 kroner. Foreldrenes inntekt legges til grunn når det gis stønad til bil til barn.

Inntekter mellom

Lån / tilskudd i prosent

0 - 3 G 100

3 - 3,5 G 80

3,5 - 4 G 70

4 - 4,5 G 60

4,5 - 5 G 50

5 - 5,5 G 40

5,5 - 6 G 20

Må jeg da låne 150 000 til bilen i banken selv og så dekker de det beløpet over 150 000?

Eller låner jeg de 150 000 av dem og får dekket beløpet over 150 000?

Litt stresset ja og klarer ikke tenke klart.

Jeg har forresten nå ca

12607 i OS

4700 i barnebidrag

3205 i bostøtte

1905 i supperende stønad

2910 i barnebidrag

660 i barnetillegg.

1092 i hjelpestønad

Totalt: 25987,- men hva av dette regnes med når en regner ut inntekten Nav går ut i fra?

3G er 226923,-

Fortsetter under...

Er det ikke sånn at du ENTEN får tilskudd eller lån da?

Inntekten din er i hvert fall under 3G, så da får du jo 100 % i lån/tilskudd. Da er det bare til å håpe på at det er tilskudd du får, og ikke lån:)

Tror det betyr at du får dekket 80% av det bilen koster og at du kan få rentefritt lån på resten ved 3G

Men en del av "inntekten" din er jo skattefri, og da kan det være du får dekket hele bilen.

Men det er sånn jeg forstår det, er IKKE sikker på at det er sånn.

Men vet at alle hjelpemidlene som rampe mm, er gratis.

det lureste er om du låner penger å setter hele beløpet inn på sønnen sin konto . da har han penger selv og da skal ikke foreldrene betale noe . men han skal ikke betale noe selv for han har ikke noe inntekt og da betaler nav alt .

annbefaler alle som har syke barn om å sette inn penger i barnas navn pga økonomi.

Annonse

Okay, denne skjønte jeg ikke helt?

Lånet er fra nav og det blir regnet ut fra min inntekt som mor pga at barnet ikke har inntekt. Jeg får ikke ut pengene, de blir betalt direkte på bilen.

hvis barnet har penger på konto slipper dere å låne i det hele tatt .

da betaler nav alt .

systemet er forferdelig laget til og man må desverre være slu og finne ut det meste selv for å få det man har rett på .

som med bil at man da setter penger på barnets konto og slipper unna med det økonomiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...