Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk min lille 7. mai, termin 15. juli.

Fødselsvekt 1475 gram og lengde 37 cm.

Nå er hun 3200 gram og omtrent 50 cm. Litt sutrete om jeg ikke har så mye tid til å dulle med henne. Ellers smiler hun som bare det, veldig interessert i leker, ansikter og sang.

Hva med deres babyer?:) Og hvordan går det?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

jeg fikk en sønn 9.mai som veide 3700 og var 53 lang.

han er verdens snilleste, veldig pratsom når vi prater med han, griper noen leker og liker å ligge på magen når vi trener.

syns ting går fint, endelig!

tidligere var alt et ork...men nå får jeg endelig sove mer og har overskudd.

føler at alt går bedre og bedre!

Skrevet

gulterkult:

Oi, så mye din sønn kan:) Min klarer såvidt å støtte seg litt opp mer armene når hun ligger på mage, men det er nesten forventet at hun ligger opp til ti uker etter andre babyer siden hun er 10 uker prematur.

Flott at det går bedre nu:)

Skrevet

Jeg hadde termin 30.mai og gutten vår kom til verden kl 01.50 31.mai.

Da var han 3835 gram og 51 cm lang.

På seksukerskontrollen veide han 6 kg og var 59 cm lang, så han spiser godt!

Han er en glad og fornøyd gutt så lenge han får sovet nok, helst på meg eller i vogn på dagtid. Ellers kan han bli litt grinete og trøtt. Om natten sovner han flott i egen seng på eget rom kl 22 om kvelden. Da sover han til ca kl 4, og etter litt mat sover han til halv 8-8 om morgenen. Han lager så mange lyder når han sover at vi ikke klarte å ha han inne på rommet vårt om natten.

Om dagen ligger han mye på magen og løfter hodet godt opp. Han er blitt ganske sterk i nakken. Ellers ligger han mye naken og spreller. Han er helt forelsket i en sånn uro med musikk som vi har over lekegrinden, så denne liker han å ligge å se på mens han ler. Utrolig artig!

Han viser stor interesse for noen ting, særlig pappaen sin hylle med fargerike dvder er kjempespennende å studere, mens andre ting bryr han seg ingenting om. Ellers så smiler han og er glad, lager fler og fler lyder, og følger oss med blikket hvis vi går forbi. Veldig kjekt.

De første ukene var knalltøffe og ikke helt hva vi hadde forventet oss som nybakte foreldre. Men nå synes jeg det går veldig greit, og energien og overskuddet har kommet tilbake.

Skrevet

Min kjære solstråle ble født 3.mai, hun var da 3280 g og 50 cm.

Hun har smilt og vært en fryd å hatt med å gjøre fra dag en:o) Sover i egen seng om natten, kun våken en gang for amming.

Smiler og ler mesteparten av tiden. Godt sovehjerte. Løfter hodet, prøver å drar seg opp, griper leker og viser med hele kroppen når hun vil opp. Veldig å studere ting og skravle. Kan aktivisere seg lenge under babygymmen. Liker ikke å ligge når man holder henne.

Skrevet

Heisann:)

Jeg fikk ei jente 15.mai, hun var da 3450 g og 49 cm. Ble innlagt på nyfødt intensiv fordi hun var blek og slapp, og hadde lav hb som falt og ble altfor lav da hun var 1 dag. De fant aldri ut hvorfor, og mener det ikke er noe farlig. Hun har litt for lav hb enda og får enda jerntilskudd, men den er stigende.

Hun veldig mye (litt for mye) våken på dagtid, det kan bli litt slitsomt iblandt. Men hun sliter med luftsmerter i magen, så er nok derfor hun våkner ofte. På natten derimot sover hun veldig godt, blir lagt i 20.30-tiden og sover da til mellom 03-05 før mat. Sovner da fort igjen og sover da ca 3-4 timer til.

Ellers er hun mer og mer blid og begynner å vise tydelig at hun ikke liker å ligge alene, vil helst opp og se... Hun er flink på magen, sterk i ryggen og nakken.

