Gå til innhold

Når du lager lapskaus, hva har du oppi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha lapskaus til middag idag, naaam!

Dette har eg oppi:

poteter

gulrøtter

kålrabi

purre

og pølser

+ noen buljongterninger for å få litt mere smak

Eg liker å koke potetene litt først slik at di blir litt moste, slik at det henger mere sammen:)

Hva har du oppi?

Så kan eg kansje prøve å lage en ny vri på lapskausen "min" neste gang :)

Fortsetter under...

Skrevet

Hadde lappakaus i går faktisk! Jeg lager også pølsevarianten slik du gjør, men bruker alltid en vossakorv e.l for mer smak. I går slang jeg i tillegg oppi en søtpotet, og ellers pleier jeg å ha oppi både sellerirot og persillerot. Også urter fra hagen (persille, rosmarin, timian) og gjerne litt hvitløk...

Skrevet

Jeg pleier å bruke:

poteter

gulrøtter

kålrot

løk

purre

sellerirot

grønnsaksbuljong (terninger)

middagspølser

bacon

Kjempegodt :)

Skrevet

Lys lapskaus: Koker en røkt eller saltet svineknoke i vann til kjøttet slipper beina. Renser den for kjøtt og deler det i biter. Poteter, gulrøtter, kålrot og sellerirot deles i terninger og kokes godt møre i kraften fra svineknoken. De siste minuttene tilsettes finstrimlet purre, svinekjøttet og pepper.

Brun lapskaus: Hakket løk, gulrot og selleristenger stekes mykt. Ta ut og brun oksekjøtt i terninger i godt med smør. Dryss på mel og rør. Sper med kjøttkraft/eller buljong mens jeg rører slik at melet blander seg ut og sausen tykner. Har i litt tomatpuré, worcestershiresaus, salt, pepper, timian og paprikapulver samt har løk, gulrot og selleri tilbake. Dette får koke minst 1 time. Så har du i poteter i terninger og lar det koke 30-40 minutter til.

Pølselapskaus: Poteter, gulrot, persillerot og kålrot i terninger samt strimlet hodekål og løk kokes mørt i buljong/kraft. Ha i pølseterninger, finsnittet purre og pepper og la alt bli varmt.

Skrevet

Har mye av det samme grønnsakene, i tillegg sellerirot, brokkoli, blomkål, kokt saltet svineknoke ( koker kraft på den først og renskjærer kjøttet etterpå), stekt kjøttdeig er også godt i.

Jevner også denne med potetmospulver og tilsetter buljong i tillegg hvis det trengs.

Kryddrer med salt, pepper og litt revet muskatnøtt.

Skrevet

Jeg lager lys lapskaus med hjemmelaget kraft. Det er en av yndlingsmiddagene våre!

Jeg bruker:

Elgkjøtt

Poteter

Gulrøtter

Kålrot

Purre

Sellerirot (et must! kjempegodt)

Persillerot

Persillegrønt (også et must!) :-)

En buljongterning

Flatbrød med smør ved siden av er også et tips!

Jeg laget lapskaus i går som vi skal ha også i dag. Men mannen min tok feil av persillerot og pastinakk, så da ble det en ny vri denne gangen... :-)

Annonse

Skrevet

Kutter opp gulrot, poteter, kålrot, blomkål og brokkoli. Slenger det i en gryte med ca 5 dl vann, og et par buljongterninger og en klype salt og pepper. Lar det koke seg godt og mørt. Så slenger jeg oppi oppkutta middagspølser til slutt. Serverer med flatbrød og en smørklatt, nam.

Skrevet

Lapskaus skal for meg lages med salt lammekjøtt.

lammebog eller annet komlekjøtt er toppers. Det kokes til det er mørt, kjøttet tas ut og pilles rent.

Grønnsaker i terninger brukes.

Gulrot,

potet

kålrot

pastinakk

rettich

persillerot

sellerirot

Purre

Da trengs det evt litt salt og så pepper, da.

Naaam

Skrevet

min er enkel!!

kjøper frossen lagskaus blanding,har i løk,kjøttkaker eller pølse,bruker vann og kjøttbuljong,også rører jeg inn potetmos pulver tilslutt og rører godt....NAM NAM!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...