Gå til innhold

Dere som har giftet dere: hva kostet bryllupet deres OG hvordan finansierte dere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bryllup er under planlegging og jeg må si jeg er litt overrasket over hva de ulike tingene i realiteten koster, selv om det selvsagt er måter å gjøre det rimeligere på. Prøvde å lete på bryllupsdebatten og ser der at folk sier de brukte ned i 30-40 000 mens andre bruker 150 000!! Skriv gjerne litt om hva de ulike tingene kostet, lokale, mat, vin osv.

Lurer i tillegg veldig på hvordan folk finansierer bryllupet sitt, det er jo ganske mye penger det er snakk om. Vet noen får påspandert mye av foreldre, men de som ikke har så formuende opphav? Sparte dere lenge? Arv, skattepenger, lån...? Trenger all info/tips jeg kan få :)

Takk:)

Skrevet

Er ikke gift selv. I fjor var i et bryllup som brudeparet kostet helt selv. Det kostet de ca 30.000 men det var alkoholfritt og i tillegg var det koldtbord som jo er et rimelig alternativ!

Vi skal i bryllup i år også, og brudeparet hadde tenkt at 30.000 skulle rekke fint, det var sparepenger. Men det har kommet på nesten 55.000 og da har de ikke sløsa med penger, og det er ikke spes. fancy...altså, det jeg mener er at mye er forholdsvis enkelt og det er ikke brukt penger på feks invitasjoner,bordkort og div.

Der har familie på begge sider sponset.

Var forlover i bryllup for noen år siden, det bryllupet var ca 100 gjester, 50-60 gjester mer enn de to nevnt over. Var brukt mye penger på pynt, lys, bordkort,duker,fotograf og div opplegg rundt dagen. Deres bryllup kostet 85.000 der summen blei delt på tre, brudepar,og foreldre på to sider.

Syns summen varierer veldig, hørte også om noen nå som hadde brukt 140.000kr. De hadde riktig nok tre dagers fest men allikvel. Er jo helt horribelt mye penger hehe.....

Har inntrykk av at småting drar opp summen veldig, også hvordan mat man velger, om man må koste serveringshjelper,vasking,barnepass og div . Leie av bil, klær,kjøp av kjole,brudepiketøy, osv...

Alkoholen lønner det seg kjøpe i sverige om du velger ha selskapet et sted der dere kan ha med den selv. Må alkoholen kjøpes på stedet, drar dette også opp prisen kraftig. Kaker er det også mye å spare på om man kan bake selv, evn venner og familie :)

Var noen tips fra ei som selv går å små planlegger :P

Skrevet

Nøyaktig hva det kostet vet jeg faktisk ikke, men det lå på like over 120 000,- tror jeg.

Da hadde vi hele sulamitten på restaurant i Oslo med noen-og-60 gjester.

Det inkluderte 3-retters, vin til maten og to drikkekupponger til hver,

3-etasjers bryllupskake, masse godis, dj, fotografering inkl. stort bryllupsalbum laget av fotografen, fyrverkeri, hotellrom, innbydelser og bordkort,skreddersydd kjole + det som hører med til meg, og grillparty dagen før.

Blomster/brudebukket ble betalt utenom og kom på like over 9000,-

Bil lånte vi gratis.

Er det noe jeg har glemt???

Skrevet

Vi giftet oss i kirken, leide et billig lokale som vi selv pyntet. var i jula så brukte litt juledekorasjoner og mye mørkerødt siden jeg hadde mørkerødt på kjolen osv.

Var egentlig tenkt på spleiselag hvor alle tok med seg en/to ting hver men svigerfar og far min bestemte seg for å spandere middag på alle som da var nærmeste familie.

Vi brukte bare rundt 10 000 kr på hele bryllupet da jeg fant drømmekjolen på salg, mannen hadde dress fra før av og lokalet fikk vi billig. Rundt 1500 kr.

Vi bad alle venner til festen etterpå. Alle tok med sin egen alkohol. Til nattmat hadde vi pølser i brød (som ble veldig populært) og alle kaker bakte vi selv.

Kjøpte kjole til jenta vår på Cubus som passet perfekt til min kjole.

Hadde en perfekt dag vi. Trenger ikke å bruke mange 100 000 for å få en fin dag. :)

Skrevet

hehe - våre foreldre spurte oss om de fikk stå som vertskap og betale hele stasen!

Så - jeg aner ikke pris eller noe som helst - men der har du en form for "finansiering"

I utg.pkt hadde vi selv tenkt å bruke oppsparte midler....