Ellers må jeg si at det er mindre slitsomt enn forventet å være tobarnsmor, det var mye større overgang fra null til en unge. Nå er det storebror på 3 år som er mest slitsom...

Skrevet

Merethe H: Datteren min har også forelsket seg i en leke, en liten bok for babyer. Hun kan ligge lenge å bare se på boka. Enda mer interessant om jeg snur boka av og til.

Maigutt07 + maijente 10:

Min jente får også jerntilskudd (neo-fer) og sliter ganske mye med magen. Hun har mye luft og bæsjer kun en gang i uka. Avføringen er også veldig annerledes enn vanlig babyavføring.

Skrevet

Fikk lillegutt 12. mai, 3488 g og 49 cm. Nå er han straks 3 mnd og 6995 g og 62,5 cm. Er en aktiv gutt som krever en del oppmerksomhet (bestefar kaller han bortskjemt..hehe), men er førstemann så har nok av tid:)

Dagene våre består av å stå opp mellom 7-9, kle på og kose. Sove en time- våken i et par timer og sånn holder det på til kl ca 20 på kvelden da det er lalle-tid og mamma og pappa kan få litt kveld:) sover som regel til mellom 2 og 4 ( ikke alltid det går etter min plan, men det er ikke så ofte han legger seg så mye seinere) Er alene i to uker da pappaen er i nordsjøen, greit med litt rutiner når vi er alene hjemme:)

Ellers har han en yndlingsand som han ivirg studerer og smiler til og er veldig opptatt av ting som stikkert ut av ting (blomster, bilder, høytalere osv) Speilbilde av seg selv er også fantastisk å se på. Men haaaater å ligge på magen.

Kjekt å være mamma til lille frø, som vokser alt for fort!!

Skrevet

fikk jenta vår 19 mai, hun var 4118 gram og 52 cm lang.. Ved 7 uker alder var hun 5810 gram og nå i sommer målte vi henne til 60 cm.. hun kan kose seg leeeenge under babygymen, prater til figurene og ler for seg selv.. prøver også å herme etter de lydene vi lager til henne, utrolig skjønt å høre på;)

sover godt om natta, sovner mellom 21.30 og 23.30 og sover til mellom 5.30 og 7.30 på morran..utrolig skjønt for mor å sove så lenge sammenhengende etter et svangerskap med elendig og lite søvn.. Tulla ligger på magen å spreller med bena, men liker ikke ligge så lenge..hun smattet i seg tran de første gangene jeg gav henne, men har nå skjønt at dette ikke var så snadder allikevel.. hodet har hun omtrent holdt siden hun ble født.. som en annen skriver over her, så føler jeg også at det er nå jeg begynner å få kontroll, tar henne med på butikk, senteret etc.. tilogmed ammet på kafè og reist med toget på ferie;)

Skrevet

Så kjekt å lese om hvordan det går med andre mai-babyer! :)

Jeg fikk en gutt 15 mai, termin var 18 mai..

Han var 3410 gram og 51 cm lang :)

Han legger seg 19.30 på kvelden, sover til ca 4/5 tia på natten, da får han pupp og sover til ca 7/8... Av og til står vi opp åtte, andre dager får han pupp igjen og får sove litt ved siden av mamma.. Da kan vi sove til ca 9.30 :) På dagen sover han fra ca 11 til 13.30, så fra ca 15-16 og en liten lur fra ca 17-18.. Noen dager har han lettere for å sove på dagtid, andre dager kan sovingen ha en del avbrudd..

Han liker å ligge under babygymmen og pludrer/snakker til lekene.. Han har blitt flink å slå etter lekene, han slår med knyttede never og det er fortsatt litt ukoordinert.. hehe :) Men han prøver ihvertfall :)

Han er flink til å løfte hodet og har blitt sterk i nakken.. Er en nysgjerrig gutt som ikke vil ligge på fanget eller på ryggen i armene, da prøver han å presse seg opp i "sitte stilling", blir sint om vi ikke løfter han opp så han får se.. hehe :) Han er ikke så glad i å ligge på magen, men jeg merker at det går mye bedre nå enn for 2 uker siden.. Han har ikke begynt å gripe tak i leker enda, men det blir vel ganske snart :)

Skrevet

Gøy å se hvordan andre mai-babyer utvikler seg!

