Gå til innhold

Erfaring med igangsetting??

Anbefalte innlegg

Skrevet

ER det noen som har blitt igangsatt før? Hvordan var dette? Jeg har avtale om igangsetting imorgen om ikke ting skjer av seg selv idag. Men merker at jeg begynner å bli vel. Nervøs ettersom jeg har hørt at det øker sannsynlighet for tang og ks.

Er andregangsfødende og hadde en "rask" førstefødsel på rundt seks timer. Har fått igangsettelse basert på tre faktorer; kraftig gbs infeksjon, svært dårlig form og dårlig opplevelse i første fødsel (siste teller mest for sykehuset). Men hvis igangsettelsen bar betyr at denne fødselen blir værre enn den kunne ha blitt og jeg har ennå ikke kastet opp i dag + kjenner litt mer krefter etter å ha sovet bedre, så er det kanskje ikke så lurt likevel. Sitter nå å lurer på om jeg bør ut å gå Tur ettersomformen erlittbedre i dag enn i går (kanskje jeg trigger den selv) - og om jeg skal se om jeg får skjøvet avtalen endag eller to... legen strippet i går, men var ikke så smertefult og kom heller ikke så mye blod at jeg lurer på om hun var for forsiktig? Hun mente jeg var myk og hadde to cm åpning, men at livmorhalsen var litt bakovervendt og hadde en liten tapp igjen før den var helt flat (fastlegen har tidligere sagt at jeg er flat men stoler mer på ullevållegen).

Hjelp! Litt halvpanikk her nå... He he.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har prøvd å sette igang som andregangsfødende?

Skrevet

Dytter opp denne. lurer jeg også.. er 3.gangs men har to ks bak meg

Skrevet

jeg ble satt igang på termin med forrige barnet mitt. det var ikke noe verre enn første fødsel, som kom igang av seg selv, syns jeg. alle har jo individueller opplevelser av dett, men for min del var det ikke noe verre eler bedre enn første fødsel var. rent bortsett fra at det tok innmari lang tid fra vi startet med modningspiller osv, til fødsel kom igang. (brukte modningspiller over mange dager, var veldig lite 'klar' denne kroppen min den gangen) ellers var forløpet ganske så likt som da jeg startet av meg selv gangen før.

Følte meg godt ivaretatt hele veien, og syns ikke du skal være engstelig. de setter deg ikke igang om de er redde for at det skal bli verre enn forrige gang, især siden du hadde en negativ fødselsopplevelse forrige gang tenker nå jeg da.

Ønsker deg uansett lykke til!!! dette går nok så fint så!!! :-)

vi er heldige som føder i norge, vi er i de beste hender...

Skrevet

Hei!!

Jeg ble igangsatt med nr 1 - stripping x 2, ballongkateter - og så modn piller - Cytotec. Gikk veldig fint - ingen sm lindr underveis. 1. Cytotec fikk jeg mandag morgen - og natt til tirsdag var jenta ute! Vomde rier fra kl 20 på kvelden ca. og til 0320 da jenta var ute.

Nå gikk vannet mitt på fredag kveld - hatt rier gjennom helgen og fødte søn morgen. Syns faktisk at denne fødselen var tøffere en sist. Kanskje noe med hva som er nærmest i tid - men pappaen opplevde og at jeg hadde det tøffere denne gang. Nå litt større baby - men bare 300gr. Fikk nå lystgass underveis også.

Kort fortalt - det ligger en her og vil ha litt pupp nå :o)

LYKKE til!!!

Skrevet

Hei jenter!

Jeg kommer rett fra A-hus nå og har blitt satt igang nå, er bare hjemom for å vente på at noe skal skje. Fikk satt inn foliekateter med ballong som skal åpne mormunnen, dette gjorde faktisk DRIT vondt, spør du meg, og jeg merker nå at ting er på gang allerede. Rier kommer og går. skal inn igjen i morgen om noe ikke skjer før og få modningspille. Jeg var ikke moden i det hele tatt, tross termin i morgen. Legene mente det ikke var noe forskjell på igangsetting og naturlig fødsel, men alt er relativt. Dette er mitt første barn. Nå venter jeg bare i spenning og det blir spennende å se hva som skjer utover knalden/natta. Deilig uansett å ikke gå over tiden!

Masse lykke til, jeg var skeptisk til å bli satt igang, men så ingen grunn til å vente...

