Gå til innhold

Har så lyst på brie!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har så lyst på speke skinke og røke laks,holdt nesten på å kjøpe skinke foriige uke og i går var jeg på en båt med koldtbord og der hadde jeg nesten tenkt å ta litt. Men jeg klarte å holde fingrene av fatet. Har sagt til gubben at han skal kjøpe inn når jeg har født. Men det er så lenge til. Men det er sant at man gjør alt for de elskede små:)

Har spist litt brie jeg, valgt den med pasturisert melk, og spist litt den dagen jeg har kjøpt den, og kanskje dagen etter, viktig at den spises ferskes mulig.

Røyka laks har jeg spist både igår og i dag, og ganske sikker på at man kan spise det også. På matportalen står det: Gravet eller røkt fisk bør du innta ferskest mulig, og kan vel dermed spises.

Spiser for så vidt også det jeg har lyst på, men som hun over meg sier, alt med måte.....ingen grunn til hysteri....Tenk på hva de spiste før (mamma'ne våre) de fikk da aldri vite om sånne ting, ble da friske fine barn da også.....

Annonse

Faren med mat det er anbefalt at man bør unngå (ikke slutte helt å spise) er listeria og toxoplasmose.

Listeria er en bakterie og toxoplasmose en parasitt.

Listeriose (sykdommen man får av listeria) er en sjelden men dødelig sykdom - men det er så få tilfeller i året at det er utrolig at det snakkes om i det hele tatt. Google it. :)

Toxoplasmose er det godt mulig man er immune mot - 80% franskmenn er immune - i Norge har de aldri undersøkt hvor mange som er immune. Det er billigere å advare folk enn å sjekke...

Du får som regel sjekket det hos legen hvis du spør pent - og hvis ikke, sjekker de det iallefall hvis du kommer inn hysterisk.

Jeg begriper ikke hvorfor de lar så mange gravide slite seg hysterisk på hva man kan og ikke kan spise - når det ikke er store greiene å ta de to ekstra rørene med blod, som man likevel tar ved første legebesøk i svangerskapet.

Til opplysning er det mer enn tre ganger så mange årlig som dør i trafikken i Norge - enn det tilsammen er årlige tilfeller av toksoplasmose og listeria.

Jeg har lest en del om dette i det siste. Blir sprø selv av å ikke vite hvorfor det er sånn - og tar ikke helsedepartemanget for god fisk uten videre. Man skal ha hold i utsagnene sine, særlig når de rammer så mange mennesker - og det finnes ikke alltid hold i det departemanget kommer med.

De har gjort mye til et politisk standpunkt, og jeg liker å vite den andre siden av saken - så jeg sjekker før jeg slavisk følger noe som helt sikkert er velmente råd.

jah

det ble langt - ikke meningen :)

kos dere - og ikke la andres meninger (enn så velmenende de er) gå for mye inn på dem - og la dem i allefall ikke gi dere bekymringer!

Er i 13 +4

Alt med måte!!! Det er også mitt motto!

Jeg kom til verden med at mamma spiste bacon hver dag, for det var kun det hun ville ha.

Jeg har spist litt speke mat når jeg har hatt tilgang til det, og i kveld skal samboeren og jeg ha rømmegrøt så da må det litt spekeskinke til på siden. Jeg har også spis litt brie, men har unnlatt å spise muggen, jeg vet at "mugg" bakteriene ligger naturlig i osten, men trenge ikke å hive innpå alt det hvite. Bacon har jeg også fått litt i meg.

Parmesan som er i pesto har jeg fått i meg:P

Jeg er en liten synder, men pigede har jeg sluttet å røyke!

Annonse

Beklager jeg hadde ein skrive feil er 12 + 4 uker på vei:P

Ja brie er laget av pasteurisert melk, men bakteriene som fremkalle hvitmuggen "kan" være farlig...osv.osv.

Jeg har også lest d samme om røklaks og spekemat,enn finner ganske mye forskjellig informasjon. Når jeg ringte til jordmor for å bestille time, fikk jeg beskjed om å ikke spise oppkutta frukt i utlandet, og i ein bok jeg leste stod det at jeg ikke skulle spise hel frukt:P Var ganske morsomt:P

Vil bare nevne at jordmora mi sa at jeg fint kunne spise spekemat - som jeg definitivt savner mest!! - bare den var nedfryst i 3 dager først. Da døde bakteriene vi ikke skal ha. Og oppkuttet, ikke så lurt å fryse et helt lår, liksom. I morgen blir det fest fra frysen;-) nam nam

Ha nok det ja! egentlig litt enig m de som mener det kan virke noe småhysterisk, men samme det, så lenge jeg får spist litt spekemat nå:-) har visst allerede greidd å få i meg et par porsjoner hvalbiff og en innlandsørret jeg er usikker på størrelsen på, men kan jo i hvert fall ta hensyn når jeg først kommer på det! For spist er nå engang spist, som min tydeligvis kloke jordmor sa...

Nyt det du er glad i! Og kos deg med det, di gangene du spiser det:D

Hvalbiff er noe av det verste jeg vet, husker når mamma lagte hvalstroganof! Blææ! Godt jeg IKKE kan spise det nå:P hehe

Kos deg vertfall masse, det fortjener du nok! :D

Frys spekeskinken et par dager først så er den trygg:) Da dør toxomo....(noe rart)bakterien. Listeria er så sjeldent og Norge behandler maten godt. Hadde vært mer forsiktig i utlandet.

Røket og gravet laks kan spises ferskest mulig som flere her har nevnt så jeg har en ting å si: KOS dere! For all del..

En annen ting: da jeg var gravid i 2007/2008 så var reker på fyfy listen,men ikke nå..

Og det er spørs hvor dere leser alt sammen, feks på matportalen står det at spekemat trygt kan inntas hvis det er fryst noen dager, andre plasser er det fyfy og andre står det at det kan inntas uansett så...

Der er jeg helt enig! Vin savner jeg også:) Jeg jobber på et rehabiliterings senter som tidligere var et hotell, så når jeg fortalte sjefen at jeg ventet smått ble han så glad, og ga meg mange flasker med alkoholfri rødvin fra den gammle vinkjelleren. Jeg gledet meg til å kunne spise biff med et glass rødvin. Denne rødvinen skulle heller ikke vinsmakere kunne kjenne forskjell på under en blindtest av rødvin med og uten alkohol. De vinsmakerene skulle fått sparken!! Kunne like så godt kjøpt Tine sin druejuice:P Var så skuffa, heller ikke i Spania kunne di servere med hvitvin uten alkohol:( Men de lagte masse alkoholfri mojito til meg:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...