Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg vært til HSG-røntgen i dag (var en helt grei undersøkelse - ikke mye smerter), og fikk påvist en tett eggleder. Legen prøvde å "blokke den ut" med kontrastvæske, men det hjalp ikke. Resultatet sendes tilbake til gynekologen (som skal henvise oss videre), så jeg håper jeg kan få litt info fra henne... Men så er det jo så mange kloke damer på dette forumet, så jeg tenkte jeg kunne få litt hjelp her også ;)

På legen som tok HSG-røntgen virket det som at en tett så å si eggleder halverte sjansene mine for å bli gravid (naturlig/ved inseminasjon). Er det riktig..? Er det noe man kan gjøre med en tett eggleder? Og når vi etter hvert blir henvist videre til Riksen/Haugesund, vil de antakelig anbefale IVF da, eller..? (Jeg vet ikke om noen andre faktorer som kan føre til problemer med å bli gravid foreløpig i alle fall.)

Merket jeg ble veldig nedstemt av dette. Trodde ikke jeg skulle ta så tungt på det, jeg har jo tross alt en åpen eggleder, men jeg det var ingen god beskjed å få... Men er i det minste glad vi bestemte oss for å få gjort ordentlige undersøkelser hos leger før vi fortsetter med å prøve!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle stå: På legen som tok HSG-røntgen virket det som at en tett eggleder så å si halverte sjansene mine for å bli gravid (naturlig og ved inseminasjon).

Ser også at det kan være større fare for graviditet utenfor livmor ved tett eggleder..?

Skrevet

Hei!

Det er litt vanskelig å angi sjansene for graviditet, fordi det kan variere hvilken side som slipper egget. Du er jo avhengig av at egget slippes i egglederen som er åpen, for å bli gravid. Dette kan man finne ut ved innvendig ultralyd før du inseminerer deg. Er egget på vei ned den åpne egglederen, så er alt klart for inseminering. Er egget på vei ned den lukkede egglederen, er det ikke noe poeng i å gjøre det, fordi sædcellene vil ikke komme fram til egget uansett.

Skrevet

Jeg har også én tett eggleder og slik forstår jeg problematikken:

Når man har eggløsning (på en side) vil egget sannsynligvis fanges opp av egglederen på den samme siden. Dersom man antar at du over tid vil ha like mange eggløsninger på hver side er det sannsynlig at du vil bruke dobbelt så lang tid på å bli gravid.

Det er dessverre ingenting som kan gjøres med en tett eggleder, men dersom du vet hvilken side du har eggløsning på (dette kan ses på ultralyd ca dag 9-12) slipper du å bruke tid og penger på inseminasjonsforsøk de gangene du har eggløsning på ”feil” side.

Dersom du insemineres når du har eggløsning på riktig side, er sannsynligheten for at du blir gravid tilnærmet like stor som om du hadde hatt to åpne eggledere.

Det er en liten mulighet for at du kan bli gravid selv om du har eggløsning på feil side. Det forutsetter at egget vandrer over i egglederen på motsatt side og blir befruktet der, men sannsynligheten for at dette skjer er liten. En annen mulighet er at du kan bli gravid dersom sædcellene vandrer opp den åpne egglederen og ned i den tette og der møter egget. Dersom egglederen virkelig er tett vil ikke det befruktede egget komme ned i livmoren og resultatet kan derfor bli graviditet utenfor livmor.

HSG-undersøkelser kan ikke med sikkerhet påvise at en eggleder er tett. Det kan være andre årsaker til at kontrastvæsken ikke kommer frem og legens forsøk på å blokke ut egglederen kan tyde på at egglederen din ikke er synlig skadet. Dersom du vil vite helt sikkert om egglederen er tett, kan du få utført en lapraskopi. Dette er såkalt kikkhulls-kirurgi som gjøres på sykehus under narkose.

Lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Da får jeg se an hva gynekologen sier når hun får resultatene fra HSG-undersøkelsen. Går bedre nå som jeg har fått fordøyet det hele litt, og ikke minst fått god info her :)

Skrevet

Ja, tiden leger alle sår heter det...

Med litt hell kan du jo slippe et bra egg, på riktig side, få det befruktet, bli gravid på første forsøk og slik slå statestikken!

Min privatpraktiserende gyn anbefalte meg å vurdere IVF. Det har jeg gjort, men velger inseminasjon i første omgang.

Fortell gjerne hvordan din gyn (og du selv etterhvert) vurderer situasjonen og mulighetene:)

Skrevet

Jeg ønsker også først og fremst inseminasjon, så forstår det valget veldig godt. Har snakket med flere de siste dagene som har hatt en tett/manglende eggleder, som har fått flere barn - men de har jo prøvd med "naturmetoden", og har man jo nærmest ubegrenset med forsøk, og kan kose seg mens man holder på til og med ;) Så jeg får jo se hva gynekologen sier.

Det med at det er større fare for ex.u.-svangerskap skremmer jo også litt ift å gå for inseminasjon (ved IVF vil vel ikke det være noe problem). Men igjen, kanskje gyn anbefaler å gå for lapraskopi og evt fjerne egglederen hvis det viser seg at den helt sikkert er tett? I så fall er det vel ikke noen økt fare for ex.u. lenger...

Legen som foretok HSG-røntgenen framstilte det som nærmest umulig å forutsi på hvilken side eggløsningen kom, men at det var eggløsning på annenhver side annenhver måned, var nesten garantert... Må si jeg har mistet litt tilliten til det hun sa når jeg leser svarene jeg fikk her. Jeg avventer som sagt vurdering fra gynekologen før jeg krisemaksimerer helt, hehe... Så nå venter jeg, igjen. Blir mer og mer utålmodig etter som tida går... Men har jo ønsket barn siden jeg var 25, og er nå snart 30, så jeg klarer vel å vente noen måneder til ;)

Kommer gjerne tilbake med oppdatering. Fint å snakke med noen i tilnærmet samme situasjon :)

Skrevet

Oi, det var ikke meningen å huke av for Anonym! Trollvinter her, altså :)

Skrevet

Føler kanskje det ble litt flåsete kommentar om naturmetoden...forstår selvsagt at det ikke er bare-bare å bli gravid alltid, selv om man er i et forhold med en mann med OK sædkvalitet også, altså. Bare så det er klart :)

Skrevet

Hei!

Jeg er helt ny her på forumet, men fikk så lyst til å svare på innlegget ditt som en oppmuntring.

Jeg har vært i samme situasjon som deg ( er jo det fortsatt), med en tett eggleder.

Jeg gikk til gynekolog og fikk tatt ultralyd en 9-12 dager etter menstruasjon. Og dro til Storkklinikken da jeg hadde eggløsning på rett side. Resultatet ble ei gojente på 1. forsøk. Så en kan lykkes!!

Lykke til hva du enn velger!

Skrevet

Takk for svar! Var meningen å takke deg også under her, men det syntes liksom ikke ;)

Skrevet

Hei!

Tusen, tusen takk for oppmuntringen! Det betyr mye.

Kos deg med godjenta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...