Skrevet

Hei jenter! Fint å høre hva dere har opplevd. Tenker å diskutere litt med legen i morgen og muligens foreslå at jeg venter en dag eller to til avhengig av hvordan det ser ut. Er mye mer aktivitet i magen i dag og kommer litt slim med blod. Trodde hele slimproppen var gått men tydeligvis ikke... Er litt spent nå kjenner jeg. Håper på laaaang natts søvn! Krysser fingre!

Skrevet

Så kult, Corneliuss, da er du sikkert snart igang uansett=) Det er ikke tegningsblødning du har nå da? Isåfall er det jo et veldig godt tegn!

Skrevet

Akkurat lagd meg litt mat og hatt de vondeste kynnerne på lenge... Så hvem vet? Kanskje noe skjer i løpet av kvelden. Har jo ikke vært så mange ennå så får se hva som skjer. Tror ikke det er tegningsblødning for skal ikke det være med friskt blod?? Husker jeg hadde det sist i hvert fall. Er stort sett gammelt blod som har kommet til nå.

Kjenner at jeg både vil og ikke vil at fødselen skal starte. Deilig å bli ferdig men Gud må jeg virkelig gjennom en fødsel til... Litt i fornektelse her. He he. Kanskje litt sent å backe ut nå ja...

Skrevet

hehe, muligens litt i seineste laget nå ja;) Men første fødselen din var ganske rask, var den ikke? Fort unnagjort da, om ikke annet!

Joa, var friskt blod hos meg sist, littegrann bare, men mye slim også. Krysser fingrene for at du kommer igang av deg selv nå, og at fødselen blir en bedre opplevelse enn forrige gang! Det tror jeg og håper jeg=)

Skrevet

jeg ble igangsatt med nr 1. pga svangerskapsforgiftning 3 dager over termin.

Det ble en traumatisk fødsel, barnet satte seg fast med skulderen, og de måtte brekke kravebeinet hennes for å få henne ut. (jeg revnet og ble klippet når hun ble tatt med vaakum).

Da jeg var gravid med nr 2 hadde jeg lovnad på at jeg kunne få ks ved neste fødsel. Men jeg fikk god oppfølging, og gode kontroller med vekstestimering, så jeg og fødselslege avtalte at jeg skulle settes i gang 14 dager før termin pga stort barn den gangen også.

Jeg ble igangsatt om morgenen, og neste morgen kom gutten, "nesten" uten smertelindring og som drømmefødsel.

Og han var 600 g lettere enn storesøster.

Fødsel nr 2 kan bli drømmefødselen selv om man har hatt en traumatisk første opplevelse.

Nå skal jeg vurderes for igangsettelse i morgen tidlig, denne gangen også pga stort barn....og jeg må si at jeg gleder meg egentlig.

Kontrollfreak som jeg er :-) igangsettelse betyr at jeg vet når det skal skje. Jeg kan kjøre selv inn til føden og har hele kontrollen føler jeg :-)

Lykke til til dere andre

Skrevet

Lykke til du også! Var betryggende å lese innlegget ditt! :-)

Skrevet

Hei Corneliuss!

Har ikke noen erfaring ang. spørsmålet ditt, men vil bare ønske deg masse lykke til uansett hva som skjer og når det skjer de neste dagene :-) Så deilig det må være å vite at du snart er i mål, selv har jeg tre uker igjen til termin.

Stor klem!

Skrevet

Tusen takk, sommermage!

Har blitt så "vant" til denne graviditeten at jeg ikke klarer å ta innover meg at jeg snart er ferdig. Helt merkelig. ;-) skjønner liksom ikke at jeg snart får en liten jentebaby i armene. Innen en uke er hele graviditeten over. Skal bli nydelig! :-) jippi, en ny tid kommer. Med et vakkert spebarn og større familie. Vet jo at jeg skal nattamme og takle lite søvn og potensielt en litt sjalu storebror, men det bekymrer meg ikke. Gleder meg faktisk litt. Og er jeg heldig så kommer svigermor og hjelper meg et par ettermiddager sånn at jeg får litt sovetid uken etter mannen drar på jobb - sånn hun gjorde sist. :-) heldig jeg...

Lykke til med de siste tre ukene. Det er jammen ikke lenge igjen for deg heller. Er det ikke rart å tenke på? Håper fødsel går strålende for oss begge!! :-) klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...