Gå til innhold

Fant ikke hjertelyd :( Andre som har opplevd dette?

Anbefalte innlegg

Som jeg har skrevet her en gang før så har jeg en stund nå (ca 2 uker) mistet følelsen av at jeg er gravid. Har forstått det slik at dette ikke er uvanlig når man går fra 1. til 2. trimester. Men her har jeg da altså fått det for meg at barnet er dødt.... Kan ikke noe for det, og det går ut over nattesøvnen min. Har 2 jenter fra før, og har ikke opplevd dette i de andre svangerskapene...

Derfor ringte jeg til legen i går, og fikk komme inn i dag.

Hun prøvde å finne hjertelyden, men fant ingenting. Hun skyldet på at det var litt for tidlig. (men her inne leser jeg jo at det er vanlig å finne dette mellom 10-12 uker?) Jeg er da 13+1.

Det hun da gjorde var å ringe alle private gynekologer i byen. Alle hadde ferie eller var sykemeldte.

Hun ringte da sykehuset, og de kunne gi meg en time den 10.08... altså tirsdag om 1 uke.

Så da sitter jeg her igjen da...men en dårlig følelse.

Jeg har ikke hatt noen form for blødninger, heller ikke noen smerter... så jeg håper at dette bare er jeg som har blitt litt "syk i hodet".

Men er det andre her som har opplevd at legen ikke finner hjertelyden rundt uke 13??

*hjertesukk fra triste meg*

Fortsetter under...

Jeg fikk høre det, men var i uke 16 da. Var veldig innstillt på å ikke få høre noe, siden jeg kjenner mange som ikke har fått det. Jordmor forberedte oss også på at det er veldig vanlig å ikke finne hjertelyden. Det avhenger jo veldig av hvordan babyen ligger og hvor morkaka ligger. Du skal ikke bekymre deg. Det er tidlig for deg, men det er også mange som sener ikke får det. Jordmor ville nok ha deg henvist videre kun for din egen skyld, så du ikek skulle bekymre deg så mye. Jeg håper dette hjelper litt. Og en uke går jo fort. Alt er nok som det skal være, men jeg forstår at det er lett å bekymre seg. Selv var jeg småstressa i noen uker siden jeg hadde kjent liv tidlig, for å så ikke kjenne noe på flere uker. Men det er også supernormalt. Det er vel dette morsinstinktet vi får føle litt på, tenker jeg. :)

Hei :)

Skjønner godt situasjonen du er i.. Jordmoren fant ikke hjertelyd hos meg før i uke 16 ;) Fordi jeg har foranliggende morkake. Ho sa dette absolutt ikke var unormalt, å høre hjertelyden så "sent"..

Jeg mistet også følelsen av å være gravid da jeg var rundt 12-13 uker på veg. Men dette sa jordmor var vanlig fordi ting roer seg litt ned. Jeg har jo hatt et ganske så symptonfritt svangerskap heleveien..

Hadde det ikke vert for sparkene og den voksende magen hadde jeg ikke trodd jeg var gravid ;)

Har dere ingen legevakt me ul da? jeg hadde forlanget å få ul jeg, fordi det er jo ikke bra eller godt for mor å gå bekymret.. og det er jo umulig å ikke bli bekymret.

Lykke til :)

Legen fant ikke hjertelyd hos krabaten min i dag - og jeg er i uke 23.

Det er ikke godt å ikke vite - og det jeg skal si nå er vanskelig å ta til følge:

Ikke bekymre deg - det er uansett ikke noe du kan gjøre akkurat nå..

Jeg var selv inne i uke 14 med samme uro - og fikk heldigvis høre hjertelyd da - og hadde nok vært mer urolig i dag hvis det ikke var for at småen sparket i dopleren mens vi lette etter hjertet hans.

Jeg opplevde det samme i forrige svangerskap. Legen lette etter hjertekyd uten å finne den, og da var jeg 13 uker + noen dager. Jeg ble kjemperedd, selv om hun sa at det er helt vanlig å ikke finne den så tidlig. Fikk ultralydtime uken etter, og alt var i skjønneste orden :-) Prøv å ikke bekymre deg, for alt er nok helt fint med den lille.

Annonse

I følge jordmoren som jeg går til, er det ikke så vanlig at hjertelyd høres så tidlig i svangerskapet.

Jeg er 13 uker, fikk høre hjertelyd, men jordmor ville ikke måle den før jeg presiserte at jeg har kjent liv.

Da målte hun den, å joda hjertet banket som bare det.

takk for beroligendes ord til alle :)

Nei her er det ingen legevakt med UL... man må inn på Gyn. på sykehuset... legen min var temmelig irritert over at jeg måtte vente så lenge med å komme inn, men de sa det var heeeelt umulig å få til noe annet...

Jeg var på kontroll hos fastlegen i uke 16. Han sa han ville lytte etter hjertelyd, men at jeg ikke skulle bekymre meg hvis vi ikke hørte noe. Han lyttet og lyttet, men hørte ingen lyd, så derfor anbefalte han meg å ringe gynekolog for å slippe bekymringer. Glad jeg gjorde det, for der var en sprell levende lita jente! Gynekologen la til at hun syntes fastlegen min var en tosk som hadde forsøkt å lytte etter hjertet så tidlig, for det er visst ikke vanlig å høre noe før rundt uke 20.

Jaja, vi er alle forskjellige, så kan hende andre hører det så tidlig som uke 11-12, men det er visst ikke vanlig...

Hei hei!

Jeg tror heller ikke du trenger å bekymre deg. Jeg var hos legen forje uke og var da 18-19 uker på vei. Ingen hjertelyd å høre. Det er også lite liv å kjenne men etter UL i går (ble innkalt til den for 6 uker siden) viser det seg at det er et fult levende vesen inni der. men pga hvordan morkaka mi ligger, foanliggende (helt vanlig), så gjør det til at det blir vanskelig formg å merke bevegelser og det er vanskelig å høre hjertelyd.

Håper du finner reoen igjenn og at alt er bra=)

Hege

Jordmoren jeg hadde sist sa at leger aldri burde fått lov å i det hele tatt få forsøke å finne hjertelyden med dopler før ETTER ordinær UL, fordi de er urutinerte til det!

Jeg opplevde det i uke 32 hos legen. Legen ble mer og mer stresset, og til slutt var det jeg som måtte be han gi seg. Ungen hadde nettopp sparket og jeg viste jo at han var i live.

Ellers har jeg denne graviditeten ikke følt meg gravid i det hele tatt. Jeg reagerer på endel lukt, og i det siste har bekkenet begynt å gjøre litt vondt, men that's it! Har vært på to UL (av andre årsaker), alt ser bra ut med lille gutten i magen som nå er 16uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...