Gå til innhold

Prevensjon etter fødsel, hvilken type?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tenkt på hvilken type prevensjon dere skal bruke etter fødselen?

Jeg er helt blank egentlig. Har tidligere brukt p-piller, men er langt ifra flink nok til å huske på de. Før/når jeg ble gravid brukte jeg p-plaster, men likte ikke det heller noe særlig, datt lett av og lagde stygge merker på huden.

Noen som har erfaring med p-stav eller kobberspiral?

Hva har du tenkt å bruke?

Takk for svar jenter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal vel ikke bruke vanlige p-piller og p-plaster mens man ammer?

Selv har jeg hatt hormonspiral etter svangerskap nr 2 og skal sette det inn igjen på 6ukers kontrollen etter dette svangerskapet.

Var veldig fornøyd med den spiralen, ingen bivirkninger. Jeg reagerer veldig på alt av p-piller, nuvarinegn osv.

Spiral er veldig enkelt og man trenger ikke å huske på noe slikt man må med p-piller.

Skrevet

Jeg har fått respet på en p-stav (eller hva det nå enn heter) hos legen min. Henter den på apoteket og tar den med på 6 ukers kontrollen. Legen putter den under huden og den kan sitte dær i 3 år... Har ingen erfaring med det, men har hørt mye positivt ang den. Har selv brukt p-piller i alle år.. Alle har jo ulik erfaring med de forskjellige tingene så jeg har tenkt å bare prøve meg litt frem.. tror jeg ;-)..

Skrevet

jeg skal rett og slett sterilisere meg... har prøvd både hormonspiral og kobberspiral, får livmorbetennelser annenvher måned.. så det orker jeg ikke mer. p-piller funker ikke, jeg har blitt gravid på det 3 ganger... jada, jeg har jo glemt en pille... men kjære vene, litt fruktbar kan man si. sist jeg ble gravid gikk jeg på mini piller og ammet (serazetta). da hadde jeg ikke klart å glemme en pille engang, men de minipillene er jo ikke så sikre som vanlig p-piller da.

jeg har derfor funnet ut at jeg skal sterilieres, nå har jeg snart 4 barn og det er mer enn nok:)

Skrevet

Jeg har brukt kobberspiral og har vært veldig fornøyd med den. Synes det er greit å ha mensen, for da slipper jeg iallefall å lure på om jeg har blitt gravid uten å vite det. Verken kobberspiral eller hormonspiral er helt 100% sikker så. P.stav er jeg litt mer skeptisk til. Har hørt et skrekk eksempel om den at hvis ikke legen setter den inn riktig, det vil si om legen setter den inn litt for langt under huden kan den begynne å vandre rundt i kroppem. Den er visst ikke mulig å oppdage med røntgen heller. Vet ikke om det er sant, men jeg tørr i allefall ikke å prøve det.

Skrevet

Jeg setter nok inn hormonspiral igjen. Super fornøyd med den! Hadde den inne i 6 år etter sist sv.skap.

På samme måte som kobberspiralen er den laget av en tynn plastpinne. Istedenfor å skille ut kobber, skiller hormonspiralen ut et gestagen.

Gestagen er et kvinnelig kjønnshormon, som vanligvis finnes i kroppen vår. Det påvirker slimet i skjeden, slik at det blir mindre gjennomtrengelig for sædceller. Hvis noen små kjappe likevel skulle snike seg forbi, har gestagenet sørget for å gjøre miljøet i livmoren så lite gjestfritt, at det setter en stopper for selv de mest standhaftige svømmerne. Foruten å virke på sædcellenes bevegelse, fører spiralen også til at færre eggløsninger inntreffer. Hvis det nå likevel skulle skje en befruktning, er også livmorslimhinnen forandret, slik at det blir vanskeligere for en befruktet eggcelle å feste seg der. Hvis den ikke får festet seg, vil den heller ikke kunne vokse videre til et foster.

Det finnes kun én type hormonspiral, den heter Levonova.

Fordeler:

- Sikkerhet. Hvis 100 kvinner bruker hormonspiral gjennom et helt år, vil gjennomsnittlig 0-0,2 av dem bli gravide. Dette er like sikkert som kvinnelig sterilisering! Det gjør hormonspiralen til et svært sikkert prevensjonsmiddel, og sikrere enn kobberspiralen.

- Lang brukstid. Etter at du har satt inn hormonspiral, trenger du ikke å skifte denne før det har gått fem år.

-Lokalt. Hormonene virker lokalt og du vil derfor ikke ha hormonene rundt i kroppen, men kun området rundt spiralen.

- Ingen brukerfeil. Legen setter inn spiralen, og du trenger bare å komme til jevnlige kontroller.

- Kan ikke glemmes. Har du først fått satt inn spiralen, så er du beskyttet.

- Spontan sex. Det er ingen prosedyrer å huske på, verken før eller under samleie. Når du først har fått satt inn en spiral, er du beskyttet helt til du tar den ut igjen.

- Mindre blødning. Hvis du bruker hormonspiral, vil du kunne merke at menstruasjonsblødningene dine blir svakere og færre.

- Infeksjonsstopper? Det er mulig at det endrede sekretet i livmoren, gjør det vanskeligere for infeksjoner (for eksempel klamydia eller gonoré) å spre seg fra skjeden til bekkenet.

Skrevet

Jeg veldig fornøyd med hormonspiral når den først var inne (ikke mensen og ikke noen bivirkninger), men det var forferdelig å sette den inn for meg (den er stor, men for de fleste går dette greit selv om noen har det som meg). Sørg for å ha en flink lege - min lege var overlege på Ullevål men klarte likevel å sette den i livmorveggen slik at den gikk gjennom og vandret rundt i buken (måtte opereres ut når de fant ut av det).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...