Skrevet

Vårt bryllup kom på rundt 105,000.Vi bestemte oss for å gifte oss i mars, og bryllupet stod 3 mnd senere. Så jeg er relativt nygift :)

Det ble tre intensive måneder med sparing. Fikk ikke noe økonomisk hjelp fra foreldre e.l.

Vi var 35 stk.

Skrevet

Vårt bryllup med 90 gjester og 3-retters middag kom på rett under 60 000. Vi laget invitasjoner, bordkort og takkekort selv. Vi hadde hjelp på kjøkkenet og en hobbyfotograf som vi ikke betalte noe for. Også laget vi forrett og dessert selv.

Mine svigerforeldre betalte 20 000, mine foreldre 10 000 og vi betalte 30 000.

Skrevet

Vi betalte ca 60.000. Vi feiret på hotell som arrangerte alt. Vi hadde alle 45 gjester til middag. 4-retters og svær isbombe til dessert. Nattbuffet rundt midnatt. Fri bar selvfølgelig, levende musikk. Full pakke med andre ord og veldig stilfullt.

Grunnen at det var forholdsvis rimelig var at vi giftet oss i utlandet.

Skrevet

Vårt giftemål kostet oss en bedre middag, da vi giftet oss på tinghuset uten at noen visste det!

Mannen har planer om fest senere, da blir det stoooor vennefest med "all inclusive", mens jeg synes vi skal være så egoistiske at vi ikke skal ha fest, men bruke pengene på huset som trenger oppussing... Vi får se hva vi blir enige i etter hvert. Uansett blir det ikke fest før om et par år, da det er rund-dag på gubben.

Skrevet

Vårt bryllup kostet ca 50 000,- og ble betalt av mine og hans foreldre 50/50. Vi var 54 personer til sammen.

Pengene gikk til; (sånn ca.)

Lokalet; 1200,- veldig billig pga pappas avtaler.

Kjole; 12500,-

Dress til mannen; 5000,- (tror jeg, dette var med skjorte, slips og sko.)

Bukett/bordpynt; Par hundre kroner.. Laget "buketten" selv,sammen med en venninne. Lang lenke med hjerteranke, orkideer, perler osv..

Invitasjoner og bordkort; lagde jeg sammen med 2 venninner. Par hundre kroner.

Hår/sminke; Gratis, er frisør/make-up artist selv, så ordnet meg selv.

Mat; Hadde buffet, sjømat i alle varianter, fikk ufattelig mye skryt.

ca 20 000,-

Alkohol; Øl, cider, rusbrus, og vin i bøtter og spann. Fri flyt for å si det sånn. Aner ikke prisen.(6-7000,- vil jeg tro) Hadde ikke sprit annet enn konjakk/bayleis til kaffen. Det blir fort mye svinn og søl.

Kaker; 1 kjøpekake ca 400,- Resten var fra venner/naboer/tanter osv..

Bil; Brodern har den kuleste Mustangen, så det var selvfølgelig gratis.

Fotograf; 5000,-

Skrevet

Vi hadde vel ikke ei slikt bryllup dere planlegger, men svarer likelev, da jeg satt i dag å regna over hvor mye vi har brukt:)

Meg:

Kjole: 2900 + 500 til innsying

Sko: 150 kr

Undertøy: 500 kr

Mannen:

Ny skjorte: 900 kr

Ny boxer: 300 kr

Nytt slips: 300 kr

Ringer: 5400 kr

Blomster: 700 kr

Middag inkl drikke: 4600 kr

Hotell inkl champagne, blomster på rommet, frukt og sjokolade: 3400 kr

Så totalt brukte vi ca 20000 kr på alt. Var bare oss to med forlovere, og ute på byen med venner etterpå. Fotograf, sen lunsj dagen etter, parkering og drinker ute på byen ble vi påspandert av venner og familie. Jeg var ikke til frisør, sminka meg og ordna hår selv. Brukte det vi fikk igjen på skatten. Hadde vi skulle hatt et 100 000-kronersbryllup måtte vi nok fått igjen på skatten i en del år til;)

Skrevet

Takke for svar! Ser det er mange måter å feire på og veldig varierende priser ut fra hva man prioriterer. Det er jo amt og alkohol som drar i vei prisen, så skal overveie grundig hva vi satser på der. Vil gjerne høre fra flere:)

Skrevet

Bryllupet vårt kostet ca 65 000 kr, med 50 gjester til 3-retters middag+ kaker, og champagne/ fingermat rett etter vielsen

Leide kjempefint lokale i Oslo: http://www.disengaard.no

som er veldig koselig og mye billigere enn mange av alternativene (ca 5000 kr for en hel helg)

Maten ble laget og servert av cateringbyrå, ca-pris per kuvert 400 kr, pluss lønn til kokker/ servitører

Vi hadde fri bar, og siden det var lov å ha med egen alkohol i lokalet, var alt innkjøpt på vinmonopolet i forkant (handler man i Sverige istedet f.eks kan man jo spare enda mer)

Kjole kostet 8000 kr (Diin Brudesalong på Majorstua)

Vielse (Human Etisk) kostet ca 3500 kr

Fotograf (en bekjent av familien) kostet 4000 kr

Blomster, pynt, kaker osv husker jeg ikke prisen på.

