Gå til innhold

hvor tidlig kan man se kjønnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen sier de fikk vite kjønnet når de var på ul i uke 12-14 noe jeg syns høres veldig tvilsomt ut, det er jo sikkert mulig (alt etter apparatet såklart) å kunne se kjønnet. Selv om jeg aldri ville hørt hva legene mente jeg hadde i magen når jeg var såpass kort på vei.

Derimot når jeg var på ordinær ultralyd i uke 21 så vi ganske åpenbart at det var antydning til en liten lillemann, men at det kunne være navlestrengen mellom føtterne hans.

I 3D ultralyd fikk vi da bekreftet at det var en gutt :)

Man kan vel se kjønnet så tidlig ,men feilmarginen er vel større vil jeg tro. i Mitt forige svangerskap fikk jeg vite at det mest sansynlig var gutt i uke 14. Men han som tok UL oplyste meg om at dette ikke var 100% sikkert. Å tenk det var en gutt i magen.

Hei.

Var på ultralyd i uke 12+3 og overlegen brukte 1 1/2 time på meg pga en duo test jeg tok. Vi spurte om han kunne se kjønn, men han sa at de som oftest tok feil frem til uke 15+6, alt ser så likt ut før den tiden og det var mer gjetting enn rett. Han sa vi måtte komme tilbake i uke 16 så skulle han garantert gi oss et rett svar. Så kanskje det er lurt å vente til da.

Lykke til....

Man kan se det så tidlig som i uke 12, særlig på nye apparater og 3D. Vi var i uke 12 og fikk se i 2D og 3D. Jordmor mente først at det var en jente, men hun ble usikker mot slutten av undersøkelsen da kjønnet kunne minne om både penis med pung, og store kjønnslepper. Kjønnene er veldig like på det stadiet, da jentene kan ha veldig opphovnet klitoris. Vet om flere som har fått beskjed om gutt på ultralyd rundt uke 12, også har det senere vist seg å være jente.

Dessuten kan det også skje at de tar feil flere ganger iløpet av svangerskapet, uansett hvor sent ultralyden blir tatt. En ultralyd kan aldri fastslå kjønn med 100 % sikkerhet uansett, selv om det skal godt gjøres å ta feil. De fleste får oppgitt riktig kjønn.

Men hvis babyen ligger til rette for det, så kan skal det ikke være noe problem å se kjønn på ordinær ultralyd rundt uke 18. Og rundt uke 19 dannes eggstokker og testikler. Vet ikke om det blir noe lettere å se da?

Hvis du får beskjed om kjønn på tidlig ultralyd, så ville jeg tatt med en klype salt. Det gjorde ihvertfall jeg denne gangen. Så nå er jeg veldig spent nå når jeg skal på ordinær om litt over 1 uke. Jeg skal faktisk når jeg er 21 fullgåtte uker, noe som er seneste laget spør du meg ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...