Gå til innhold

Fersk, rød chilli, hvordan bruker dere den i matlaging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg er litt treg som ikke har brukt den, men den ser jo egentlig så fristende ut! Noen som bruker den, evt hvordan?

Fortsetter under...

Skrevet

Det finnes maaaange bruksmuligheter. Siden det blir din første gang må jeg bare advare... ikke få chilisaft/ta vekk frøene på en måte så du får noe under neglene. Omg det er smertefullt og varer lenge! hehe

Skrevet

Bare hakker den opp og har i gryta/steikepanna sammen med det andre. Vil du ikke ha det veldig sterkt, så skraper du ut frøene først og kaster de, det er de som er sterkest. (og vask fingrene etterpå, ja!)

Bruker masse chilli, passer til veldig mange ting, bare å prøve!

Skrevet

Jøss, hvordan kan du unngå den; i bruker den på samme måte som vi bruker hvitløk; i marinader; som krydder på kjøtt og fisk.

Bland i olje sammen med annet krydder, og la hvit fisk trekke litt i denne marinaden før steking.

Skjær opp rå potet med skrellet på i båter. Strø over hakket chili, hvitløk, salt og pepper, stek i ovnen.

Skrevet

Jeg fjerner frøene helst og hakker den, men pass på fingrene så du ikke hakker, får chilisaften på fingrene og deretter gnir deg i øya, det svir. Bruk gjerne enganghansker eller rene oppvaskhansker når du holder på.

Skrevet

Chili er nydelig sammen med kakao, feks drikk, i mørkesjokoladekake, brownies og muffins.

Ellers i sauser, supper, gryter, grill osv osv. Fantasien setter grenser.

Annonse

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å ta ut frøene, de er jo med på å lage smak! Ta heller en halv chili så blir det ikke så sterkt.

Prøv hjemmelaget tomatsuppe med chili!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...