+ div div, men det har gått i glemmeboka allerede gitt;)

Skrevet

Et par tusen. Giftet oss på tinghuset, reiste på tur, spiste middag alene på en dyr resturant og overnattet på hotell. Dagen etter reiste vi hjem igjen. Done ;)

Vi planla egentlig et større bryllup med selskap.

Men kom aldri lenger enn å vurdere hva de ulike alternativene vi hadde ville koste oss før vi fant ut at det gadd vi ikke bruke penger på.

Kunne brukt oppsparte midler, men de gjekk heller til hus. Noe som lønner seg for resten av livet med tanke på mindre å betale ned med renter og bedre betingelser i banken mot hva vi hadde fått om vi ikke hadde hatt de pengene.

For oss var ikke festen så viktig heller. Det viktigste var å få "papirene" i orden i tilfelle noe skulle skje.

Litt skeptisk på hvem som egentlig koser seg mest under et bryllup jeg da. Gjestene eller paret selv? Er jo gjestene som er uthvilte og får pratet med alle i fred og ro. Uten å kanskje måtte holde øye med det som skjer (selv om det skjer under "andres ansvar" er vell paret -spes. bruden- veldig opptatt av om alt skjer som planlagt/ønsket) underveis.

Jeg ser for meg at vi hadde vært slitne etter måneder med planlegging som antagelig hadde vært veldig intensivt siste uken. Er jo utrolig mye som må ordnes de siste dagene.

Jeg er veldig glad for valget vi tok den gangen den dag i dag :)

Samtidig som jeg gleder meg til neste gang jeg blir invitert i bryllup ;) Så det er en hemmelighet jeg holder for meg selv :D

Skrevet

Takk igjen for innspill! Ja, ano`num, vi har vurdert å bare ta en enkel utgave- reise bort bare vi to m forlovere og nærmeste fam. Men etter hvert har jeg blitt mer sikker på at jeg vil ha alle som er viktig for meg med på en slik dag.. Det er en stor ting, og noe jeg gjør bare en gang i livet. Da vil jeg lage en fest ut av det :) Men selvsagt- det er pengene som er problemet..

"Lykkelig og glad" (?): Vet du hva- jeg har faktisk ønsket meg Disen gård, bor ikke så langt unna og forelsket meg helt i det huset da jeg var der på åpen barnehage!! Jeg sjekket det på nett nylig, og det som er negativt er at det er en del restriksjoner da huset ligger i et boligfelt, f.eks det at man må være innendørs etter 23, ute av lokaletklokka 02 og at man ikke kan være mer enn 55. Vi er nå oppe i 65 på gjestelista og det er nærmest håpløst å kutte mer pga stor familie og mange nære venner som igjen har ektefelle.

Men uansett- er veldig interessert i å høre mer om hvordan du opplevde dagen på Disen!! Hadde dere forresten vielse i en kirke i nærheten? Tenkte det er praktisk å ha det der pga at Haraldsheimen ligger i nærheten og mange av gjestene er tilreisende som må overnatte et sted. Og ser du fikk maten gj catering; prisen på 400, gjelder det 3-retters el hovedrett? Hvordan finansierte dere bryllupet?

Hører fremdeles gjerne fra flere:)

Skrevet

Vi var 16 voksne og 7 barn. Betalte 33000 for mat og drikke, da var lokale og servitører inkludert. Klærne kostet vel 2500 eller noe slikt. Så betalte vi maxi taxi for gjestene 1800 kr. Giftet oss på tinghuset i samme by. Vi hadde bare foreldre, søsken, forlovere, deres følge og barn. Dagen var akkurat som jeg hadde ønsket. En enkel seremoni med ekstremt god mat og drikke, der barna var inkluder og fikk egen menyt. Har aldri ønsket meg stort bryllup med tanter, onkler, roser, duer, stort gavebord, brudekjole, levende musikk og brudevals.