Vår tulle ble født 5. mai, tre dager over termin. Hun var 3200 gr og 49 cm, og har nå blitt 5400 gram og 60 cm (på 3-mndkontrollen).

Hun har hele tiden vært veldig våken, nysgjerrig og aktiv, og det er hun ennå, men hun har begynt å sove litt mer på dagtid nå, også utenom når vi triller. Deilig ;) Hun har også gått fra å sovne mellom 23 og 01 på kvelden til mellom 19 og 21. Da gir jeg henne mat mellom 23 og 01, når jeg legger meg, og hun våkner igjen mellom 02 og 05, og så igjen mellom 06 og 08. Enda en del variasjon altså, men hun er veldig trøtt hele natta, og sovner med en gang etter mat :)

Hun er utrolig sosial, og ligger og spreller og prater stort sett hele dagen. Nå har hun begynt å bli interessert i leker, og kan ligge og underholde seg selv mer, f.eks under babygymmen. Hun tar smokken ut av munnen med hånda, og klarer noen ganger å putte den tilbake selv. Hun holder en bitering og prøver å putte den i munnen (men den havner oftest på tvers). Hun ligger stadig lenger på magen, plasserer armene foran på egenhånd og støtter seg på dem. Liker spesielt godt å ligge sånn foran et speil, foran tv (usj... jajaa) eller hvis vi ligger foran og prater med henne eller med en leke.

Ser at hun har begynt å se langt nå, og interesserer seg mer for ting rundt seg, f.eksser hun på dyr og mennesker når vi er ute, og på oss tvers over rommet hjemme. Hun liker best å bli bært sånn at hun kan se ut og rundt seg. Har aldri likt å ligge i armene - skal opp og sitte og ha oversikt. Liker å sitte i bæresjal, liker at vi danser med henne og synger for henne. Og å "fly" ;) Hun har akkurat begynt å le ordentlig. Også holder hun på å få sin første tann!

Skrevet

veldig gøy å lese om dere andre!

min stapper hånda si inn i munn hele tida, lurer på om han har vondt og om det er en tann på gang? sant kan jo ta tid...

vi har såvidt hørt han le, men det er så utrolig gøy når han prater o smiler, stellebordet er desidert det beste stedet å ligge + under babygymmen. han kan prate o holde på leeenge!

sover to lange på dagen og en kort mellom 6-7, også prøver vi å legge han rundt 8-9.

gir pupp 12 når jeg legger meg, så gir far flaske på natta så mor kan sove i ferien, deeeilig!!!

så får jeg han inn til meg mellom 6-8 også slumrer vi frem til 9.

står opp 10.

deilig å få litt rutine på hverdagen og forstå litt mer av ungen sin.

føler at alt går mye bedre som sagt!

Skrevet

Kjekt å høyre om alle mai-babyane!

Guten vår kom på termin 23.mai, var 4150 gram og 53 cm. Prøvde med amming i begynnelsen, men pga alt for lite melk gjekk vi over til flaske då han var 1 veke ca. (har hatt for lite melk til storesøskena og)

No driv vi å prøver å få litt rutine på soving på dagen, akkurat kommt igjen frå ferie, og har vore veldig forskjellige dagar når vi har vore på farten..

Om natta sov han veldig bra, har begynt å legge seg til for natta mellom kl.19 og 20., og då sov han i ett strekk til mellom kl.06 og 08., og det er så godt! på dagen er det mykje smådupping, søv veldig lett virkar det som, men det går seg nok til :-) Han får berre 4 måltid om døgnet, men drikk veldig bra då, og legg på seg godt.

Begynner å interessere seg veldig for babygymen, og kan halde på med den leeenge :-)

Elles har han vore med på mykje i ferien, køyrt langt i bil, vore i Danmark, reist med Danskebåt, vore på 2 fjellturar og overnatta på stølen. Og det har gått veldig bra med alt saman :-) må berre planlegge litt i forhold til flasker...

Vi kosar oss no veldig alle 5 :-) synst berre han blir stor alt for fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...