Vi finansierte det med penger vi hadde. Vi bestemte oss og begynte planleggingen 6 uker før bryllupet skulle stå.

Skrevet

Jeg bare drømmer om å gifte meg og det blir nok lenge til enda, hvertfall etter reaksjonen til samboeren min når vi snakket om det for ikke så lenge siden...;-)

MEN jeg vil bare advare deg om å låne penger til bryllup. Jeg vet om noen som tok opp lån for å finansiere bryllupet sitt, nå 3år etter betaler de fortsatt på lånet, men nå hver sin del av det ettersom de allerede er skilt... Man vil jo helst ikke tenke tanken om at man blir skilt allerede i planleggingen av bryllupet, men uansett om man fortsetter å være gift, så tror jeg ikke det er verdt å betale for en fest i så lang tid etterpå. Da er det heller bedre å utsette det litt og spare pengene på forhånd, da blir det så mye billigere fordi man slipper å betale renter.

Lykke til i planleggingen:-)

Skrevet

Vårt bryllup kostet ca 100.000. Fikk rundt 70.000 av foreldre, betalte resten selv. Da hadde vi ca 40 stykker. Gourmetmat, store eksklusive lokaler, folk som gjorde alt, fotograf... Ordnet brudebil utenom dette, hadde DJ som vi ikke betalte for. Ikke fri bar etter maten. Kunne gjort det mye billigere dersom maten og stedet ikke var så viktig for oss.. Dessuten kunne vi sikkert brukt kjente til å hjelpe til osv, men vi ønsket å komme til et klappet og klart arrangement.

Skrevet

Bryllupetsfesten vårt kostet 60 000.

Husker ikke alle postene, men vi valgte å legge penger i mat, fotografering og musikk:

Vi hadde fingermat og muserende vin på mottagelsen mens vi var hos fotografen. Deretter 4-retters middag med diverse viner, kaffe/congac og kaker senere på kvelden.

Vi hadde leid inn fotograf som tok biler av oss, barna og forlovere + fikk stort bryllupsalbum.

Vi hadde leid inn et band som spilte til dans utover i de små timer.

Congac/likør/sprit hadde vi handlet inn i utlandet. vin ble kjøpt på vinmonompolet (som også vinssatte menyen vår) og vi hadde avtale om tilbakelevering. Dette gjorde at det ikke ble spesielt dyr vin siden vi leverte tilbake alle uåpnede flasker:)

Vi leide et billig lokale og hadde leid inn bekjente til servering. For oss var det viktigere å ha et lokale hvor vi kunne være så lenge vi ville, enn at det skulle være så fancy. Vi pyntet det selv, men enkle røde roser og hvite lys.

Vi delte utgiftene på 3, dvs oss, foreldre og svigerforeldre.

Klær til oss selv + hår/sminke og brudebukett ble holdt utenom og kun betalt av oss.

Skrevet

Tror det kostet cirka 35000, men vi hadde bare 26 gjester. Giftet oss borgerlig og hadde bryllupsmiddag på et fantastisk sted. (En gård med vinsmaking og div. artige innslag). Kaker og kaffe + dans og drinker hadde vi på en en privat hytte i nærheten. Kjolen min kostet 240 kr, fotograf 1500 kr og jeg fikset hår og sminke selv. Mamma bakte de fleste kakene og vi bestilte en bryllupskake til 700 kr. Kjøpte litt alkohol på polet og dro frem gamle slanter fra barskapet. En utrolig fin dag! :)

Skrevet

Vi giftet oss i Orlando, Florida i fjor. Reiste sammen med nærmeste familie og bodde rett utenfor Tampa i 3 uker, så når vi regner bryllup, regner vi også turen (men mange har jo også bryllupsreise...) Har vel kommet til at hele kalaset med bryllup i Walt Disney World, 3 ukers opphold + penger til alt fra mat til stor-shopping på Outlet Malls, reise og leiebil ++, så brukte vi vel 250 000,-. Syns ikke det var ille, jeg - ikke når jeg tenker over hva vi fikk ut av det. En tre ukers "feiring" sammen med de menneskene som betyr mest for oss, en helt fantastisk og unik dag, fantastisk oppfølging og service fra Disney (hadde egen bryllupsplanlegger som ordnet alt det praktiske og som var med oss hele dagen, og gjorde den totalt stress-fri) og den beste ferien vi noensinne har hatt.

Mamma og pappa betalte noe (reise, opphold (leie av hus), klær til ungene, frisør/sminke for meg og min søster (forlover) og bryllupsmiddagen). Gjestene betalte for egen reise og opphold. Vi hadde spart opp resten.

Er ufattelig glad vi gjordedet på vår egen måte - vi fikk akkurat det bryllupet og en opplevelse for livet som vi drømte om, selv om det kostet mye;-) Ingen av oss ønsket et tradisjonelt bryllup her hjemme, men vi ville dele dagen og opplevelsen med nærmeste familie (foreldre + søsken m/familier), og slik ble det:-)

Skrevet

Vi hadde en meget rimelig bryllup, det hele kom på ca 10 000 (dette var høsten 1999). Det var jeg og mine foreldre som betalte det, mest mine foreldre.

Kirken fikk vi bruke gratis, kjolen ble sydd for meg (kostet 1 000 kroner pluss stoffet), jeg og søstrene mine laget alt av mat (hadde sånn buffet med varm mat og salat pluss kake), og det var alkoholfritt, hadde juice og vann til drikke. Jeg kjøpte potteblomster til å pynte med, og mine foreldre kjøpte en fin bukett til meg og en liten blomst til min mann til å ha på dressen hans. Bildene ble tatt av venner som var der.

Vi gjorde det så rimelig fordi jeg vil ikke bruke masse penger på én dag, og fordi vi skulle flytte til Norge én uke senere, og der fikk jeg også økonomisk hjelp av mine foreldre. Jeg er fornøyd med bryllupet, selv om det snart er 11 år siden; eneste jeg hadde gjort annerledes er å leie inn noen til å ta bilder. Savner gode bilder der alle ser i samme retningen.

Skrevet

Ser på mange av svarene at jeg kanskje hadde et dyrt bryllup? Og det selv om jeg prøvde å velge rimelige alternativ.. maten var dyr, den var på restaurant med tilhørende god vin og fri alkohol i baren opp til kr 10,000 hvis jeg husker riktig. Tror mat og drikke ble på 60,000 for 60 pers, men det kan hende jeg husker feil, dette betalte min far så jeg fikk ikke full oversikt.

Kjolen var billig, 1500 kr på vintagebutikk, veldig fornøyd med den.

Frisør og sminke tror jeg var 1500

Blomsterbukett og blomsterdekorasjoner ble vel på 5000

Kirke var gratis

Kake... et par tusen?? Husker ikke.

DJ kostet vel 4000 kanskje.

Jeg trodde at når alle små og store utgifter ble slått sammen ble det oppunder 100,000, men ser fra dette at 80,000 kanskje er mer reelt. Da er ikke bryllupsreise tatt med, for vi dro på "vanlig ferie" istedet.

Skrevet

Vårt bryllup kom på ca 40 000 inkl mat, kjole, dress, blomster, pynt etc. Da hadde vi 3 retters middag med drikke til ca 35 gjester. Fri bar (men folk drakk ikke så veldig mye etter middag) og nattmat.

Vi leide et lokale i bydelen hvor vi kunne stå for mat og drikke selv. Handlet inn all mat og leide inn et par kollegaer av broderen (som er kokk) til å lage mat. Samt at broderen gjorde mye forberedelser til middag. Pynet også lokalet selv. Bestilte bryllupskake, resten ble bakt av familie.

Har ei venninne som er tidligere blomsterdekoratør som gjorde bukett og dekorasjoner rimelig (2 000,. tilsammen). Og fikk ei annen venninne som er god på fotografering til å ta bilder. Har hørt så mange bli misfornøyd med bilder fra fotograf, så la rett og slett ikke penger i det. De bildene venninen min tok var mer enn fine nok :-)

Vi hadde et par utenlandsturer i forkant, og benyttet da anledning til å handle inn vin. Sterker drikke hadde vi masse av fra før fra tidligere turer.

Vi betalte selv (brukte fra sparekonto), men fikk i etterkant noen penger fra foreldrene våre som tilsammen dekket ca halvparten.

Vi fikk en hel super dag for en veldig grei pris. Men er jo da avhengig av å gjøre en del selv og god hjelp. Også hadde jo ikke vi så mange gjester. Kun foreldre, søsken m familie og venner. Ingen tanter, onkler eller søskenbarn da vi har ganske stor familie på hver side og ikke ønsket noe gigabryllup.

Skrevet

Flott- så bra å se at de aller fleste her har holdt seg langt under 100 000 kr!! Har hørt at mellom 100 og 150 000 ikke er uvanlig så begynte å bli litt svett. men har nå satt opp et budsjett med rimelige alternativer til mat og kuttet en del andre poster og ender da opp på 45 000 for 60 gjester! Synes det er ganske bra :)

Fint å høre fra så mange

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...